Ocenění

Pán prstenů jednadvacátého století… (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 15 Leden 2018 9.00

Nový film ze stáje čím dál produktivnější streamovací služby Netflix, která se odvážně pouští i do projektů s mnohamilionovými rozpočty, by se dal s trochou nadsázky označit za moderní pokračování Pána prstenů nebo Warcraftu. Čas válek mezi lidmi, orky a ostatními druhy je dávnou minulostí a v současnosti se všichni snaží žít v křehké symbióze a rozvíjet společnost, která už ani zdaleka není pouze lidská. Will Smith je strážcem pořádku u losangeleské policie, jenž se právě vrací do služby po vynucené přestávce, na jejímž počátku stál ork s brokovnicí. Jeho parťákem je také ork, sympatický chlapík a oddaný policajt, zároveň na něm ovšem visí podezření ze zanedbání povinností ve prospěch orckého klanu. Poklidná služba se rázem promění objevem magické hůlky následovaným příchodem temných elfů…

Bright_poster

Bright je v podstatě klasická „ayerovka“ a nic na tom nemění ani fakt, že scénář napsal Max Landis. Filmy Davida Ayera se zpravidla odehrávají v městském prostředí a do hlavních rolí staví řadové policisty, kteří nemají problém zašpinit si ruce. Už od dob Training Day, jehož se na pozici režiséra zhostil Antoine Fuqua, Ayerův žánrový souputník, je používaný vzorec jeho filmů víceméně totožný – dvojice policajtů sdílí služební vůz, vypráví si historky ze života mimo službu a kolem nich se roztáčí smrtící soukolí zločinu, jehož jsou buď sami součástí, nebo mu naopak musí čelit. Už od S.W.A.T. se objevuje rovněž motiv nerovného boje proti přesile, který Ayer dotáhl k dokonalosti v Patrole a postavil na něm i tankistické drama Železná srdce. I David Ayer ale dokáže šlápnout pořádně vedle, což ukázal nezáživným Sebevražedným oddílem, jenž lákal obrovským potenciálem cynických hlášek, vyostřených vztahů a poctivé komiksové brutality. Na druhou stranu si tím pro Bright alespoň zajistil představitele hlavní role.

Podobně jako u mnoha „buddy movies“ je jedním ze stěžejních prvků Ayerových policejních filmů odlišná etnická příslušnost ústřední dvojice. V tomto směru Bright už jen těžko něco překoná. Kolem druhové otázky se navenek velmi jemně našlapuje. Zjevnou odlišnost mezi nimi zde vidí a vnímá sice každý, avšak veřejně se mluví pouze o jiných dispozicích v obavách z nařčení z předpojatosti. Pro pochopení odlišností mezi druhy jsou dokonce pořádána speciální školení. Pod povrchem však dřímá nedůvěra přerůstající v nenávist, jež dostává prostor teprve za zavřenými dveřmi. Orkové zaujímají pozici oficiálně nepřiznané společenské spodiny, zatímco elfové figurují jako snobská smetánka s vlastní luxusní čtvrtí. O dalších z celkového počtu devíti ras padne nanejvýš drobná zmínka nebo se jejich zástupci náhodně mihnou v záběru, děj filmu se točí jen kolem tří jmenovaných ras. Fantasy prostředí je natolik zajímavé (mnohem víc, než kdy byli v souvislosti s Bright často zmiňovaní Lebkouni), že někteří diváci mluví o nevyužitém potenciálu, ovšem lze v tom rozeznat i jednu z nesporných kladů filmu, jenž se jednoduše nesnaží zachytit vše. Před dostatečně detailně vykresleným pozadím pouze rozvíjí jednoduchou honbu za pokladem.

Ork Nick, policista tělem i duší ztvárněný výborným Joelem Edgertonem, je vyděděncem vlastní rasy a zároveň jako jediný ork v policejním sboru vzbuzuje silné emoce. Vývoj na jeho straně obnáší poznání, jak to ve skutečném světě chodí, jeho lidský parťák se zase musí rozhodnout, zda mu může důvěřovat, či nikoli. Úvodní pošťuchování a konverzační přestřelky naberou na obrátkách, jakmile se na scéně objeví význačný artefakt, magická hůlka, po níž všichni prahnou. Do filmu tím přibude akce, která střídá jedno prostředí za druhým tak, aby to nakonec scenáristicky jaksepatří vyšlo. Samotné akční scény jsou natočeny přehledně s až překvapivě minimálním využitím ruční kamery. Svůj podíl na jejich kvalitách má jistě i Noomi Rapaceová, které není problém uvěřit urputnou elfí dračici, za níž zůstávají jen mrtvoly.

Očekávat od Bright sofistikovaně vystavěnou urban fantasy detektivku by vedlo jen ke zklamání, film je především drsným policejním dramatem natočeným ve stylu Davida Ayera, kde Will Smith hraje hláškujícího sympaťáka a orcký Joel Edgerton zase slušňáckého outsidera. Napodruhé už to takhle fungovat zřejmě nebude a nad chystaným pokračováním oznámeným krátce před premiérou budou muset tvůrci ještě pořádně zapřemýšlet, aby neskončilo úplným průšvihem nebo ještě hůř v šedi průměrnosti. Témat k rozvíjení mají díky prvnímu dílu více než dost…

Bright

USA, 2017, 117 min

režie David Ayer, scénář Max Landis

hrají Will Smith, Joel Edgerton, Noomi Rapace aj.

netflix-logo

1 365 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.