Ocenění

Ceny Hugo za rok 2014 byly uděleny…

Autor redakce | Aktuality | Neděle 23 Srpen 2015 9.45

V sobotu 22. srpna (ovšem dle našeho času dnes ráno) se v americkém Spokane ve státu Washington udělovaly na třiasedmdesátém Worldconu ceny Hugo. Letos doprovázely nominace bouřlivé diskuze kolem kampaní Sad Puppies a Rabid Puppies, jimž jsme se věnovali jak zde na webu, tak i v červnovém čísle časopisu XB-1 (články Jasona Sanforda a Brada R. Torgersena). Snad nikdy tak nebyly výsledky cen vyhlíženy s větším napětím. Kategorie nejvíce ovlivněné tolik kritizovanými kampaněmi skončily dle očekávání a přání mnohých, budoucnost prestižních cen Hugo bude však záležet na dalších ročnících. Zde je na místě uvést, že v roce 2017 se Worldcon vrátí do Evropy, konkrétně do finských Helsinek!

hugo_vitez

ROMÁN:

Cixin Liu (překlad Ken Liu): The Three Body Problem

Nominace:

Ann Leckieová: Ancillary Sword

Kevin J. Anderson: The Dark Between the Stars

Katherine Addisonová (Sarah Monetteová): The Goblin Emperor

Jim Butcher: Skin Game

Vítězný román byl v čínském originále publikován už v roce 2008, na cenu Hugo bylo dle pravidel nominováno první vydání v anglickém jazyce. Jde o první vítězství překladové práce v této kategorii. Z nominovaných prací se v seznamech Sad Puppies a Rabid Puppies objevily pouze romány Kevina J. Andersona a Jima Butchera. Původně byl z těchto seznamů nominován rovněž román Lines of Departure od Marka Kloose, autor však nominaci odmítl.

NOVELA:

cena nebyla udělena

 Nominace:

Tom Kratman: Big Boys Don’t Cry (samostatně)

Arlan Andrews, Sr.: „Flow“ (Analog 11/2014)

John C. Wright: One Bright Star to Guide Them (samostatně)

John C. Wright: „Pale Realms of Shade“ (The Book of Feasts & Seasons)

John C. Wright: „The Plural of Helen of Troy“ (City Beyond Time)

Samostatně vydané povídky Big Boys Don’t Cry a One Bright Star to Guide Them byly dříve publikovány v kratší podobě a posléze z velké části rozšířeny do délky novely, což z nich dle pravidel dělá nové práce, jež lze nominovat na cenu Hugo. Všechny nominované práce se objevily v seznamech Sad Puppies a Rabid Puppies.

Noveleta:

Thomas Olde Heuvelt (překlad Lia Beltová):

„The Day the World Turned Upside Down“ (Lightspeed 4/2014)

Nominace:

Gray Rinehart: „Ashes to Ashes, Dust to Dust, Earth to Alluvium“

(Orson Scott Card’s InterGalactic Medicine Show 5/2014)

Edward M. Lerner: „Championship B’tok“ (Analog 9/2014)

Michael F. Flynn: „The Journeyman: In the Stone House“ (Analog 06/2014)

Rajnar Vajra: „Triple Sun: A Golden Age Tale” (Analog 7-8/2014)

Původně se všechny nominované povídky objevily v seznamech Sad Puppies a Rabid Puppies, ovšem noveleta Johna C. Wrighta „Yes, Virginia, There is a Santa Claus“ byla o rok dříve publikována na webu a dle pravidel tak byla vyloučena a nahrazena překladovou prací Thomase Olde Heuvelta, která se na seznamech neobjevila.

POVÍDKA:

cena nebyla udělena

 Nominace:

Lou Antonelli: „On A Spiritual Plain“ (Sci Phi Journal #2 11/2014)

John C. Wright: „The Parliament of Beasts and Birds“ (The Book of Feasts & Seasons)

Steven Diamond: „A Single Samurai“ (The Baen Big Book of Monsters)

Kary Englishová: „Totaled“ (Galaxy’s Edge Magazine 7/2014)

Steve Rzasa: „Turncoat“ (Riding the Red Horse)

Všechny nominované povídky objevily v seznamech Sad Puppies a Rabid Puppies. Původně byla z těchto seznamů nominována rovněž povídka „Goodnight Stars“ od Annie Belletové, autorka však nominaci odmítla.

