Filmová Anihilace kráčí vlastní cestou…

Autor | Aktuality | Pondělí 19 Březen 2018 19.35

Čekal jsem, že bude vyšší… To je ale problém většiny filmových adaptací, s nimiž má divák tu čest až po přečtení knižní předlohy. Maják na pobřeží, důležitou metu Oblasti X, si čtenářova fantazie vykreslí po svém a pak se musí v roli diváka smířit s představou někoho jiného. Maják, o němž je řeč a který je čtenářům trilogie Jižní Zóna důvěrně známý, protože při výstupu a sestupu neminuli jediný jeho schod, není v románech takový, jaký nám ho ukazuje Alex Garland ve svém dalším vizuálně provokativním sci-fi snímku. Filmová Anihilace, která filmová plátna ve většině světových regionech včetně našeho bohužel obloukem minula, si z uhrančivého díla Jeffa VanderMeera bere především hlavní příběhovou osu, v mnoha dalších ohledech si jde ovšem vlastní cestou.

Annihilation-poster

Nemusíte mít obavy, nezačnu poukazovat na rozdíly mezi předlohou a jejím filmovým zpracováním. Ze spousty dobrých důvodů takové srovnání postrádá smysl a o kvalitách jednoho ani druhého neposkytuje jakoukoli vypovídající hodnotu. Nicméně je to jeden z aspektů, s nímž jsou vedle trailerových kampaní, sledování zpráv z natáčení a prvních reakcí po testovacích projekcích spojena divákova očekávání, od nichž je nutné se oprostit. A stejně je tomu i s nadšenými ohlasy, které se o Anihilaci záhy po premiéře vyjadřovaly jako o nové klasice žánru. Nic bych si od tohoto filmu nepřál víc, ale po jeho zhlédnutí jen těžko hledám atributy, díky kterým by se měl klasikou opravdu stát.

Příběh se plně soustředí na bývalou členku americké armády, nyní bioložku vyučující na univerzitě, jejíž manžel je už rok nezvěstný. Souhra okolností ji zavede na základnu Jižní Zóna nacházející se v blízkosti pobřežní oblasti, kterou před pár lety postihla podivná a dosud nevysvětlená událost, jejímž důsledkem je vytvoření zcela unikátního biomu ohraničeného obrovskou a velkolepou duhovou září. Do té bylo vysláno několik průzkumných výprav bez valného úspěchu a proto se nyní za hranice tajemna vydává čistě ženská vědecká expedice, k níž se bioložka připojí. Primárním cílem je dosažení majáku na pobřeží, místa, kde všechno začalo, avšak s postupným odkrýváním osudu předchozích výprav a vlastností jedinečného prostředí se dostaví neodvratný rozklad, který každou z pětice žen dostihne odlišným způsobem…

Alex Garland si rozhodně umí vybírat dobré náměty. Stačí připomenout jeho scénář napsaný dle česky aktuálně znovu publikovaného románu Neopouštěj mě spisovatele Kazua Ishigura. Vyšlo mu to i s varováním před umělou inteligencí v Ex Machina a nyní zpracoval téma točící se kolem záhadné oblasti s ještě záhadnějšími vlastnostmi. Pro Anihilaci opět zvolil neotřelé ztvárnění, vyměnil moderní architekturu za projasněnou přírodu, která ve zrychleném režimu a v nepřirozených odlescích světla odraženého na olejových skvrnách pohlcuje pozůstatky lidské činnosti. Tento metamorfující motiv se stále prohlubuje a v celkovém součtu je na filmu po formální i obsahové stránce tím vůbec nejvýraznějším. Každá členka výpravy má dostatečně vyprofilovaný charakter a dohromady pokrývají zajímavý vzorek různě narušených a různě čitelných osobností. Ve skutečnosti jim ale do nitra divák nenahlédne a všechno ostatní se rovněž jeví jen jako stylizované klouzání po povrchu, pod nímž už ve skutečnosti nic dalšího není.

Nic na tom nemění ani neobvykle zvolený soundtrack v čele s folkovou písničkou Helplessly Hoping, ani některé scény, díky nimž atmosféra filmu postupuje na vyšší úroveň vzájemné nejistoty a strachu z prostředí, které všechny obklopuje. Alex Garland si z VanderMeerovy trilogie po hollywoodském způsobu vybral pro účely filmu jen to nejnutnější a zdánlivě nejatraktivnější, vyprávění napřímil a zjednodušil a pro samé směřování k závěrečné pointě nenechal žádný prostor pro jakékoli další zneklidňující interpretace a zamyšlení. A to je přesně ten důvod, proč se filmová Anihilace vzpomínanou sci-fi klasikou pravděpodobně nestane.

Annihilation

Velká Británie / USA, 2018, 115 min

scénář a režie Alex Garland