Ocenění

Nejistá budoucnost knižního trhu

Autor | Aktuality | Neděle 29 března 2020 8.25

Knižní trh se hroutí a je pravděpodobné, že až budeme všichni beze strachu moci vyjít z našich domovů, bude vypadat zcela jinak, než jsme ho doposud znali. Nakladatelská činnost nikdy nebyla příliš výdělečnou, tedy alespoň pro většinu subjektů. Mnohá nakladatelství žila takzvaně „od výplatě k výplatě“. Také proto značnou část trhu ovládly mediální společnosti postupně skupující zajímavé nakladatelské značky. A protože se málokdo v této džungli vyzná, pokusím se na dalších řádcích letmo nastínit, jak vašim oblíbeným nakladatelům co nejvíce pomoci…

knihy_ilustracni_shutterstock

Začněme tím, proč se vlastně obávat těžkých ekonomických dopadů na knižní trh, když si dle představ mnohých všichni mohou v dobrovolné izolaci či karanténě číst co duše ráčí a měli by také podle toho nakupovat na online knižních obchodech. Ve skutečnosti je tomu totiž docela jinak. U mnoha lidí panují obavy z budoucnosti, a proto se vzdají všeho, co považují za zbytné, k životu nepotřebné zboží. Řada lidí v těchto dobách utratí veškeré prostředky za zásoby jídla, hygienických a ochranných prostředků a na knihy jim nezbývá. Řada lidí je zvyklá kupovat si knihy v kamenných knihkupectvích a online objednávky jsou jim cizí, internet – pokud ho vůbec mají – používají zejména na příjem e-mailů a bankovnictví. A pokud jde o čtenáře tělem i duší, ti mnohdy čekají na vytoužené novinky, díla oblíbených autorů, mnohdy se nevyznají na trhu tak, aby si troufli kupovat „naslepo“. Řada čtenářů toto období využije k přečtení „zásob“ a dalšímu čtení oblíbených titulů, na které jindy není pod záplavou novinek čas.

Ve výsledku nakladatelům chybí zcela tržby z kamenných knihkupectví a prodeje na online shopech hlásí dramatický propad. Na druhou stranu nakladatelství stále nesou veškeré obvyklé náklady, hlavně platy zaměstnanců a honoráře tvůrců, především překladatelů, ale i dalších, kteří dle smluv plní termíny a jsou mnohdy existenčně závislí na smluvně domluvených platbách. Ve výsledku jsou výdaje v podstatě stále stejné, ovšem příjmy klesly téměř na nulu. Proto se většina teprve chystaných projektů pozastavuje, když už ne rovnou ruší, což má a především ještě bude mít dramatický dopad na všechny součinné subjekty – autory, překladatele, redaktory, grafiky, výtvarníky, korektory, sazeče a další knižní pracovníky, kteří nemají a nebudou mít na čem pracovat. Tiskárny nemají co tisknout, knihkupectví jsou na dobu neurčitou zavřená atd. Mnozí přitom nemají takřka žádné finanční rezervy (většinu totiž obratem vkládají do dalších, připravovaných titulů) a přestávka na dobu neurčitou pro ně může být likvidační.

Dnes je více než kdy jindy na místě objednávat knihy přímo u nakladatelů. Distribuční společnosti a následně také knihkupci si totiž ukrojí až padesát procent z výsledné ceny knihy a návratnost investic je i proto otázkou dlouhých měsíců a leckdy i roků. A navíc se právě distribuce budou snažit veškeré finanční prostředky z online prodeje knih zadržet, tzn. že veškeré příjmy z prodejů leckdy i za celé čtvrtletí si z existenčních důvodů nechají pro sebe a nebudou je dále vyplácet nakladatelstvím. Je tedy na místě uvést, jak a kde můžete nakladatele podpořit nákupem přímo. Ne všechna však mají přímý prodej na svých stránkách, ty bohužel na následujících řádcích chybějí.

Začneme velkými hráči, což může být pro leckoho objevný seznam. Například tak můžete zjistit, že mnohé facebookové a instagramové stránky či YouTube kanály, které jste považovali za „nezávislé“, ve skutečnosti všechny své výběry doporučovaných a recenzovaných knih opírají o produkci z jediného zdroje. A že takových na sociálních sítích najdete opravdu nemálo.

Albatros Media – vlastní značky Albatros, BizBooks, CooBoo, CPress, Computer Press, Domino, Management Press, Edika, Motto, Plus, XYZ, Fragment, B4U Publishing, Egmont ČR, Edice České televize, Kniha Zlín, Vyšehrad. Doporučený nákup na albatrosmedia.cz.

Euromedia Group – vlastní značky Knižní klub, Ikar, Odeon, Universum, YOLI, Esence, Pragma, Pikola, Listen, Laser a Brána. Nakupovat u nich můžete prostřednictvím mall.cz, booktook.cz, luxor.cz či knizniklub.cz, všechny mají společného vlastníka, jenž mimo to vlastní i síť prodejen Luxor.

Grada Publishing – sdružuje značky Grada, Cosmopolis, bambook, Alferia a Metafora. Nakupovat lze přes grada.cz, případně přes bookport.cz.

Dobrovský – knižní distribuce a síť prodejen s vlastními značkami Beta a Baronet (ve vlastnictví Pavla Dobrovského) a Naše nakladatelství alias Edice Omega (ve vlastnictví společnosti Dobrovský s. r. o. Petra Dobrovského). Dobrovský s. r. o. vydává svou produkci také pod značkami Drobek, Fobos, King Cool, Kontrast, Pangea, Vendeta a Via, což jsou sice „pouhé“ edice, ale na knize to bez pohledu do tiráže (stejně jako např. u současného Laseru z Euromedie) poznáte jen stěží. Doporučovaný nákup na portálu knihydobrovsky.cz.

Řada „žánrových“, komiksových či fantastiku vydávajících nakladatelství má samozřejmě přímý prodej na svém webu, anebo mají vlastní e-shop či distribuci (např. Argo, BB/Art, Carcosa, Comics Centrum, Crew, Epocha, Fantom Print, Gnóm!, Gorgona, Host, Klub Julese Vernea, Labyrint, MeanderPaseka, Straky na vrbě, TalpressTriton, TrysteroZanir atd.). Některá nakladatelství však přímý prodej na webu ani vlastní e-shop (prozatím) nemají, jmenujme například nakladatelství Brokilon, Planeta9 či Polaris. Je na místě očekávat, že s nějakou formou prodeje své čtenáře brzy osloví, prozatím je však, pokud byste snad měli pochybnost, jak u nich nakupovat, můžete oslovit s dotazem, kde nakupovat.

O něco složitější je to s e-knihami. Ty totiž nakladatelé zpravidla svěřují distribucím a najdete je tak na Alze, Kosmasu, Palmknihách a jinde. Přístup k nim je v současné době samozřejmě mnohem jednodušší, ovšem odpověď, kde nakupovat knihy malých nakladatelství, je složitější. Nezbývá než věřit, že prostředky získané z jejich prodejů se k nakladatelům dostanou co nejdříve.

Přežijí jen ti nejsilnější? To je samozřejmě otázka, zatímco velké společnosti zaměstnávají desítky zaměstnanců, platí nájmy za pronájem kanceláří či provozují nákladné vydavatelské domy, drobní nakladatelé zpravidla tyto nemalé fixní náklady nemají. Přesto je jistě rozumné předpokládat, že ti velcí přežijí, zatímco ti malí jsou ve větším ohrožení. Na druhou stranu i ti velcí budou zřejmě muset svou produkci omezit, což znamená, že šance zrušení či podstatné zeštíhlení edice Laser u Euromedie či edice Fantastika u Arga může být zhruba stejná jako přežití malého žánrového nakladatelství. Podporujte tedy jednoduše toho nakladatele, jehož produkci máte nejraději a doufejte, že to pomůže. Troufám si v tomto ohledu pronést ono dobře známé „na velikosti nezáleží“. Jedinou jistotou je, že z trhu nezmizí díla nejpopulárnějších a nejprodávanějších spisovatelů, o ty budou nakladatelé opírat své snahy ještě zřetelněji.

Krize zcela jistě zasáhne celou světovou ekonomiku a dolehne na každého z nás. Problémy budou mít všechna výrobní i prodejní odvětví a je jasné, že nakladatelství jsou jen jedním malým článkem ekonomického řetězce. Pokud si ale život bez knih od svých oblíbených autorů neumíte představit, je na místě aktivně pomáhat. Nemusí to být jen nákupem, pomůže i zmínka na sociálních sítích a čtenářských skupinách, kde můžete doporučit své knižní oblíbence ostatním a nezapomínat, že za každou knihou je množství lidí, kteří v současné chvíli čelí značné nejistotě, co jim blízká budoucnost přinese. Pokud nyní od práce na přípravě knih odejdou, nemusí se už nikdy vrátit…

3 390 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.