Moucherot: Pojišťovák kreativní absurdity (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 22 Červen 2017 11.30

Už čtrnáctá kniha crewní edice MDEK (Mistrovská díla evropského komiksu) je jedním z vrcholů tohoto více než dobře rozjetého nakladatelského počinu. Zatímco dosud se v rámci edice převážně sázelo na jistotu, léty i zahraničními ohlasy ověřené autory a tituly, nyní jsme poprvé dostali šanci k seznámení s francouzským kreslířem a scenáristou, který v našich končinách zdaleka není považován za prověřenou značku, a s dílem, které doslova každým obrázkem vybočuje ze všeho, na co nás prozatím stále více bující trh s překladovými komiksy připravil. Už jen obálka Dobrodružství Jeronýma Moucherota je něčím, co na první pohled zaujme spíše potrhlou bizarností a skrytým vnitřním kouzlem než podbízivou líbivostí vyzývající ke koupi. O to ale může být u některých větší zvědavost nahlédnout pod pokličku světa Françoise Boucqa…

Boucq_Moucherot

Celkový hravý náboj komiksu je postaven na hlavním hrdinovi, i když v tomto případě bychom měli mluvit spíše o antihrdinovi, neboť malý postarší obtloustlý pojišťovák Jeroným Moucherot není rekem v tom slova smyslu, v jakém si komiksové hrdiny nejčastěji představujeme. Je realista se smyslem spravedlnost, jemuž se nelíbí nepravosti kolem něj, ale zároveň je mužem, který svou kariéru buduje na důvěřivosti svých klientů. Představa brýlatého upoceného úředníčka však bere za své už jeho vzhledem – výstřední leopardí oblek, zebrovitá pracovní aktovka a plnicí pero vražené skrze nosní přepážku po vzoru domorodých kmenů. Vše přitom doplňuje charakter milujícího otce, jenž je kvůli svým nevzhledným ratolestem ochoten bez váhání skočit i do žraločí tlamy, a milujícího manžela, který si nevýraznou choť hýčká tak, že je jí láskyplně nazýván bengálským tygrem.

Ať je však tato výstřední komiksová postava jakkoli zvláštní, ještě stále to není nic proti dadaisticky pitoresknímu světu, ve kterém žije a jenž je hnacím motorem nepředstavitelných životních příběhů. Zatímco Moucherot se snaží vtisknout svému životu pevný řád a klid, zdá se, že v jeho okolí neexistuje nic, co by s jeho zcela běžným přáním korespondovalo. Na své pojišťovací mise vyráží na liáně, která na něj čeká ráno za oknem, okolí jeho domu je prošpikováno přebujelou flórou, mluvícími zvířaty, přihlouplými a oplzlými Šmouly, punkáči squatujícími na stromech, sousedem, kterým je eklektický génius Leonardo da Vinci, a mnoha dalšími obskurními věcmi.

Moucherot2

Kniha je uceleným souhrnem prvních tří z pěti v originále dosud vydaných alb, přičemž název prostředního zcela vystihuje šílené obrazy ze středostavovského rodinného života popisovaného v dadaistických metaforách – Hrr na nepředvídatelno! A zdaleka nejde jen o bezbřehou fantazii, kterou v komiksu po hrstech François Boucq přepečlivě rozsévá, jde také o množství nejrůznějších odkazů a vtípků. Postavy kupříkladu občas komunikují nejen se čtenáři, ale také se samotným autorem, který jim hned v dalším panelu rozverně nahrává na potrhlou gagovou smeč. Dočkáme se i bojového kurzu Manga-džitsu, kde se postavy z klasických (nejen) evropských komiksů učí bojovat asijským způsobem za pomoci černobílého kreslířského stylu východních výtvarníků, jenž se přímo prolíná do obrázků před vámi.

Celkově jde o slovy obtížně popsatelné křížení světů, jež v sobě vedle výtvarného umu nese především pořádnou porci humoru a situační komiky. Ostatně skečových absurdit zde najdeme opravdu hodně, a i když to na první pohled nemusí být díky Boucqově snaze udržet celistvý realistický vzhled s pevnou linkou patrné, rovněž v samotné kresbě najdeme množství výletů do různých kreslířských stylů; karikaturou počínaje, přes trochu zvrhlou biomechaniku či realistické krajinářství až po zmíněný manga výlet. Přirovnat Moucherota k čemukoli, s čím už jsme měli tu čest, jednoduše nelze, naopak lze předpokládat, že výsledek neosloví každého. Ovšem pro čtenáře bez obav z potrhlého experimentování a se smyslem pro nespoutané fantasijní výlety bude komiks odměnou, kterou si s hřejivým pocitem zařadí na piedestal své sbírky.

Moucherot1

Bylo by krajně neuváženou chybou, pokud byste snad z výše uvedených slov získali dojem, že se jedná především o bravurní kreslířské dílo, protože ani scénář oplývající rozvernou hrou se slovy, při níž musel překladatel Richard Podaný bezesporu předvést to nejlepší ze svého překladatelského umu, se nenechává zahanbit. Bez nejmenších výhrad tak Dobrodružství Jeronýma Moucherota můžeme zařadit do mistrovského fondu evropského komiksu. Navíc s podezřením, že i toto uctivé označení bude v tomto případě příliš těsné a svazující.

François Boucq: Dobrodružství Jeronýma Moucherota

brožovaná/vázaná, překlad Richard Podaný, 200 stran, 589/789 Kč

246 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora