101 nejlepších SF románů z let 1985-2010. Souhlasíte?
Známá spisovatelská dvojice Damien Broderick a Paul di Filippo se v knize 101 Best SF novels from 1985-2010 zamysleli a pečlivě vybrali hned 101 nejlepších románů moderní science fiction (ostatně sám název je hezky vypovídající). Pro český trh to nedopadlo vůbec špatně, v překladu zde vyšlo 40 románů a některé další se připravují (stačí se podívat na úplný chvost seznamu). Objevila se i jména v žánru poměrně neznámá, přiznávám, že jsem dosud neslyšel o autorech jako jsou Rosemary Kirsteinová, Richard Powers či Liz Jensenová. Se zařazením většiny nelze než souhlasit, ovšem jako obvykle se tu skrývá pár diskutabilních titulů (zejména pak fantasy Naomi Novikové). Pro čtenáře SF to však může sloužit jako skvělé doporučení k další četbě…
Čistě orientačně jsme se rozhodli vložit k česky vydaným titulům procentní hodnocení z Legie, ovšem to berte opravdu s rozvahou, leckdy knihu hodnotilo velmi omezené množství čtenářů. Seznam přímo vybízí k diskuzi o tom, kolik románů jste už přečetli, zda se na některé „chystáte“ a s čím vřele nesouhlasíte a naopak. U některých románů komplikuje domácí hodnocení zmršený překlad (napadá mě Ten válečný život a Accelerando), o jiné zase pravověrný scifista nezavadí pohledem kvůli obálce (Žena cestovatele časem). Rozhodně doporučuji věnovat pozornost autorům mimo obvyklé žánrové okruhy (Margaret Atwoodová, Michel Faber, Philip Roth, Kazuo Ishiguro, Cormac McCarthy a Michael Chabon), často se vám odvděčí velmi nevšedním zážitkem a dodají vám chuť i na čtení mimo žánr.
Pro jistotu: Romány nejsou řazeny podle kvality, ale chronologicky.
01. The Handmaid’s Tale, Margaret Atwoodová (1985), česky Příběh služebnice (93%)
02. Ender’s Game, Orson Scott Card (1985), česky Enderova hra (93%)
03. Radio Free Albemuth, Philip K. Dick (1985), česky Rádio Svobodný Albemut (91%)
04. Always Coming Home, Ursula K. Le Guinová (1985)
05. This Is the Way the World Ends, James Morrow (1985)
06. Galápagos, Kurt Vonnegut (1985), česky Galapágy (87%)
07. The Falling Woman, Pat Murphyová (1986)
08. The Shore of Women, Pamela Sargentová (1986)
09. A Door Into Ocean, Joan Slonczewski (1986)
10. Soldiers of Paradise, Paul Park (1987)
11. Life During Wartime, Lucius Shepard (1987), česky Ten válečný život (76%)
12. The Sea and Summer, George Turner (1987)
13. Cyteen, C. J. Cherryhová (1988), česky Cyteen (86%)
14. Neverness, David Zindell (1988)
15. The Steerswoman, Rosemary Kirsteinová (1989)
16. Grass, Sheri S. Tepperová (1989)
17. Use of Weapons, Iain M Banks (1990)
18. Queen of Angels, Greg Bear (1990), česky Královna andělů (78%)
19. Barrayar, Lois McMaster Bujoldová (1991), česky Barrayar (91%)
20. Synners, Pat Cadiganová (1991)
21. Sarah Canary, Karen Joy Fowlerová (1991)
22. White Queen, Gwyneth Jonesová (1991)
23. Eternal Light, Paul McAuley (1991)
24. Stations of the Tide, Michael Swanwick (1991)
25. Timelike Infinity, Stephen Baxter (1992), česky Časupodobné nekonečno (82%)
26. Dead Girls, Richard Calder (1992)
27. Jumper, Steven Gould (1992), česky Jumper (83%)
28. China Mountain Zhang, Maureen F. McHughová (1992)
29. Red Mars, Kim Stanley Robinson (1992), česky Rudý Mars (75%)
30. A Fire Upon the Deep, Vernor Vinge (1992), česky Oheň nad hlubinou (92%)
31. Aristoi, Walter Jon Williams (1992)
32. Doomsday Book, Connie Willisová (1992), česky Kniha posledního soudu (93%)
33. Parable of the Sower, Octavia E. Butlerová (1993)
34. Ammonite, Nicola Griffithová (1993)
35. Chimera, Mary Rosenblumová (1993)
36. Nightside the Long Sun, Gene Wolfe (1993)
37. Brittle Innings, Michael Bishop (1994)
38. Permutation City, Greg Egan (1994), česky Město permutací (83%)
39. Blood, Michael Moorcock (1994)
40. Mother of Storms, John Barnes (1995)