MIMO BELETRII:

cena nebyla udělena

 Nominace:

Ken Burnside: „The Hot Equations: Thermodynamics and Military SF“

Lou Antonelli: Letters from Gardner

John C. Wright: Transhuman and Subhuman: Essays on Science Fiction and Awful Truth

Tedd Roberts: „Why Science is Never Settled“

Michael Z. Williamson: Wisdom from My Internet

Jak jste jistě všichni poznali z výsledku, všechny nominované práce mimo beletrii se objevily v seznamech Sad Puppies a Rabid Puppies.

KOMIKS:

Ms. Marvel, Volume 1: No Normal

Nominace:

Rat Queens, Volume 1: Sass and Sorcery

Saga, Volume 3

Sex Criminals, Volume 1: One Weird Trick

The Zombie Nation, Book 2: Reduce Reuse Reanimate

 ♦

FILM:

Guardians of the Galaxy, režie James Gunn

Nominace:

Captain America: The Winter Soldier, režie Anthony Russo a Joe Russo

Edge of Tomorrow, režie Doug Liman

Interstellar, režie Christopher Nolan

The Lego Movie, režie Phil Lord a Christopher Miller

SERIÁLOVÁ EPIZODA:

Orphan Black: By Means Which Have Never Yet Been Tried,

režie John Fawcett

Nominace:

Doctor Who: Listen, režie Douglas Mackinnon

The Flash: Pilot, režie David Nutter

Game of Thrones: The Mountain and the Viper, režie Alex Graves

Grimm: Once We Were Gods, režie Steven DePaul

EDITOR KRATŠÍCH PRACÍ:

cena nebyla udělena

 Nominace:

Jennifer Brozeková

Vox Day

Mike Resnick

Edmund R. Schubert (vzdal se nominace)

Bryan Thomas Schmidt

EDITOR KNIH:

cena nebyla udělena

 Nominace:

Vox Day

Sheila Gilbertová

Jim Minz

Anne Sowardsová

Toni Weisskopf

UMĚLEC

Julie Dillonová

Nominace:

Kirk DouPonce

Nick Greenwood

Alan Pollack

Carter Reid

SEMIPROZIN:

Lightspeed Magazine, editoři John Joseph Adams ad.

Nominace:

Abyss & Apex, editor a vydavatel Wendy Delmater

Andromeda Spaceways In-Flight Magazine, editoři David Kernot a Sue Bursztynsková

Beneath Ceaseless Skies, editor Scott H. Andrews

Strange Horizons, editor Niall Harrison

CENA JOHNA W. CAMPBELLA

Wesley Chu

Nominace:

Jason Cordova

Kary Englishová

Rolf Nelson

Eric S. Raymond

Související odkazy:

Politický boj o nominace na cenu Hugo

Podrobné statistiky Huga za rok 2014

Alternativní Hugo bez zásahu Sad/Rabid Puppies

Analýza hlasování ceny Hugo za rok 2014

1 407 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 44 »

  1. Comment by Slavo — 23.8.2015 @ 11.41

    Ten víťazný román vyzerá zaujímavo, vraj sa chystá ja film. Som zvedavý či bude vidno čínsky prístup k mimozemskej invázii, alebo to bude štýlovo nerozoznateľné od anglo-americkej SF.
    The Day the World Turned Upside Down mi pripadá obsahovo podobná Voda, která padá odnikud . Niečo je skrátka inak a riešia sa popri tom vzťahy. Ale možno sa mýlim a autor pridal niečo viac.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Comment by Toolshed — 23.8.2015 @ 11.58

    Vzľadom na počet „cena nebyla udělena“ celkom trapas (alebo úspech, ak ste prívržencami SP/RP). Ak to lobbovanie bude pokračovať, som zvedavý, či sa v budúcnosti budú vôbec udeľovať nejaké ceny :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  3. Comment by Martin Sust — 23.8.2015 @ 12.12

    Tak hlasující měli na výběr mezi neudělením ceny a udělením práci, která se do nominace dostala „pouze“ díky kampani SP/RP. Myslím, že za úspěch se to nedá označit, ať už jste přívržencem jakékoli ze stran, ačkoli Vox Day to samozřejmě prezentuje jako úspěch kampaně RP.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Comment by standa.e — 23.8.2015 @ 13.02

    No, hlavně je mi líto autorů, kterým bylo znemožněno uspět. Ať už proto, že je seznam pomohl vytlačit, nebo proto, že se na seznamu ocitli, nebo proto, že se sami znechuceni vzdali nominace, která je už nikdy potkat nemusí…

    Oblíbené. Líbí/nelíbí: Thumb up 4 Thumb down 0

  5. Comment by idle — 24.8.2015 @ 8.57

    Jak jsem někde viděla komentovat Sanforda: bude zajímavé sledovat, jestli se nějak v budoucnu projeví přírůstek hlasujících, který ta aféra vyvolala. To je asi jediná cesta, jak z toho ven.

    A Helsinky říkáte? Hmm… tam jezdím častěji než na cony. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  6. Comment by Cloudy — 24.8.2015 @ 11.01

    Strážci Galaxie jako nejlepší žánrový film roku 2014? To jsou mi humory.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  7. Comment by Slavo — 24.8.2015 @ 11.40

    2Cloudy – A prečo nie? Okrem Cpt. America som videl všetky nominované filmy a žiaden nebol u mňa jednoznačná jednotka. A možno to tak videli aj porotcovia a dali to tomu najzábavnejšiemu.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Comment by Cloudy — 24.8.2015 @ 11.59

    Možná jsem po tom filmu chtěl moc, ale když jsem viděl partičku freaků, která se tam dala dohromady, a následně zjistil, jak nevtipně se s takovou sebrankou dá pracovat, úplně jsem ztratil chuť. Kapitán byl v pohodě, jen by akční scény nemusely mít 30 minut, ale třeba jen pět (obecný problém nejen u Marvelu). Osobně bych se rozhodoval mezi Zítřkem a Interstellarem. Strážce ale není zapotřebí takhle porovnávat, za mě to byla zkrátka nuda.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  9. Comment by Slavo — 24.8.2015 @ 14.28

    No v tomto máte pravdu, hlášky mohli byť nápaditejšie a niektoré scény boli prepísknuté ale film ako zábavná komixová space opera najmä vďaka vizuálu fungoval veľmi dobre. Interstellar ma sklamal svojou druhou polkou, ktorá bola zbytočne komplikovaná a umelo natiahnutá. U Inception to Nolan zvládol lepšie. Cruise som videl zhodou okolnosti na videu pred pár týždňami a bolo to vcelku nápadité a originálne, takže u mňa by vyhral asi tento film. Ale sklamaný nie som ani z výhry Strážcov… A som zvedavý či niečo tento rok prebije Mad Maxa.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Comment by Cloudy — 24.8.2015 @ 15.10

    Tak to jsme minimálně dva :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Comment by Jana Dvořáčková — 24.8.2015 @ 15.44

    Cloudy: Vybírala bych ze stejných dvou filmů. „Strážci“ byli svým způsobem vtipní, ale znovu si je netoužím pouštět. To s „Interstellarem a Zítřkem“ určitě minimálně ještě jednou udělám.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  12. Comment by standa.e — 24.8.2015 @ 17.02

    Tak kdybych já hlasoval podle toho, jak mne film BAVIL (ve smyslu čiré zábavnosti), tak hlasuju pro Lego Movie (který byl navíc v mnoha metarovinách velmi inteligentní). Kdybych se k tomu snažil přistoupit „seriozněji“, tak hlasuju pro „Na hraně zítřka“.

    Jinak Strážci Galaxie mi, například v porovnání s Age of Ultron (podle mne zatím nejnudnější z MARVEL universa, a to počítám i TV seriály!)přišli velezábavní. Jsou takovým tím filmem, který musí dětská duše milovat.

    Když jsem ale tak koukal na ty různé nominace a vítěze v různých ročnících, je minimálně na filmech zřetelně cítit, že jde o cenu fanouškovskou (což není nic hanlivého). V roce 2014 bych třeba osobně hlasoval pro Her (a hlasové herectví Scarlett Johansson), ač se tam přes Hladové hry, IronMana či Gravity nedostala… Ale tak už to prostě je. ;-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Comment by Cloudy — 25.8.2015 @ 12.22

    Zase bych to vrátil k literatuře: Mám si zažádat o odbornou pomoc, když řeknu, že to s těmi Puppies seznamy pořád nechápu?

    Vezměme si kategorii „Román“. Tam se objevily kusy ze seznamů i mimo ně. Ve svém omezeném vesmíru to beru tak, že Puppies kampaň je dobrá pro přitáhnutí sympatizantů, kteří pak budou vybírat spíše „seznamové“ počiny. Ale svoboda výběru tu pořád je (doufám). Pak jsou tu ti, kteří se na seznamu objevili proti své vůli (asi?). V jejich případě mi není jasné, proč se nepustili do nějaké antiPuppies kampaně a neobjevili se tak na seznamech někoho jiného, klidně svém vlastním. Vždyť literatura byla směr určujícími manifesty prorostlá odjakživa.

