Anno Dracula: Exkurze rokem 1888 (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 18 Březen 2015 7.55

Nakladatelství Laser-books nám začátkem tohoto roku představilo v zahraničí dlouhá léta populární knihu, která je označována jako stěžejní dílo upíří literatury dvacátého století. Ačkoliv Newmanův román vyšel už v roce 1992, na vydání u nás si museli čtenáři jako u mnohých jiných důležitých knih trpělivě počkat. Ale i českému čtenář se konečně dostává do rukou mnohými obdivovaná i zatracovaná kniha, která se v současnosti musí potýkat jak s očekáváním příznivců upírských romanticko-erotických ság, tak i s nedůvěrou fanoušků jiných žánrových odstínů fantastiky. Románu Anno Dracula se mezitím díky značnému úspěchu dostalo několika volných pokračování, ovšem nabízí se otázka, zda má co nabídnout i dnešním čtenářům…

annodracula-obalka

Hlavní dějová linka je situována do alternativního Londýna roku 1888, kdy se ovdovělá královna Viktorie znovu vdala. Za chotě pojala hraběte Draculu, jenž z ní nejen udělal upírku, ale také si nastěhoval do paláce svou Karpatskou gardu a přinesl do města pokroku řadu svých oblíbených zvyků, jakými je třeba napichování nehodných na kůly. Všichni, kdo se postavili na odpor, byli nemilosrdně povražděni nebo posláni do pracovního tábora. Být upírem je v poslední době trend, a pokud máte postavení, je to od vás přímo očekáváno. Přestože se zdá, že výhody nesmrtelného života si předjímají především ti lepší ze společnosti, ulice jsou zaplaveny i chudými upíry a upířími prostitutkami, které svou „nemoc“ šíří dál. Příběh se pak točí kolem strach vzbuzujícího Stříbrného nože, alternativní verze Jacka Rozparovače, který upíří prostitutky brutálním způsobem masakruje. Vyšetřování jeho řádění dostal na starost tajný agent Charles Beauregard, jenž se spojí se starší upírkou Genevieve Dieudonné. Charismatická slečna působí jako ošetřovatelka, ale když jde o dobrou věc, nebojí se použít svou léty se zvyšující sílu. Navíc jí Dracula není příliš po chuti ať už jako princ-protektor nebo pán upírů – jeho krev je totiž zkažená a nemocná a jako mor se šíří anglickou metropolí.

U Anno Dracula se můžeme hned na začátku setkat využitím mnoha propriet z dnes už klasického díla Brama Stokera, jehož znalost je tak bezesporu vítána. Nedělám si iluze o tom, že by Stokerova kniha byla dnes hojně čtena, neb epistolární román plný niterných poznatků, popisů a vjemů je pro dnešního běžného konzumenta spíše nudnou nostalgií. Rovněž Anno Dracula je psán po vzoru románů devatenáctého století, potažmo šestákových románů, zmíněný styl je patrný na každé stránce, řádku i větě. Je tomu přizpůsobena celá stylistická stránka knihy a nejen proto působí román poněkud rozvláčně, pro běžného konzumenta snad i nudně. Styl sám o sobě je ovšem záležitostí vkusu, a tak pokud holdujete klasické historické beletrii či gotickým románům, budou pro vás strany plout plynuleji. Akce, příběh i plno jiných věcí jsou zde upozaděny na úkor prostředí a budování atmosféry. Barbarská nová éra je vylíčena vskutku drsně a surově, kniha překypuje strachem, hrůzou a obavami z upíří nemoci. Stejně důležité jako kulisy, jež jsou vykresleny s nepopíratelným umem, je i detailní a promyšlené vyobrazení společnosti a principů, na nichž funguje. A zajímavý je i rozpor upířího života včetně erotiky a lechtivějších oblastí ve vztahu k upjaté viktoriánské společnosti.

Příběh se ovšem rozjíždí pozvolna a autor neklade důraz na zápletku či hlavní linku vyšetřování. Ačkoli se detektivní pátrání tváří jako nosné téma, je jen záminkou pro manipulaci s postavami. Newman si nenechává prostor pro překvapení, čtenáři záhy představí všechny hlavní aktéry a není problém si domyslet, kdo je za co zodpovědný. Karty jsou tedy rozdány a vy jen pasivně sledujete, jak jimi autor míchá. Problém může působit i značné množství postav, jimž jsou na přeskáčku věnovány kapitoly. U některých je nedotažená psychologie, jiné až příliš zahlcují čtenáře svou minulostí a pohnutkami, i když většina z nich není pro děj vůbec potřebná. K málokterým si tak vytvoříte vztah.

dracula-books

Dalším nešvarem je přehršel informací, které dnešní čtenář bez znalostí historie nemá šanci pochopit. Pro znalce je sice zbytečná záplava jmen občas zajímavá, neboť v ní mohou najít další odkazy, ale ve většině případů se jeví jako zcela samoúčelná. Pokud se vyznáte v dobových románech, nejspíše objevíte různé jejich postavy a možná si je dokážete i patřičně užít. Kromě všech všeobecně známých postav z devatenáctého století jako jsou doktor Jekyll, doktor Moreau, Holmesovic sourozenci a plno dalších se setkáte i z méně známějšími padouchy z vyloženě brakových románů a šestákové literatury. „Rejstříky“ jmen různých historických osobností od dobového dvora sice svědčí o tom, že autor oplývá znalostmi tehdejší společnosti, ovšem jejich zakomponování do textu a příběhu se dalo zcela jistě udělat účelněji. Hra s odkazy je tak sice zajímavá a místy i vtipná, ale je jí trochu moc.

Pokud po knize sáhnete, což byste měli už jen pro přehled, budete muset přistoupit na hru, v níž jde spíše o to, abyste si užili kulisy alternativní fikce než vážně míněný detektivně-historický román. Je důležité k Anno Dracula přistupovat s tím, že to není žádná verze Stmívání pro mladistvé ani nic, co by se tomu vzdáleně podobalo. Román to není vůbec špatný, jen vyžaduje svůj okruh čtenářů. Na českém trhu se dosud patrně neobjevilo nic podobného. Nejde o steampunk nabitý parními vymoženostmi, ale především o parafrázi na literaturu, z níž tento subžánr vychází, přičemž využívá základních kulis, pracuje s viktoriánskými proprietami a koketuje i s dobovou fraškou, nicméně základ je míněn vážně a jedná se o samostatný příběh, v němž nehledejte parodii. Kniha Kima Newmana zkrátka není strhujícím srdceryvným akčním příběhem, je naopak určena čtenářům, kteří se nebojí naslouchat a přemýšlet. Je pro dobrodruhy, milovníky klasických upírů a atmosférických popisů. Pokud se chcete nechat strhnout dobou, pusťte se do čtení a budete příjemně odměněni.

Kim Newman: Anno Dracula

vázaná, překlad Milan Žáček, obálka Michal Kuba, 416 stran, 389 Kč