41. Sailing Bright Eternity, Gregory Benford (1995)
42. Galatea 2.2, Richard Powers (1995)
43. The Diamond Age, Neal Stephenson (1995), česky Diamantový věk (90%)
44. The Transmigration of Souls, William Barton (1996)
45. The Fortunate Fall, Raphael Carter (1996)
46. The Sparrow/Children of God, Mary Doria Russellová (1996/1998)
47. Holy Fire, Bruce Sterling (1996)
48. Night Lamp, Jack Vance (1996)
49. In the Garden of Iden, Kage Bakerová (1997)
50. Forever Peace, Joe Haldeman (1997), česky Věčný mír (72%)
51. Glimmering, Elizabeth Handová (1997)
52. As She Climbed Across the Table, Jonathan Lethem (1997)
53. The Cassini Division, Ken MacLeod (1998)
54. Bloom, Wil McCarthy (1998)
55. Vast, Linda Nagata (1998)
56. The Golden Globe, John Varley (1998)
57. Headlong, Simon Ings (1999)
58. Cave of Stars, George Zebrowski (1999)
59. Genesis, Poul Anderson (2000), česky Geneze (56%)
60. Super-Cannes, J. G. Ballard (2000), česky Super-Cannes (100%)
61. Under the Skin, Michel Faber (2000), česky Pod kůží (90%)
62. Perdido Street Station, China Miéville (2000), česky Nádraží Perdido (90%)
63. Distance Haze, Jamil Nasir (2000)
64. Revelation Space (trilogie), Alastair Reynolds (2000), česky Odhalený vesmír (94%)
65. Salt, Adam Roberts (2000)
66. Ventus, Karl Schroeder (2001)
67. The Cassandra Complex, Brian Stableford (2001)
68. Light, M. John Harrison (2002)
69. Altered Carbon, Richard Morgan (2002), česky Půjčovna masa (81%)
70. The Separation, Christopher Priest (2002)
71. The Golden Age, John C. Wright (2002), česky Zlatý věk (84%)
72. The Time Traveler’s Wife, Audrey Niffeneggerová (2003), česky Žena cestovatele časem a Zakletý v čase (80%)
73. Natural History, Justina Robsonová (2003)
74. The Labyrinth Key/Spears of God, Howard V. Hendrix (2004/2006)
75. River of Gods, Ian McDonald (2004), česky Řeka bohů (87%)
76. The Plot Against America, Philip Roth (2004), česky Spiknutí proti Americe (90%)
77. Never Let Me Go, Kazuo Ishiguro (2005), česky Neopouštěj mě (92%)
78. The House of Storms, Ian R MacLeod (2005), česky Dům bouří (85%)
79. Counting Heads, David Marusek (2005), česky Počítání hlav (77%)
80. Air (Or, Have Not Have), Geoff Ryman (2005), česky Airnet (72%)
81. Accelerando, Charles Stross (2005), česky Accelerando (67%)
82. Spin, Robert Charles Wilson (2005), česky Spin (88%)
83. My Dirty Little Book of Stolen Time, Liz Jensenová (2006)
84. The Road, Cormac McCarthy (2006), česky Cesta (90%)
85. His Majesty’s Dragon, Naomi Noviková (2006), česky Drak Jeho Veličenstva (92%)
86. Blindsight, Peter Watts (2006), česky Slepozrakost (81%)
87. HARM, Brian W. Aldiss (2007)
88. The Yiddish Policemen’s Union, Michael Chabon (2007), česky Židovský policejní klub (85%)
89. The Secret City, Carol Emshwillerová (2007)
90. In War Times, Kathleen Ann Goonanová (2007)
91. Postsingular, Rudy Rucker (2007)
92. Shadow of the Scorpion, Neal Asher (2008)
93. The Hunger Games (trilogie), Suzanne Collinsová (2008-2010), česky Hunger Games (80%)
94. Little Brother, Cory Doctorow (2008), česky Malý bratr (82%)
95. The Alchemy of Stone, Ekaterina Sedia (2008)
96. The Windup Girl, Paolo Bacigalupi (2009), česky Dívka na klíček (93%)
97. Steal Across the Sky, Nancy Kressová (2009)
98. Boneshaker, Cherie Priest (2009), česky Zemětřas (75%)
99. Zoo City, Lauren Beukesová (2010)
100. Zero History, William Gibson (2010)
101. The Quantum Thief, Hannu Rajaniemi (2010)
10
A to jsem si o sobě myslel, jaký že to nemám vytříbený vkus 🙂
Bez Hyperionu? Vždyť to je úplně směšné. To je jako by tady nebyla Enderova hra, Diamantový věk nebo Řeka bohů. Jako by na seznamu nejlepších sci-fi filmů nebyla Vesmírná odysea. Holt takhle to dopadá, když se přihlíží ke genderové korektnosti (mimochodem, Martin některým autorkám zapomněl doplnit -ová).