    V případě Vox Daye mám trochu jasno, tam jde o prachy.

    Nevidím do toho, ale takhle z dálky mi to přijde jako přetahování děcek o lopatičku na pískovišti. Vlastně ne, těm dětem v tomhle alespoň rozumím.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 1

  14. Comment by Martin Sust — 25.8.2015 @ 14.13

    Jak je vidět na povídkových kategoriích, sympatizanti Rabid Puppies svorně hlasovali pro práce ze seznamu. Fakt, že jim to u románové kategorie nevyšlo tak dokonale znamená pouze to, že v románové kategorii každý rok hlasuje mnohem více čtenářů, takže ovládnout právě tuto kategorii je těžší…
    Ale i kdyby ne, asi nikomu se nelíbí, když za něj nominace vybere nějaký seznam, se kterým sám nesouhlasí. Je to o dost horší, než když se objeví nominace, se kterými sice nesympatizujete, ale aspoň vzešly s nějaké svobodné volby, byť ta může být ovlivňována liberálními názory…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  15. Comment by Cloudy — 25.8.2015 @ 16.34

    Nebylo by nakonec úplně nejlepší, kdyby každý magazín vydával svůj seznam (XB-1 Puppies, Interzone Puppies, Tor Puppies, …), povídky by prošly filtrem hned u vydavatele a porota by měla situaci ještě jednodušší? Nepředpokládám, že by pak někdo nesouhlasil s tím, že by se objevil na seznamu magazínu, u kterého mu povídka vyšla. Kdyby si někdo udělal seznam napříč spektrem, tak taky dobře. Milý porotče vybírej a žij blaze!

    Problém jsem teoreticky vyřešil, tudíž si nad ním myju ruce :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Comment by Martin Sust — 25.8.2015 @ 16.42

    Cena Hugo je fanouškovská, neexistuje tu žádná porota. Spekuluje se o tom, že příští rok se podobné seznamy objeví i na druhé straně. Je to možná obrana, nicméně už to není ta svobodná fanouškovská volba, jak tomu bývalo… Těžko říct, jak to bude v příštích letech, uvidíme.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  17. Comment by idle — 25.8.2015 @ 16.58

    Dva seznamy nejsou lepší než jeden, ale takových patnáct seznamů, to už by mohlo být k něčemu – než si zvolit ten správný seznam, to už pak bude jednodušší si zahlasovat opravdu podle sebe. :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  18. Comment by p.urban — 26.8.2015 @ 11.17

    Seznamy, protiseznamy, ti lidé se chovají jak malé děti :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  19. Comment by Medak — 26.8.2015 @ 14.57

    Bohužel výsledky hlasování dávají za pravdu Puppies. Finální hlasování ovládla malá skupina, pro kterou je ideologická správnost důležitější než literatura. Když Puppies prosadili do nominací své favority, raději hlasování sabotovali, než by připustili, aby nebylo po jejich.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  20. Comment by Martin Sust — 26.8.2015 @ 15.41

    Záleží na tom, jak to chápete… Proti snaze podmanit si Huga se vzedmula většina a zabránila vítězstvím předvybraných prací. Pokud Puppies někde zvétězili, pak to bylo v nominacích, kde jednoduše zastihli fandom zcela nepřipravený. Pokud jde o vyhlašování vítězství, tam už to byla pouze smutná remíza. Pro neudělení cen nehlasovala malá skupina, ale naopak většina hlasujících (i pokud se sečtou hlasy všech kampaní navržených novel či novelet, stále by to nestačilo na vítězství…)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  21. Comment by Medak — 28.8.2015 @ 9.10

    Pokud to chápu správně, tak puppies jsou taky součást fandomu, takže se podle vás sami zastihli nepřipravení, ale to jen na okraj. Co se týče samotného hlasování, vzedmuvší se většina je skupina několika set lidí, co na ten con jezdí pravidelně a osobují si právo rozhodovat za celý americký fandom. Mimochodem podle toho co jsem slyšel, je to značně netolerantní skupina, v uplynulých letech z conu vyštípali skupiny fanů co jim nebyly po chuti, jako gamery nebo fanoušky anime. Hlasující měli správně zhodnotit nominovaná díla, místo toho ukázali abolutní pohrdání zbytkem fandomu, když hlasování sabotovali jen proto, že v nominacích se umístily práce ze seznamu puppies, bez ohledu na jejich kvalitu. V podstatě se zachovali jako děti: Když jste si dovolili hrát na našem pískovišti, tak vám rozšlapeme bábovičky!

