Z okovů do čarodějnické kápě (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 12 Duben 2018 8.00

V Crwi se opravdu odvázali – dosud vydávali buď lety prověřené „nekonečné mangy“, nebo dospělácké klasiky v omnibusech. Čarodějova nevěsta je pro ně hned několik „poprvé“ – první manga pro dívky a první fantasy. A co nevidět s ní dohoní i japonské vydání – v tuto chvíli má totiž pouhých osm svazků, neboť začalo vycházet teprve v roce 2014. Na podzim 2017 se dočkalo úspěšného čtyřiadvacetidílného anime. Čím novodobá Kráska a Zvíře uchvátila svět? A proč by toto až příliš časté srovnání už nemohlo být více zcestné?

Co byste dělali, kdyby o vás nikdo nestál a život vás omrzel? Patnáctiletá Japonka Čise Hatori ztratila vůli k životu. Všichni jí dávají najevo, že je jiná, a proto ji zatracují. Čise je jedno, co s ní bude, a proto se rozhodla dobrovolně vstoupit do podivné magické aukce jako nabízený předmět a nechat se prodat tomu, kdo dá nejvíc. Čaroděj Elias Ainsworth ji koupí za pět milionů. Jak může mít nedůležitá Čise takovou cenu? Proč se ji rozhodne učinit svou učednicí? A jaké je její místo v magickém světě plném víl, draků a mluvících koček?

carodejova-nevesta

Typická japonská komika…

Čarodějova nevěsta otevírá děj veskrze tradičním prvním svazkem – Čise netuší, co se v jejím životě najednou začalo odehrávat a všichni kolem ní jsou tajemní a záhadní. Všichni občas utrousí poznámku, která sice odkryje pár dílků skládačky, ale celkový obraz z nich Čise nemá šanci odhalit. Elias měl na aukci sice štěstí nejvyššího příhozu, hodnota Čise je ale natolik vysoká, že ji neustále někdo unáší. V tomto dílu však nikdy nedojde k žádné závratné akci, protože všichni její únosci jsou buďto veskrze neškodní, nebo Eliasovi staří známí, kteří mají jen potřebu ho provokovat. Čímž se dostáváme k tomu, že první stránky mangy čtenáře klamou. Prvních pár listů působí poměrně ponuře. Čise je v řetězech prodána na aukci jakési příšeře s rohy na hlavě a lebkou místo lidské tváře. Jakkoli to působí, že Elias i všichni ostatní budou mocní a vážní, Kore Jamazaki velmi brzy sklouzne k typickému komiksovému humoru, který se vyznačuje dětinským popichováním a karikaturisticky zvýrazněnou kresbou.

Podobná atmosféra drastického střídání vážných témat s odlehčenými vtípky je příznačná například i pro právě vycházející Fullmetal Alchemist – Ocelového alchymistu. A podobností s touto japonskou kultovkou je víc (můžeme spekulovat nad tím, zda je to z důvodu toho, že je obě píší ženy). Patří mezi ně i kresba – a to nejen v karikaturistických panelech, které jsou obecně pro šónen i šódžo mangu příznačné. Je to i jakási jemnost tahů a jejich úspornost. Jen na málo místech si Kore Jamazaki dává záležet na detailním provedení pozadí. Většinou mu věnuje péči jen v případě změny dějiště příběhu a záběru na detail, jinak se věnuje pouze postavám (a ostatním nadpřirozeným bytostem). Postavy jsou vyvedené pečlivě a přehledně – mezi nimi z hlediska provedení na celé čáře vítězí čaroděj Elias, který, ačkoli je jen kost bez kůže, dělá důstojný a zároveň laskavý dojem. Právě jeho zobrazení spolu s Čise nápadně připomíná Krásku a Zvíře. Vizuálem podoba ale končí. Jejich vztah je od začátku velmi vřelý, vzájemně chápající a téměř rodinně ideální. Čise navíc Eliase nevnímá jako děsivou obludu – možná právě proto, že od dětství viděla zvláštních bytostí až příliš – ale jako vlídného ochránce.

Velmi podobné – především u prvních svazků – je i členění do několika drobných, na sobě nezávislých příběhů, které slouží pouze k odhalení zákonitostí univerza. V něm se úžasným způsobem zrcadlí japonská kultura, především víra ve všudypřítomná přírodní božstva. V podání Jamazakiho totiž čarodějové nemají magickou moc vrozenou ani nepochází z tajemných zaklínadel, ale půjčují si ji od magických bytostí. Podobný princip lze vysledovat i v manze Ao no Fucumaši (Blue Exorcist). Z hlediska žánru už to však tak jednoduché není. Zatímco Ocelový alchymista by se dal z fleku zařadit do steampunku, Čarodějova nevěsta je čistá fantasy.

… a ryzí fantasy manga

Ne všechny mangy se dají lehce zařadit podle západních literárních žánrů – ale Čarodějova nevěsta ano. Magické prostředí plné nadpřirozených bytostí a zasazení do západního Anglie je přesně ta starodávná atmosféra, jaká sluší lehce pohádkové fantasy. Děj se sice odehrává v moderní době, ale přesto vypadá a působí jako z věku páry – potud japonské idealizování si starého kontinentu, které je pro jejich příběhy inspirované Evropou typické. Zatím se nedá říct, nakolik se manga v budoucích svazcích zařadí i do romantického žánrů. Díky hlavní hrdince Čise a prozatímní absenci prakticky jakýchkoli akčnějších scén však spadá spíš do dívčích žánrů i přesto, že se často zařazuje jako šónen. Místy Jamazaki vloží i depresivnější scénu (především retrospekiva Čise), ale manga kvůli četnosti komediálních scén příliš vážným dojmem hlavně s přibývajícími stránkami nepůsobí (s výjimkou poslední kapitoly).

Jako začátek nové série není Čarodějova nevěsta rozhodně špatná, ale protože se jedná o první svazek, Kore Jamazaki se jen plácá po povrchu, představuje svůj vysněný svět a dělá na čtenáře dojem nekonečného tajemna, kouzel a možností. Jejich odkrývání je zábavné, na poli zápletky se toho ale prozatím mnoho nedočkáme. Doposud jen všichni žvaní, což ovšem zase tolik nevadí nevadí, protože druhý svazek na sebe nenechal dlouho čekat – vyšel už po měsíci od vydání prvního dílu, tedy na konci března.

Kore Jamazaki: Čarodějova nevěsta 1

brožovaná, překlad Anna Křivánková, obálka Kore Jamazaki, 184 stran, 199 Kč

547 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora