Ant-Man v domácím vězení… (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 16 Červenec 2018 10.15

Během první fáze Infinity War sice nešlo o nic menšího než o záchranu světa, přesto se na ní Ant-Man prý kvůli domácímu vězení nijak nepodílel. Nechme stranou skutečnost, že původní příčina jeho neúčasti musela být jiná a Scott Lang by měl v práci dostat obyčejné áčko. Na začátku další marvelovské (tentokrát tandemové) sólovky je v sázce vskutku mnohem víc než pouhý osud veškerého inteligentního života ve vesmíru. Kdyby Scott porušil podmínky domácí vazby, mohl by jít do opravdového vězení a přijít tak o šanci vídat svou dceru, hrát si s ní v improvizovaných domácích mraveništích a později, za nekonečné tři dny, by s ní nemohl už jako svobodný člověk ani zajít na zmrzlinu. Něco takového přece nelze dopustit…

Ant-Man-and-the-wasp-poster

Sezóna komiksových filmů zdaleka nekončí, avšak trojlístek letošních marvelovek, těch pravých od Marvelu, má svou premiéru za sebou. A jako vždy se budou v první řadě probírat výdělky z kin, jejichž závratná suma opět trhne rekordy zaznamenané v předchozích letech. Obdiv si vysloužil Black Panther za impozantní způsob, jakým dokázal vyjít vstříc afroamerickému publiku, a Avengers: Infinity War za velkolepé zúročení synergie téměř všech postav, jimž po deset let umetal Marvel v rámci svého univerza cestičku. Další Ant-Man v čele s bílým heterosexuálním párem se v takové konkurenci může pouze svézt na vlně nadšení a úspěchu velkých hráčů, přestože jako samostatný titul, z podstaty malý a bez větších ambicí na zápis do filmové historie, bez problémů obstojí. Osobně považuji Ant-Man a Wasp za nejvtipnější komiksový film od prvního Deadpoola a to je jen vrchol ledovce.

Druhý Ant-Man opustil schéma heist movie a naplno se opřel do Marvelem dosud netestovaného žánru rodinné komedie. Koneckonců je léto a dobrých komedií není nikdy dost. Vtipné situace samozřejmě často vyplývají z možnosti zmenšit a hlavně zvětšit sama sebe a objekty běžné denní potřeby, několik scén se ale pohybuje daleko za hranicí jednoduchých gagů, za což sklízí divácký obdiv především chaotický kecálek Michael Peña. Zdejší vtipy nejsou koncentrované do podoby nucených hlášek (pozdější Iron Man), nejsou ani šablonovité a triviální (Thor: Ragnarok) a nevyžadují vážnější kontakt s popkulturou (Deadpool).

Fikční svět druhého Ant-Mana se už nadobro přesunul do říše hraček bez potřeby předstírat vztah s realitou. Není tedy problém zvětšovat a zmenšovat domy bez nutnosti výstavby základů a napojení vodovodních a elektrických přípojek, zmenšené verze věcí jsou naprosto odolné proti otřesům a otázky ohledně životosprávy v kvantovém světě zůstanou zřejmě nezodpovězeny. Koncept miniaturizace navíc umožnil tvůrcům vyprávět příběh, jehož postavy mají různé cíle a tyto cíle jsou do sebe vnořené. Nejméně zajímavý je v tomto případě Scott (tedy Ant-Man), jehož takřka jediným zájmem je nenechat se chytit. Pak je zde Pym a jeho dcera (Wasp), kteří chtějí vysvobodit ztracenou maminku z kvantového světa, což je ta nejnižší úroveň. Pro mírně nestabilní a zdmi procházející Avu je hlavním cílem kvantový tunel, který Pym pro přenos do kvantového světa zkonstruoval. A konečně úplně navrchu je budova laboratoře, v níž je tunel umístěný a na kterou si udělal zálusk místní gangster. Hotový Počátek, co říkáte?

Vzhledem k tomu, že se jedná o pokračování, udělám ještě rychlé srovnání s jedničkou: Film je o minutu delší, Evangeline Lillyová má tentokrát lepší účes a Michael Douglas se chová jako pořádný mizera a také mu to kdekdo na každém kroku připomíná. V Ant-Man a Wasp dělají dospělí lidé ztřeštěné věci a pokud hledáte letní komedii, která zároveň nebude animákem, pak nejenže takřka nemáte jinou možnost, ale s největší pravděpodobností ani nebudete zklamaní. Tentokrát můžete vyrazit s celou rodinou a nic jiného než lehkou komedii pro mladší i starší diváky opravdu nečekejte.

Ant-Man a Wasp

USA, 2018, 118 min

režie Peyton Reed