Jak dopadl Scottův druhý návrat k Vetřelci? (recenze)

Autor Miroslav Štrobl | Aktuality | Pátek 19 Květen 2017 16.45

Od premiéry filmu Vetřelec letos uplynulo už třicet osm let a od té doby série nabrala tři pokračování, jeden prequel a dva spinoffy. Mezitím se také vyšplhala kariéra režiséra Ridleyho Scotta do nebeských výšin, odkud na nás budou do konce věků shlížet takové filmové perly jako Blade Runner, Černý jestřáb sestřelen, Americký gangster a další. Bohužel, stejný režisér za posledních devět let nenatočil film, který by divákům přinesl něco víc než jen kvalitně řemeslně odvedený standard, což se týká i filmové adaptace Marťana. Vetřelec: Covenant dějově navazuje na proklínaného Promethea, doplňuje střípky informací o původu monster stvořených H. R. Gigerem a zároveň pokračuje v trendu posledních let, kdy slovutný režisér servíruje pouze druhořadou zábavu…

Alien-Covenant-poster

Je těžké porozumět snaze posledních let dodávat všemu, co skvěle funguje na úrovni prostého žánrového příběhu, jakousi hlubší mytologii a poselství. Nepodařilo se to u pokračování prvních Transformers, posledním dvěma Terminátorům a nedaří se to ani u komiksových adaptací, které nejsou vedené pevnou rukou studia Marvel. Výjimkou z pravidla je snad jen John Wick 2, jehož přístup ovšem nelze označit jako obecně platný koncept a nutno přiznat, že má i své odpůrce. Téměř se zdá, že kýženého přesahu tvůrci nejlépe dosáhnou, pokud se o něj nesnaží, ale pravda je taková, že záleží především na tom, zda je režisér dobrým vypravěčem kvalitního příběhu.

Vetřelec: Covenant je Prometheovi (v obou případech se jedná o označení vesmírné lodi) v mnoha směrech velmi podobný. Opět nahlédneme na kouzlo tvoření nejděsivějších potvor známého vesmíru a opět v tom bude klíčovou roli hrát Michael Fassbender jakožto šlechtěním posedlý android. Šablona Promethea se projevuje i v tom, že z filmu se asi po půl hodině stane obyčejná vyvražďovačka naneštěstí postrádající vypjatou atmosféru a zdravý rozum. Posádka lodi Covenant se díky havárii probudí uprostřed dlouholeté cesty a během oprav zachytí signál z blízké planety. Část posádky provede výsadek, jenž zcela rezignuje na používání skafandrů nebo jiných ochranných obleků, a dál už je to zase jen Prometheus. Někdo se nakazí, vyskočí z něj potvora, potvoru zabijí a poté se proces opakuje od začátku. A samozřejmě během něj umírají i další lidé. Těch vetřelců se vylíhne poměrně dost a já jen obdivně vzhlížím k prvnímu a třetímu dílu, které si vystačily s jediným nespoutaným monstrem.

Informace jsou odkrývány natolik nezajímavě, až působí dojmem, že ve skutečnosti neodhalují žádné skutečné tajemství. O nějakém budování napětí nemůže být řeč. Akční scény, stejně jako ty běžné, trpí špatným střihem, který činí situaci na plátně mnohokrát nepřehlednou a svým provedením jdou přesně proti efektu, kterého se snaží dosáhnout. Například chaotické pobíhání příšerky ve vysoké trávě nebo trestuhodně useknutá scéna ve sprše, v níž je vizuálně bezchybný záběr ječící ženy stojící tváří v tvář smrti následován pohledem na pobíhající zbytek posádky. V takových případech se zcela vytrácí jakýkoli dramatický potenciál. Finální souboj pro množství efektních odlesků a všemožného prskání a syčení jako by vůbec neexistoval. Předtím už se jich totiž odehrálo několik…

Role silné ženy je hned od začátku rezervovaná expertce na terraformaci Danielsové (Katherine Waterstonová), která se z životem zklamané ženy v závěru skokově promění v bojovnou Ripleyovou, nikoli však v tu vystrašenou důstojnici v kalhotkách z jedničky, ale rovnou v onu neohroženou a podobnými situacemi ostřílenou hrdinku z konce Cameronových Vetřelců. Michael Fassbender nezměnil výraz svého obličeje posledních asi pět filmů a je téměř jedno, jestli hraje Magneta nebo vyšinutého androida. Ostatní postavy stojí jen za krátkou zmínku v tom ohledu, že jsou buď vyděšené nebo mrtvé, po celou dobu navíc vypadají, že je jim to vlastně jedno. Jistou naději jsem hledal u vetřelců, ale jejich nepochopitelný metabolismus, jenž z nich během pár minut po vyklubání učiní dvoumetrová monstra, nedopřeje filmu tolik potřebné scény netrpělivého očekávání, tísně a strachu. Všechno spěje pouze k rychlé a instantní zábavě, která se ale právě proto nedostavuje.

Před uvedením filmu se v rámci virální kampaně (podobně jako v případě Promethea) objevily dva krátké filmy, v nichž jsou scény předcházející událostem ve Vetřelec: Covenant. Jedná se o snímky Prologue: Last Supper a Prologue: The Crossing. Ačkoli jsou částí většího celku, ve výsledném filmu je nenajdete, přestože by dění na plátně stavěly do lepšího světla. Možná si je Ridley Scott šetří do jedné ze svých finálních režisérských verzí, avšak momentálně podobný přístup filmu dosti ubližuje. K celkovému dojmu všeobecné sterility přispívá i výrazně podexponovaný vizuál, který jinak považuji vzhledem ke zpracování předchozího dílu za prvotřídní a konzistentní. Ovšem film, kvůli němuž by měli diváci houfně chodit do kin a tam si ho v plné kráse vychutnat, se tentokrát nekoná, zvláště když přibližně od poloviny budou přesně vědět, jak skončí. Slibuje totiž odpovědi na velké otázky, ale nakonec nemá co říct. Při odchodu z kina vás tak neodvratně napadnou myšlenky, jak by vypadal zrušený vetřelčí projekt Neilla Blomkampa, jenž si dle všeho nehrál s mytologicko-mystickými motivy a sázel spíše na přímočarý přístup…

Alien: Covenant

Velká Británie / Austrálie / Nový Zéland / USA, 2017, 122 min

režie Ridley Scott