Knihu jsem si objednal a uvidím, jaká pravidla výběru si autoři stanovili. Sám jsem zvědav, zda Hyperion prostě nepokládají za tak dobrý, nebo se prostě nějak vymykal stanoveným pravidlům.
Ad -ová: díky za upozornění 🙂
On je celý ten výběr poněkud skandální 🙂 Kde je Schismatrix? Kde je Ílion/Olymp nebo VŮBEC NĚCO od Simmonse (o zmiňovaném Hyperionu ani nemluvě?). Když jsou tu žánrově okrajové záležitosti typu Chabon nebo Mc Carthy, proč nedat Drooda nebo Terror? Je to sice žebříček science fiction, ale Perdido kupodivu nechybí, navíc tu někdo volal po Holdstockovi, což je už zcela mimo. Osobně dlouhodobě nechápu neustálé přeceňování Enderovy hry a taky toho Dicka. Ten sice není přeceňován, ale jestli má smysl násilně sem zařadit jeho snad jediný román, který se vejde do sledovaného období, vyšlý posmrtně? To je otázka.
No když tu není Hyperion, pak logicky není ani Olymp (důvod je sice neznámý, ale…). A pokud jde o další knihy Dana Simmonse, tohle je výběr science fiction. Pokud jde o Schismatrix, pak každý spisovatel je zastoupen pouze jednou knihou a autoři seznamu se prostě rozhodli pro jiný (osobně mám mimochodem mnohem raději povídky z cyklu Schismatrix než samotný román). Perdido je žánrově na rozhraní SF a fantasy. Mimochodem Holdstocka jsem vždy také považoval na román na rozhraní, je to vědecké zkoumání podivuhodného jevu… Ale to už by bylo na diskusi o žánrech a do toho se nemá cenu pouštět 🙂
V Číně nebo v Indii zřejmě za poslední čtvrtstoletí nevznikla jediná kvalitní sci-fi. Tomu se mi nechce věřit.
Holdstock je podle mého už za hranou, ta fantasy složka je příliš dominantní. Pokud jde o Terror, tak ten se coby žánrovka vejde jen tak tak. Je to spíš docela seriózní literární rekonstrukce jedné výpravy s nepatrnou příměsí fantastiky v podobě toho celkem nadbytečného netvora. Podobně Drood, tam titulní postava taky není nějak zásadní a opět jde hlavně o život Dickense. Ale oboje prvotřídní. Nicméně nezařazení Kantosu svědčí o nekompetenci obou pánů. Howgh.
Ony tyhle žebříčky jsou vždy hlavně o názoru toho kterého člověka, můžeme spekulovat co jo a co ne, ale většinou se bavíme jen o knihách, co vyšly česky, ne o celém širokém spektru celosvětově (no, uberme…. 🙂 Třeba kdybychom znali všech 101 románů, už bude diskuse vypadat jinak.
A vůbec – kde je nějakej Forward????? 🙂
ad Cloudy: Já jsem v koutku duše doufal, že by tam mohla být alespoň jedna jediná překladová kniha. Třeba Süskindův Parfém, když už se filmově proslavil i v Americe a v roce 87 vyhrál World Fantasy Award (jako historicky první překladová kniha, celkem jsou dvě :)).
Byl jsem naivní.
Osobně mám skóre 17/11. Je nutno však vzít do úvahy, že v českém překladu vyšlo pouze 49 knih. Z prvních 25 knih vyšlo vyšlo česky pouze 8 titulů a dále 15/50, 51/75 a 53/81. Navíc se jedná o angloamerické autory, kdy zastoupení jiných jazyků je zcela zanedbatelné. Podmínkou zařazení do žebříčku je překlad do angličtiny. Suma sumárum je to zajímavý přehled určený spíše pro inspiraci než základní kánon čtenáře sci-fi.
Po Holdstockovi jsem volal já, ovšem právě na základě přítomnosti Perdida. S tím, že jde v případě R.H. o román na rozhraní žánru s Martinem souhlasím. Perdido je čirá fantasie… Ale fakt by šlo o terminologickou a víceméně nesmyslnou válku, takže vracím bajonet do pouzdra, zásobník do sumky a ten jeden natažený náboj do komory pečlivě také vyhazuji 😉