Zápisky žánrového rodiče – Agnes a sedmý host (komiks)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 2 Listopad 2017 16.50

Podzim už notně pokročil a spolu s krátícími se dny nadešly i svátky na počest zesnulých, které každý fanoušek tráví po svém. Abychom nebyli pozadu, pokusíme se vám dnes přiblížit komiksový počin nakladatelství Paseka, jejž ocení snad celá žánrově naladěná rodina. K pošmournému podvečeru těchto dní totiž rozhodně patří nejen plánování, koupě, vyřezávání či rozsvěcení dýní, vyprávění si mrazivých příběhů a konzumace pamlsků, ale i tematicky laděný snímek nebo kniha. Představme si tedy lehce hororový příběh s temnou atmosférou finské autorky komiksů a ilustrátorky Kati Närhi Agnes a sedmý host, jenž v sobě nezapře severské naladění, které k aktuálním svátkům skvěle pasuje. Patříte-li mezi fanoušky moderního komiksu a cítíte se spřízněni s příběhy Burtonovského typu, začtěte se společně s námi do dobrodružství hrdinky Agnes, jejíž citlivost ostře kontrastuje se strohými barvami komiksu…

Agnes-a-sedmy-host-obalka

Finská autorka Kati Närhi rozhodně není na poli komiksu nováček. Má za sebou už dva úspěšné počiny – Tajemství Kapradinového háje (2010) a Záhada Černého močálu (2012). Obě její přechozí knihy byly nominovány na cenu Finlandia v kategorii komiksů, ovšem proměnit nominaci se jí podařilo až s knihou třetí – Agnes a sedmý host (2015), která v září tohoto roku vyšla i u nás. Jak samy názvy napovídají, autorka má k lehce hororovým příběhům vřelý vztah a jste-li knižními estéty, u českého vydání budete rozhodně potěšeni nejen krásnou obálkou.

Mladá dívka Agnes je sirotek vyrůstající u své tety, rázné a silné Sylvie. Společně přijíždějí na ostrov, kde v obrovském domě s hromadou služebnictva žije osamocený kapitán Orkolora. Ačkoliv dívka zpočátku věří, že důvodem jejich příjezdu je dovolená, brzy pojme podezření, že věci nejsou tak, jak by se na první pohled mohlo zdát. Více než podivné je totiž nejen místo, ale i hosté. Mezi služebnictvem se pohybují trojčata, která nemají jméno, dům zdobí strašidelné podobizny zemřelé Orkolorovy sestry, všude se procházejí lišky a každý z hostů má nejedno tajemství. Agnes se mezi vším po právu cítí trochu osamělá. Tíží ji ovšem nejen samota mezi bláznivými dospělými, ale i záhada, která se váže k její rodině. Několik dní jí ovšem stačí, aby leccos odhalila.

I když společně s Agnes nejednou zapochybujete, zda okolní postavy náhodou nejsou uprchlí chovanci různých ústavů nebo zda jste snad sami cosi popletli, protože to přece „není možné“, podivuhodnost místa i příběhů jednotlivých postav vám svým jedinečným kouzlem připomene nejedno vyprávění finského autora Arta Paasilinny. Jednodušeji řečeno – poté, co si zvyknete na prostředí i způsob vyprávění, se ještě rádi necháte pohltit a okouzlit seversky ostrým černým humorem. Prozrazovat vyústění příběhu pak nemá vůbec smysl, zvláště pokoušíme-li se přiblížit komiks záhadami a zápletkami tak nabitý. Určitě není tuctový a umí překvapit stejně jako celkové vyznění. Jak tedy zapůsobila kniha na naše mladé recenzentky?

Agnes-a-sedmy-host-ukazka

Jedinec A – prvorozená z dvojčat, 13 let, spíše skeptického charakteru, tíhnoucí ke komiksům (a to zejména ke stripům Peanuts), oblibující klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona, ale i klasické sci-fi:

Typická zaláskovaná puberťačka Agnes přijela do divného domu pana Orkolory. Orkolora byl podle mě prostě jen zazobaný dotěrný chlap. A i přes to, že v příběhu nevystupuje přímo, je asi nejsilnější postavou Agnesina babička. Komiks se mi líbil, měl atmosféru a příběh, co zaujal. Za nejnudnější část bych za sebe asi vybrala pasáž, kdy Aurora vyjmenovává svoje boyfriendy, to mě moc nebavilo, ale na druhou stranu jsem fakt ráda, že autorka ušetřila ty lišky.

♦ ♦ ♦

Jedinec B – druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru high fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi:

Sice jsem měla chvíli nejasno v příbuzenských vztazích, ale Agnesinu babičku opravdu chápu. Chápu, proč udělala, co udělala. Příběh mě bavil. Hlavně madam Borealis opravdu nenudila. I když mi na konci bylo hodně líto pana Viinikka – vlastně to je jediná věc, která mně na příběhu opravdu vadila. Jinak se ještě tedy přiznám, že jsem proti spiritismu.

♦ ♦ ♦

Jak vidíte, přestože se komiksu dá v očích dospívající mládeže leccos vytknout, jeho koupí rozhodně neprohloupíte, už jen proto, že nejde jen o čtení pro mladší, ale snad každý si zde najde to své…

Närhi Kati: Agnes a sedmý host