Valerian a tisíce vizuálních efektů! (recenze)

Autor Miroslav Štrobl | Aktuality | Pondělí 31 Červenec 2017 18.45

Co víc by si mohl tvůrce komiksu pro své nejznámější dílo přát než velkorozpočtovou filmovou adaptaci? Jean-Claude Mézières, kreslíř jednoho z nejslavnějších evropských komiksů Valérian and Laureline, by jistě nepohrdl vyjádřením George Lucase, v němž by slavný režisér konečně potvrdil, že pro Hvězdné války skutečně čerpal inspiraci právě ze stránek komiksů o dvojici časoprostorových agentů. Na druhou stranu Luc Besson „valeriánskou“ inspiraci v případě Pátého elementu nikdy neskrýval a jako někdo, kdo už Valeriana v podstatě jednou natočil, se zřejmě ukázal být vhodným kandidátem. K padesátému výročí od uvedení prvního příběhu v časopisu Pilote tedy přivedl do kin film, jehož rozpočet činí závratných dvě stě milionů dolarů. Bohužel, ani tak velký balík peněz neučinil snímek úspěšnější, naopak z největšího evropského blockbusteru se díky němu zřejmě stane o to větší propadák…

valerian-poster

Děj filmu je prostý – dvojice agentů pátrá po příčinách zničení planety obývané mírumilovnými éterickými bytostmi. K případu samotnému se Laureline s Valerianem propracovávají v bondovském stylu skrze na první pohled nesouvisející úvodní misi na odlehlém a bohem zapomenutém místě. Operace v obrovském bazaru umístěném v jiné dimenzi, kam se návštěvníci dostávají jen za pomoci virtuálních brýlí a jakýchsi neergonomických krabic, je důkazem nápaditosti tvůrců, kterou později předvedou ještě několikrát. Kromě výrazného barvitého ladění se Valerian podobá Patému elementu i stylem vyprávění, které vyjma úvodní scény nechává příběh ubíhat kupředu takřka v reálném čase, ačkoli časové hledisko zde má mnohem menší význam. Jen doplním, že kulturní vložku si vzala na starost Rihanna, sice nezpívá, ale k opernímu vystoupení z Patého elementu přichází se zajímavou taneční alternativou.

Představitelé ústřední dvojice agentů Cara Delevingneová jako Laureline a Dane DeHaan jako Valerian jsou mladí a sexy. Jejich kariérní postup v rolích policejních agentů je jen těžko uvěřitelný, ale zato působí energicky, neokoukaně a typově si prostě sednou, i když jejich charaktery nemusí být nutně po chuti samotným divákům. Jenže příběh se stejně soustředí především na jednotlivé situace a jejich mnohdy absurdní řešení. Na detailnější vykreslení postav zde ani není prostor. Zápletka je jednoduchá a stejně jako po většinu času nepřítomný záporák není ani příliš důležitá. Takže nám tu zůstala efektní přeexponovaná jízda, do níž každou chvíli vstupuje celá řada zástupců podivných mimozemských ras. Valerian jako akční space opera povážlivě postrádá napětí a v průběhu přestřelené stopáže se díky tomu nezřídka dostaví pocit nudy, což je u filmu takového typu nesporně na pováženou.

Ze všeho nejvíc Valerian připomíná pokračování dávno nastartované série, u něhož není nutné kohokoli příliš představovat, všeho je víc než minule a ani není třeba se zatěžovat vytvářením komplexnější dějové struktury. Výsledek tedy není kdovíjaký a spolu s diváckým neúspěchem je to pro producenty průšvih jako hrom. Nebudou se přebírat ceny ani přepočítávat výdělky. Sice se u filmu příjemně chroupá popcorn a jako nenáročná zábava na sobotní odpoledne v televizi bude zřejmě ideální, ale konkurencí pro dílo George Lucase se nestane ani náhodou.

Valerian a město tisíce planet

Francie, 2017, 137 min

scénář a režie: Luc Besson