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  22. Comment by Martin Sust — 28.8.2015 @ 13.10

    No, je vidět, že situaci chápeme zcela jinak. Osobně bych se zachoval stejně a rozhodně bych jako zástupce většiny toužící po svobodném výběru nešel na ruku malé koordinované skupinky s velice nevybíravými postupy (zmiňme např to, že celá řada takto nominovaných prací byla patrně „náhodou“ publikována v nakladatelství, které řídí organizátor Rabid Puppies a dávat takovému člověku podporu v ceně Hugo, jehož nominaci získal takto nekorektním způsobem, by se mi příčilo).

    To není o tom, zda se fandom zachoval pohrdavě, to je v mých očích o tom, že jim nic jiného nezbývalo. Zachovat se jinak, pak se prostě postavíte do stáda, které jednoduše přijme to, co jim nekorektní a radikální měnšina servíruje. To už tu v minulosti bylo a já doufám, že se už nikdy nevrátí…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  23. Comment by standa.e — 28.8.2015 @ 14.07

    Především nikdo asi nebránil příznivcům seznamu na Worldcon přijet a hlasovat. Pokud nepřijeli, jsou úvahy o „osobování si čehokoliv“ v podstatě zbytečné. Svým způsobem mi přijde ta schizofrenie uvnitř žánru (touha po respektu i mimo ghetto versus sebeutvrzovací postoje v něm) někdy až hořce směšná.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  24. Comment by Medak — 28.8.2015 @ 15.24

    To Standa: zřejmě není pro každého tak jednoduché se sebrat a na ten con jet.
    To Martin: Hlasující ale nejsou většina toužící po svobodném výběru, jak to vznešeně nazýváš, v podstatě je to v rámci fandomu naprosto marginální skupina(ale velmi hlasitá), která se při výběru nechává ovlivnit svými politickými preferencemi. To že Vox Day tu akci využil, aby si přihřál svoji polívčičku jako nakladatel je druhá věc a také se mi to nelíbí.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  25. Comment by Martin Sust — 28.8.2015 @ 15.38

    Hlasovat může každý návštěvník Worldconu, fakt, že to dělá jen málokdo z nich je přirozený v řádu dnešního lhostejného přístupu. Pokud mluvím o většině, pak míním většinu z hlasujících. Pokud už se rozhodnu hlasovat, musím o nominacích přemýšlet a pečlivě vybírat dle svého vkusu. Je pak přirozené, že se zvláště v kategorii kratších prací jednotlivé hlasy rozdrobí.

    A právě tyto kategorie jsou tak poměrně snadno přístupné zneužití. Jestliže už k tomu dojde, pak nevidím nic špatného na tom, že se většina hlasujících nenechá zatáhnout do takové špinavosti a raději volí nehlasovat, než aby podporovala něco takového. Nazývat takové jednání pohrdáním cenou Hugo je naprostým překroucením skutečnosti. Cenou Hugo pohrdají autoři kampaně, obzvláště pak Rabid Puppies, kterým nejde o proklamované cíle, ale pouze o rozvrácení a vlastní prospěch.

    Mluvíme tu o kusu žánrové historie vzniklé z dobrovolné práce desítek či stovek lidí v průběhu více než půl století.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 2 Thumb down 0

  26. Comment by standa.e — 28.8.2015 @ 22.21

    to Medák: Já prostě nemám moc rád takový ten postoj „Mé vidění žánru, života, vesmíru a vůbec reprezentuje přece většinový postoj, zjevnou pravdu a přirozenou pravdu a nic než pravdu a převáží-li jinde názor jiný, jedná se o spiknutí úzké skupiny uzurpátorů, užitečných idiotů, naivních hlupáků, či ideologických pomýlenců.“

    Má životní zkušenost je pak taková, že nejvíc se „křiklouny“ ohánějí samotní křiklouni, nebo lidé, kteří přitom nezvednou zadek a neudělají nic. Příznivci seznamů se měli zvednout a jet pro svůj výběr hlasovat. Tečka. (Argument, že ne každý se dostane, je pitomost, protože platí pro oba tábory.)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  27. Comment by p.urban — 30.8.2015 @ 9.22

    Prostě, jak není hrdina povídky nebo knihy homosexuální černoch studující filozofii, praktikující vegetariánství a ve volném čase se starající o bezdomovce, tak má autor smůlu :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  28. Comment by Martin Sust — 30.8.2015 @ 10.24

