Ocenění

Anketa 2014 – Část druhá: Chcete změny?

Autor | Aktuality | Sobota 22 března 2014 7.15

Každý časopis potřebuje vývoj k tomu, aby neustrnul. Ovšem u literárního časopisu je to věc obtížná, zvláště pokud jde o konzervativní žánrové čtenáře. Pokud bychom snad opravdu důsledně sledovali trendy, pak by dnes na stránkách xbéčka vycházely dystopická dobrodružství a paranormální romance pro mládež od přibližně 14 až do 28 let a zřejmě by nás četl nadpoloviční počet žen. A to, jak jistě víte, není zrovna pravdivý obrázek o našem časopisu. V poslední anketě jsme se vás tedy ptali, jak jste spokojeni s jednotlivými částmi časopisu a zajímali jsme se i o některé v minulosti diskutované podrobnosti, o jejichž změně lze jistě uvažovat. A dnes vám přinášíme výsledky našeho průzkumu…

Bezesporu nejdůležitější graf hned na začátek. Často se objevují požadavky typu více fantasy nebo více hororu, stejně často se pak objevují žádosti o striktní zaměření na science fiction. Jak je z průzkumu znát, 16% čtenářů by chtělo časopis více obohatit i o jiné žánry, zatímco 18% procent by si přálo pouze science fiction. Třetina čtenářů si tedy přeje v dělbě žánrů jistý posun, bohužel zcela protichůdným způsobem, zatímco většinové dvě třetiny jsou se současnou dělbou žánrů spokojené. Výsledky tak svědčí spíše pro zachování současného stavu (záleží samozřejmě také na tom, jaké povídky se nám dostanou do rukou), ovšem zamyslet se musíme také nad tím, co by k našemu časopisu přilákalo nové čtenáře. Často se nám kupříkladu vyčítá přílišné intelektuální zaměření a pomíjení trendu jednodušších akčních příběhů, které ovšem naši stávající čtenáři dle dostupných reakcí povětšinou hodnotí jako podprůměrné ve srovnání s dosavadním zaměřením…

V publicistice panuje trochu jiná situace. Ano, takřka přesná polovina je se současným stavem spokojená, ovšem to neznamená, že by třeba neuvítali i drobné posuny. Zbytek čtenářů si žádá především více článků zaměřených na literaturu a vědu, což samozřejmě lépe doplňuje literární část, zatímco jen velmi malá část by chtěla posílit filmovou publicistiku (a zdá se, že nepřítomnost článků o hrách jste uvítali takřka jednohlasně). Velkým problémem, s nímž se potýkáme, je bohužel nedostatek mladých a kvalitních žánrových publicistů. Uvítali bychom rovněž zájemce o psaní zajímavých a s žánrem se doplňujících vědeckých článků, ovšem z finančních důvodů vám nejsme schopni zajistit vědeckou publicistiku na skutečně profesionální úrovni. Nezbývá než si přát, že se nám v tomto ohledu podaří kupříkladu i díky našemu webu najít kvalitní a pracovité spolupracovníky, což můžete brát i jako výzvu namířenou právě na vás…

Proti žebříčkům prodejnosti a čtenářských doporučení se ozývá poměrně dost hlasů a to soustavným způsobem. Vyčítají nám především fakt, že žebříčky prodejnosti zkreslují současný stav (vycházejí totiž jen z omezeného množství žánrově zaměřených knihkupectví, jejichž prodeje jsou často zcela v rozporu s obecným stavem prodejů). Jak je ale vidět, čtenáři si tyto žebříčky oblíbili a nejsou ochotni se s nimi rozloučit. To se týká i často kontroverzních žebříčků čtenářských doporučení, které rovněž vycházejí z velmi omezených, vámi zaslaných, podkladů. Nezbývá než se zamyslet nad případnou možnou úpravou současného stavu věci, přece jen třetina čtenářů, které se u tuto část časopisu nezajímá, je už poměrně dostatečný důvod.

Seznam v daném měsíci publikovaných prací je samozřejmě cenným zdrojem, ovšem dle výsledků průzkumu byste uvítali jeho přesun na webové stránky. Je však nutné počítat i s tím, že právě online anketa svádí ke zkreslenému pohledu na věc, zvláště když vezmeme v potaz, že valná většina našich čtenářů se nejen o náš web bohužel nezajímá, ale mnohdy ani tzv. neholduje času strávenému na internetu. Přesto si myslíme, že poměrně suchý výčet titulů by se zřejmě měl přesunout na web a v časopise by mohl vycházet kupříkladu pouze stručný seznam žánrově nejzajímavějších titulů, což by mimo jiné posílilo i tolik žádané propojení časopisu s webem, kde byste samozřejmě našli seznam kompletní…

Grafická úprava časopisu vznikala v roce 2010 poměrně narychlo a dodnes nedošla větších změn. Stala se tak v naší redakci pomyslným jablkem sváru (nepředstavujte si ale nějaké hlasité hádky, spíše tichý nesouhlas). Zatímco starší většinová část redakce neshledává příliš mnoho důvodů něco změnit, ta mladší by uvítala posun k profesionální a moderní grafické podobě (ne nějaké převratné změny, ale opravdu důslednou a především profesionální změnu stylu směrem k modernímu vzhledu). Ovšem jak je vidět z průzkumu, se současným stavem jste buď spokojeni, anebo jste ke grafické podobě lhostejní a jde vám téměř výhradně o obsah. Jen desetina z vás cítí, že by byla změna na místě, což je až překvapivě málo vzhledem k množství diskusí na internetových fórech věnujících se právě tomuto tématu. Případná změna grafiky by byla spojená s finančními výdaji, což v současné situaci rovněž nepřispívá k nějakému vývoji, zdá se tedy, že v nejbližší budoucnosti bude stávající grafika zachována.

