Ocenění

Mistři animované fantastiky 39 – Hideaki Anno

Autor | Aktuality | Sobota 27 Červen 2015 10.45

Pokud jsme se minulý týden věnovali fenoménu japonského anime Evangelion, rozhodně bychom měli další článek věnovat jeho stěžejnímu tvůrci, japonskému scenáristovi, režiséru a herci Hideaki Annovi. Přestože jsme se totiž věnovali anime a tradici animované fantastiky na asijských ostrovech po dlouhou dobu, jeho jméno zůstalo dosud opomenuto. Hideaki Anno ovšem patří nejen mezi originální a významné tvůrce, jeho příběhy vynikají propracovanou psychologií postav, netradičními vizuálními sekvencemi i množstvím myšlenek a emocí. Ani jeho tvůrčí začátky nebyly nikterak hladké a osobní i profesní život poznamenalo množství komplikací. Představme si tedy jeho stěžejní práce a ještě jednou zmiňme i Evangelion, ke kterému Hideaki Anno psal i scénář.

048_evangelion

Kvůli anime předčasně ukončil studia na Akademii výtvarných umění v Ósace. Talentu a usilovné práce Hideaki Anna si totiž všiml Hajao Mijazaki, který mu svěřil animaci několika scén v Naušice. Hideaki Anno si vypracoval osobitý styl a roku 1984 se stal jedním ze spoluzakladatelů studia Gainax. Jeho autorským debutem byl na svou dobu zajímavý seriál Top wo nerae! (Gunbuster, 1988), který předznamenává klíčová témata slavnějšího Evangelionu. Vzhledem k době vzniku je Gunbuster rozhodně pozoruhodným počinem nejen po příběhové stránce, ale i tématy, která se nebojí otevřít. Jen o dva roky později se Hideaki Anno ujal seriálu Fushigi no umi no Nadia (Nadia: Secret of Blue Water, 1990), na jehož předloze se podílel Hajao Mijazaki. Ačkoliv byl limitován původním příběhem, scénář dopracoval a seriál natočil. Ovšem tvorba, která nebyla svobodná a při níž měl málo prostoru, se podepsala na jeho zdraví i osobním životě. Anno upadl do vleklých potíží s depresemi, které trvaly přes čtyři roky. Během tohoto období sice střídavě pracoval, ale na plátna ani na obrazovky žádný další počin neuvedl. Přelomem v kariéře se ale pro něj stal rok 1995, kdy byla uvedena první řada seriálu Shin seiki Evangelion (Neon Genesis Evangelion, 1995).

Fenomén obřího mecha Evangelion i světa a charakterů s ním spojených katapultoval Hideaki Anna i jeho realizační tým mezi špičku japonského anime. Postapokalyptické vyprávění plné symbolů i silných hrdinů se stalo natolik populárním, že se stalo svému tvůrci takřka životním údělem. I když se totiž po roztržce ve studiu Gainax opět osamostatnil a na čas spolupracoval i se studiem Ghibli, k Evangelionu se vrátil restartem v podobě celovečerních filmů. Je ovšem třeba připomenout, že se věnoval i natáčení filmů hraných, které svou zvláštní atmosférou zaujaly nejen odbornou veřejnost.

Evangelium: 1.11 Monstrum (Evangelion: 1.0 You Are [Not] Alone, 2007) vrátilo Hideaki Anna i celý realizační tým opět na výsluní světa japonských anime. Osvědčené spojení znovu slavilo úspěch a další snímky na sebe nenechaly dlouho čekat. Fenomén Evangelionu se opět probudil a pronikl nejen na plátna a televizní obrazovky, ale i do sešitů mang či jako hra na monitory počítačů. Svět, kde mecha bojuje s obřími bytostmi z vesmíru, získal nejen popularitu po celém světě, ale podnítil i mnohé diskuze na témata, která předkládal, a stal se i předmětem několika výzkumů. Ovlivnil i řadu dalších tvůrců, nasadil pro anime mnohem vyšší měřítka vyprávění a stal se i symbolem nové éry japonské animované fantastiky. S pracovním názvem Evangelion 4.0 Final se můžeme v nejbližší době těšit i na zakončení tetralogie, která znovu otevřela známý svět a představila ho v alternativní linii. Nakolik bude Hideaki Anno při dokončování svého snímku úspěšný, ovšem ukáží až budoucí dny.

227 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.