    Většina oceněných povídek s tím stále nemá co společného (stačí náhlednout do lednového čísla), ale především, mohu názory respektovat, mohu s nimi částečně i souhlasit, ale pokud mi jejich nositel přiloží pistoli k hlavě, pak pro mě diskuse končí a sahám automaticky k obraně…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  29. Comment by p.urban — 30.8.2015 @ 11.05

    Martin Sust: A kdo komu přiložil pistoli k hlavě?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  30. Comment by Martin Sust — 30.8.2015 @ 13.21

    Účastníků kampaně byla zhruba 550, asi tak desetina všech hlasujících. Můžete tedy mluvit o tom, že malá skupina cca 5000 hlasujících donutila onu trpící většinu 550 fanoušků (z nichž se mnozí rekrutovali mimo fandom) k zoufalým krokům, ale já to jednoduše vidím jinak. Pokud chtěli něco změnit, měli k tomu mnoho jiných demokratických postupů…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 1

  31. Comment by Martin Sust — 30.8.2015 @ 13.46

    Mimochodem, ve skutečnosti to bylo úplně jinak: Who Really Runs the Hugo Awards?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  32. Comment by p.urban — 30.8.2015 @ 16.24

    Sestavení nějakého seznamu a přikládání pistole k hlavě, to je trochu rozdíl :-)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  33. Comment by Medak — 2.9.2015 @ 14.07

    To Martin Sust: Tak trochu manipulujete s čísly, 5000 byl zhruba celkový počet hlasujících a z toho něco přes 500 podpořilo každou z kampaní, to je dohromady asi 1100 lidí(to už rozhodně není desetina). 2500 hlasů pro žádná volba je od tvrdého jádra hlasujících(které vzletně nazýváte sjednocený fandom), zbytek hlasů byl zhruba napůl rozdělen mezi hlasujícími kteří se k některé ze stran přiklonili jen částečně. Dále směšujete dohromady nominační a finální hlasování. Lidé, které označujete jako účastníky kampaně se zúčastnili nominačního hlasování, které je korespondenční. Dále mi není moc jasné co je nedemokratického na zorganizování nominační kampaně. Jak říkáte, měli mnoho jiných demokratických postupů, já bych byl docela rád kdybyste sem napsal jaké konkrétně. Pokud vím organizátoři Sad Puppies vznášeli už několik let zpět námitky, že Hugo už není jako ve svých začátcích cenou, která odrážela masový vkus fanoušků, ale stal se spíše cenou lierární kritiky. Jejich námitky byly ovšem v lepším případě ignorovány. Proto začali organizovat nominační kampaně, aby zvýšili počet nominačních hlasů. Do té doby totiž na nominaci stačilo nějakých 200-300 hlasů, takže malé skupinky v ¨tvrdém jádru¨ hlasujících si mohly snadno nominovat své oblíbence, které jinak málokdo znal. Následná reakce byla celkem příznačná, odpůrci puppies, místo aby zorganizovali vlastní nominační kampaň, začali na své protivníky chrlit špínu po cisternách.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  34. Comment by Martin Sust — 2.9.2015 @ 14.49

    Výsledkem je, že tu máme nominace pocházející od člověka, jenž byl z organizace SFWA vyloučen kvůli rasismu. Už tak nejde o odpor lidí s odlišným názorem, což bych respektoval, ale o snahu zneužít či zničit cenu Hugo. Tohle vidím jako zcela jasné a nezpochybnitelné (vážně mám uvěřit tomu, že většina toho nejlepšího vychází právě v jeho malém nakladatelství?). Vše ostatní už je jen diskuse, která ovšem tento problém nijak neovlivní…

    Abych se vyjádřil jasně, osobně nejsem tak docela proti snahám původních Sad Puppies, to beru jako součást politického boje, který je v pozadí Huga velmi dlouho. Snahy Rabid Puppies jsou právě tím důvodem, proč fandom zareagoval tak, jak se stalo. Zcela pochopitelně.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