Související články:

Anketa 2014 – Část první: Jaký je čtenář XB-1?

1 321 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

komentářů 19 »

  1. Comment od Aleri — 23.3.2014 @ 21.56

    Vypadlo mi tam slovo „vyhovuje“, věčné přepisování…
    Tak když to řekneš takhle, tak to chápu, no. Přesto se mi zdá důležitější obsah, který má XB-1 celkem unikátní, než vzhled. Nečíst to jen z toho důvodu se mi zdá prostě zvláštní. A to vyžadování profesionality a určité úrovně velmi chápu, ale pod „neprofesionalitou“ si představuji třeba to, kdyby to předplatitelům chodilo naprosto náhodně, naprosto byste se nestarali o web atd…
    I když to vezmu s odstupem a odmyslím si všechny tu nostalgii a pocity, co k XB1 mám, tak bych si osobně Pevnost právě kvůli obálce nekoupila (ha, kdo tu mluví o povrchnosti…?:), ani tu novou, ani tu starou (nové obálky jsem si všimla až teď, když jsem pro jistotu dohledávala, jak že to vlastně vypadá a teda labyrint je celkem zvláštní:), přijde mi zkrátka zaměřená na mladší lidi (teda, na mladší duší, technicky podle občanky, bych do cílovky asi spadala:)
    Pokud si pod tou modernizací a novou obálkou někteří ze čtenářů představují právě něco podobného Pevnosti, reakce si dovedu představit velmi barvitě.

  2. Comment od Martin Sust — 23.3.2014 @ 22.03

    Zdá se mi, že když se ve vztahu k XB-1 řekne „změna“, tak si představíte „proboha, zase to sprasej“ plus případně „bude to jako ta modernizovaná Ikarie“ (vážně by to někdo příčetný zkoušel tímhle způsobem?) či „posune se to k barvitosti a cool designu Pevnosti“. 🙂

    První způsob už jsem tu probral, posun k Pevnosti by byl také hloupý, máme přece zcela jiné čtenářské publikum a proč se snažit si navzájem konkurovat! Pokud mluvím o grafice, myslím tím střídmou černobílou a žánr respektující grafiku pro současného dospělého čtenáře a to „čtenáře“ si v mysli dvakrát podtrhněte (tzn. žádný posun obrázky na úkor textu).

  3. Comment od Aleri — 23.3.2014 @ 22.16

    Modernizovanou Ikarii si nepamatuji, ale „cool“ design je to, co si pod slovem modernizace vždycky automaticky představím 🙂
    Teď jsem ukazovala XB-1 doma s otázkou, co by se na obálce mělo změnit a jediná výtka byla k tomu hnědému ohraničení obsahu, což je asi opravdu maličkost, která by to mohla vylepšit dost.

  4. Comment od standa.e — 23.3.2014 @ 22.25

    to Martin: Jsem přesvědčený, že kdybychom se bavili konkrétně a otevřeně, tak nakonec k víceméně stejným závěrům dojdeme, protože jsou logické. Tu „invektivu“ jsem použil jen proto, abych varoval před unáhleností a nepromyšlenými tahy, nikoliv jako argument ve prospěch čehokoliv. Protože to byl zásah, který jsem tehdy také těžko rozdýchával. Riskovat ztrátu stávajícího čtenáře kvůli možným čtenářům (dnešním remcalům) si prostě dovolit nemůžete.
    Pokud jde o ony lidi nemající rádi „amatérismus a šlendrián“ a literární časopis za stovku si nekoupí OPRAVDU JEN KVŮLI JEHO GRAFICE – opravdu si jsi tak jistý, že stojí za riziko ztráty čtenářů stávajících? Že je jich opravdu TOLIK a že svou „pozitivní výhrůžku“ splní? I když co že to vlastně říkají? Že by „možná četli“, „kdyby…“?
    Nezlob se, nevím, koho máš na mysli, ale stále mi to přijde jen jako plná huba keců. Které navíc jen zdůrazňují když už ne povrchnost, tak minimálně zbytnělé ego.
    Abys mi rozuměl, já CHÁPU, že by XB-1 facelifting prospěl. Ale byl bych opravdu opatrný stran vyjádření podobného typu lidí.

  5. Comment od standa.e — 23.3.2014 @ 22.31

    to Martin: Teď jsi to napsal jasně (minuli jsme se v postech) – ano, tímto směrem bych to viděl také. Nesmíš se divit, že jsme poučeni minulostí 😉

    Obálka: Osobně bych to rámování obsahu udělal užší a vyvaroval bych se „efektů“ jako jsou barevné přechody v nápisu XB-1, ale jinak také moc netuším, co na obálce „zlepšit“.

  6. Comment od p.urban — 24.3.2014 @ 0.22

    Když se mi povídka líbí, může být vytištěná třeba vyřezanou bramborou. Když se mi nelíbí, tak to žádná „moderní“ grafika nezachrání.

  7. Comment od Ronkar — 24.3.2014 @ 10.32

    Souhlasím se standou.e. = rámy jsou zbytečně tlusté a barevné přechody do fontu nepatří!

  8. Comment od Slavo — 24.3.2014 @ 12.31

    Takisto by som rámy dal preč z obálky; inak máte nejaký zahraničný vzor? Ako vyzerajú maďarské alebo poľské SFH magazíny?

  9. Comment od Martin Sust — 24.3.2014 @ 15.00

    Ano, ty rámce jsou tam bohužel spíše na škodu. Žádný přímý vzor bych nedoporučoval, ale úpravu evropských magazínů samozřejmě sleduji.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.