  35. Comment by Medak — 2.9.2015 @ 16.04

    Ano, ale to se točíte stále dokola na kauze Vox Day. Tvrdé jádro jeho účast spíše uvítalo, protože díky němu mohli začít házet špínu na ostatní. Okamžitě začali paušalizovat a obviňovat všechna šteňata z fašismu, rasismu, sexismu, homofobie a kdovíčeho dalšího(i když osobně jsem spíše levicově zaměřen, tohle saloní levičáctví bytostně nesnáším). Osobně mám z celé záležitosti dojem, že většině anti-puppies nešlo ve skutečnosti o nějakou obranu principů, ale o ublížené ego, protože nominační kampaň jim překazila dosavadní pohodlnou praxi, kdy si vítěze vybírali podle svých osobních chutí. Další věc ke zvážení, nikdo těmhle obráncům čistoty Huga nebrání, aby vydali vlastní seznamy prací doporučených pro nominaci, místo toho se změnila pravidla pro nominační hlasování, to mi nepřijde jako moc demokratické, nemyslíte? Po tomhle začínám mít obavy, že se budou snažit vstup do finálního hlasování nějak omezit, aby byl jejich klub hlasujících jěště výlučnější.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  36. Comment by idle — 2.9.2015 @ 16.11

    Co je „pohodlného“ na praxi, „kdy si vítěze vybírali podle svých osobních chutí“? Hlasovat podle svých osobních chutí je snad normální postup u jakéhokoliv hlasování, ne? Včetně toho, že když se mi z nomimovaných nelíbí nikdo, tak nebudu hlasovat pro žádnou z možností.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  37. Comment by Martin Sust — 2.9.2015 @ 16.39

    Ano, i já bych si v případě jako jsou ceny Hugo vždy raději vybíral dle svých chutí, aniž by mi byl výběr diktován shora. Sestavením vlastního seznamu hrozí, že se dostaneme do situace „čí seznam vyhraje“ což je značně nešťastné a nelze z toho vinit nikoho jiného než puppies. Pokud to předtím byla taková ta saloní politika, které se jednoduše nelze vyhnout, teď to hrozí přerůst ve vyhrocenou dryáčnickou politiku a myslím, že většina příznivců fantastiky si nic takového nepřeje.

    Pokud místo téhle frašky zvolí změnu pravidel, bude to rovněž nešťastné a v důsledku poškozující cenu Hugo, ovšem nejsem přesvědčen co je vlastně horší. Především jsem však pokud vím, nikde neřekl, že souhlasím ve všem s tvrdými odpůrci Puppies a jejich leckdy ostrou kritikou vůči jakékoli agendě vyžadující změnu. Osobně si myslím, že celá situace původním aktivistům na straně Sad Puppies jednoduše přerostla přes hlavu díky Rabid Puppies. Sami se od nich odtahují, což chápu, na druhou stranu veškerá další snaha změnit věci kampaněmi tohoto typu pouze nahrává dalšímu zneužití situace. Myslím, že názory lze prosazovat i jinak. A pokud by například spolek homesexuálů a lesbiček vedl podobnou kampaň stejně nevybíravým způsobem, neviděl bych v tom vůbec žádný rozdíl.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  38. Comment by Medak — 2.9.2015 @ 17.02

    To ale nechápete systém hlasování, výběr podle vlastní chuti by byl v pořádku, pokud by šlo o cenu jako CKČ, kde vítěze vybírá porota, Hugo je fanouškovská cena s dvoukolovým hlasováním. Finálový výběr je tudíž zákonitě nadiktován nominačním hlasováním. Co se týče nevybíravé kampaně, pokud správně chápu situaci, puppies pouze zveřejnili ten seznam s výzvou, aby fanové posílali nominační hlasy a vzápětí byli nevybíravě napadeni. Pak už to šlo stylem na hrubý pytel hrubá záplata. Měli si místo toho lehnout na záda a počkat až jejich odpůrce přestane bavit do nich kopat?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  39. Comment by Martin Sust — 2.9.2015 @ 17.08

    Myslím, že každý průměrně inteligentní jedinec systém chápe, to však na věci nic nemění. Ano, z prvního kola vzejdou nominace. Rád bych, aby první kolo zůstalo věcí osobního výběru, nikoli kampaní typu Puppies či jejich odpůrců. Rád bych, aby nominace vzešly ze svobodné volby, to je to, co mě zajímá, nikoli jakýkoli seznam a která ze skupin má lepší podporu. Pokud si opravdu myslíte, že Vox Day pouze zveřejnil seznam (což mimochodem bez následné kampaně dělají desítky jiných včetně mnohdy známých autorů) a zničehonic získal takovou podporu, že zcela ovládl nominace kratších prací, pak mi prosím vysvětlete, jak je to možné? Jak se do té doby neznámý editor vzmohl na něco takového? Skutečně je oněch cca 500 lidí hluboce přesvědčeno o tom, že právě jím publikované práce jsou tím nejlepším, co současný žánr nabízí?

    Jak je možné, že seznam Rabid Puppies je o mnoho úspěšnější než Sad Puppies (za nimž stojí poměrně známí spisovatelé a pomocí něhož se snaží věci změnit už třetí rok)?

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  40. Comment by Medak — 2.9.2015 @ 19.18

    Nejsem si zcela jist, že každý ten systém chápe, viz idleho příspěvek. Co se týče Vox Daye, pravděpodobně po první salvě zleva rozjel vlastní kampaň, kde se stylizoval jako ublížená strana a následně šampion pravice ve stylu: Levicoví itelektuálové nám ubližují! Ukradli nám Huga! Musíme si ho vzít zpátky!, a ta následně prosákla do mainstreamových médií, která jsou v americe většinou silně pravicová. Vzhledem k tomu,že mnoho pravicově zaměřených američanů je pravděpodobně ohledně politické propagandy dost naivní a média je takhle masírují celý život, bylo poměrně jisté, že mu na to spousta lidí skočí. Zábavné na tom je, že podle lidí co ho znají, ve skutečnosti není žádný tvrdý rasista, ale oportunista, který ty kontroverze vytváří aby na sebe upozornil, a když ho někdo přímo konfrontuje, snaží se z toho vykecat.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  41. Comment by Martin Sust — 2.9.2015 @ 19.34

    Ano, působí na mě spíše jako klasický „potížista“ a „rozvraceč“, což je v dnešní době v důsledku mnohdy škodlivější typ člověka, než rasista, od kterých se lidé záhy odvrací. Vyslechl jsem různé verze jeho úspěchu a vzhledem k tomu, že neznám skutečnost, nehodlám v tom nijak spekulovat. Nicméně pokud by snad byla pravda, to co jste nastínil, beru to stále jako nevybíravou taktiku. Jestli je tvrdé jádro návštěvníků v současnosti spíše levicově orientované a je tak nachylné upřednostňovat myšlenky tolerance, pak změnu smýšlení a návrat ke klasické SF lze vyvolat mnohem méně agresivnějšími metodami, než si hrát na ublíženého a sázet na sympatie mnohdy těch, kterým je fandom či Hugo leckdy úplně ukradený a podporují ho spíše z politických důvodů…

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  42. Comment by p.urban — 2.9.2015 @ 21.52

    Vyloučili ho z SFWA kvůli rasizmu :) To je jako: Vyloučili ho ze Strany protože neměl kladný vztah k lidově demokratickému zřízení :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

  43. Comment by Sliva — 3.9.2015 @ 10.04

    Tak mi z toho jde hlava (a možná i další části těla) kolem:-) Američani jsou praštěný, ale to co nastiňuje medak jako politicky zabarvenou variantu celého boje kolem seznamů už zní fakt jako sci-fi a docela hard:-) Celé to vypadá jak námět na knihu… ta by byla nejspíš super a mohl by se z ní stát bestseller, z reality už tak nadšená nejsem. V době sociálních sítí je podle mě stejně prakticky nemožné zajistit čistou nestrannost u tohoto typu hlasování. Fandom si to prostě řekne a spousta lidí pak hlasuje jen proto, že někdo někoho zná a to se nejspíš nedá vůbec nijak ovlivnit. Vždyť to člověk vidí u daleko menších rozsahů v soutěžích tady u nás, když probíhá online hlasování – kdo má víc kámošů a umí agitovat, ten vyhraje.
    Já vím, že už to tu taky někde a víckrát proběhlo, ale nepřipomíná vám to v malém to, co se děje v českém rybníčku s Akademií? Akorát u nás je ten rozdíl, že my se snad kvůli tomu nikdy nepoperem. Na druhé straně oceánu už si s tím tak úplně jistá nejsem.
    Takže budu nakukovat zpoza rohu a jak ta baba z filmu se ptát: Už se perou?
    Protože to už je tak asi to jediné,co jim u toho ještě chybí – aby vytáhli na největším světovém conu kvéry a v přímém přenosu se navzájem postříleli! O knihy už se pomalu nikdo nestará, důležité je, kdo vyhraje. A nemám na mysli autory beletrie, ale autory seznamů:-D Což je na tom to nejsmutnější.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 1

  44. Comment by p.urban — 3.9.2015 @ 11.26

    Proti „sluníčkovým“ lidem se vždy vzedme vlna odporu :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 0 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.