Ve stopách Černého moru kráčejí nemrtví… (recenze)

Autor Jiří Sivok | Aktuality | Středa 19 Červenec 2017 11.10

Na krví zbrocené dlažbě špinavé ulice prohrávají svůj souboj pod náporem několikanásobné přesily nepřátel dva hrdinové, přeživší apokalypsy známé jako Černý mor. Záměrně na sebe strhli veškerou pozornost, aby svou nezištnou obětí zajistili včasný útěk zbylé čtveřice jejich společenstva, která tak bude moci pokračovat v boji v nadcházejících temných dnech. Poslední šíp se zakousne do těla vrávorající postavy, jež mohla být před příchodem Černého moru obyčejným vesničanem, poslední úder mečem utne hlavu tlusťochovi, odpornému sádelnatému zombíkovi se slinami u popraskaných rtů. Následně se na přeživší vrhne zbylý zástup a oni umírají pod tíhou mrtvých, trháni na kousky v děsivé agonii…

Nějak takhle by vypadal výňatek z dobrodružství inspirovaného novou deskovou hrou Zombicide: Černý mor, kdyby se bitva neodehrála na herním plánu, ale na stránkách literárního příběhu. Blackfire připravil vskutku monumentální deskovou hru, která si klade za cíl připravit vás o spoustu volného času.

Zombicide-01

Historická fantasy řežba

Zombicide je už ve světě zavedená značka. Odehrává se v současnosti během zombie apokalypsy, kdy se hrstka přeživších brání vším, co je jen po ruce, od páčidel až po Molotovovy koktejly. Je samozřejmě možné dokoupit různá rozšíření od nových hrdinů až po sadu na ruční vybarvení původně jednobarevných figurek. Do české lokalizace byla nedávno převedena historická fantasy verze Černý mor, která sází na epičtější zážitek s meči, luky, sekerami a magií. Už když rozbalíte krabici a nahlédnete na množství komponentů a zpracování pětašedesáti zombie figurek, zatají se vám dech. Dokonce i panel hrdiny, který vypadá trochu fórově, oceníte, hned co si do něj začnete ukládat svou postavu a posléze její vybavení. Balení dále obsahuje sto dvacet pět herních karet a nespočet žetonů.

Zombicide je kooperativní hra pro jednoho až šest hráčů (lze koupit rozšíření a počet hráčů tak navýšit, i když ty prozatím nejsou dostupné v české lokalizaci), kde je hlavním nepřítelem sama mechanika hry, díky níž vám každé kolo přibydou do cesty celé houfy zběsilých zombií. V základní sadě rozeznáváme pět druhů nemrtvých, a to chodce, běžce, tlusťochy, zrůdu a nekromanta. Zatímco první tři se považují za standardní a odlišují se pouze silou a počtem akcí, taková zrůda nejde usmrtit běžným způsobem boje. Zbývá jen nalézt za pomoci karet vybavení správnou kombinaci a přichystat smrtící past, anebo být trpělivý a postoupit na nejvyšší úroveň s postavou trpaslíka Samsona, který při zvolení vhodných dovedností dokáže zrůdu přemoci. Do té doby musíte před zrůdou ustupovat a schovávat se. Posledním zmíněným je Nekromant. Tento rozsévač Černého moru sice není příliš nebezpečný v boji, avšak pokud jej necháme uniknout z herní desky, vznikne nové rodiště zombií. Když se takových ohnisek objeví na hracím plánu šest, končí hra pro přeživší nezdarem, neboť se s konečnou platností nepodařilo zastavit šíření moru včas.

Zombicide-02

Vzhůru na lov nemrtvých…

Hra probíhá ve dvou fázích (střídají se hráči a zombie) a každá strana má své akce. Na herní desce využíváme nejčastěji pohyb, v budovách prohledávání, dále akce souboj na blízko či na dálku, výměna atp. Ve druhé fázi se pohybují zombie po ulicích, nebo útočí a následně se obrozují. To není jediný způsob, jak se nemrtví dostávají na hrací plochu. Pokud některý z hráčů vyrazí dveře budovy, ve všech místnostech se tahají karty a doplňují se tak počty zombií, které v zamčeném domě čekají na otevření. A tak se hráči často dostávají do tíživé situace, kdy jsou obklopeni zombíky ze všech stran (leckdy se dokonce stane, že plastové figurky nemrtvých dojdou, což znamená, že jich na vás na herním plánu čeká tolik, že si jen s obtížemi poradíte).

Ačkoli má návod pětapadesát stran, není třeba se ho obávat. Na listech nabobtnal především kvůli fotografickým ukázkám pro lepší pochopní pravidel, a také díky posledním stranám, kde je k dispozici jedenáct různých scénářů hry. A to je také na Zombicide to nejzajímavější. Pokaždé hrajete hru se stejnými pravidly, ale s jinými cíli a co je nejdůležitější – na jiné mapě! Záměrně jsem totiž nezmínil, že obsahem balení je i devět oboustranných mapových dílů, které do sebe různě zapadají a můžete z nich stavět rozličné kombinace. Scénáře tu jsou pak od toho, abyste si zahráli příběhovou kampaň jako v počítačové hře od tutorialu (scénář číslo 0) až k ultimátní bitvě u poslední kapitoly sestavené ze všech devíti mapových dílů najednou.

Ale až po dohrání všech příběhů přichází ta pravá zábava: Můžete si totiž vytvářet vlastní dobrodružství s různými cíli, a tak nehrozí, že se Zombicide rychle omrzí. Hráči se dokonce mohou rozhodnout pro vyšší obtížnost a hru si zahrát s menším počtem postav, než je doporučeno, pak už ovšem záleží na každém kroku a jediná chyba může vést k prohře.

Zombicide-03

Stojí to za to?

Jediné, co zamrzí, je lehká nedůslednost překladatelů a redakce. Jednak se v pravidlech nachází rozporuplná informace týkající se zombie postavy Tlusťocha, který jde jednou zabít zbraní o síle jedna a podruhé o síle dvě a útok číslo jedna ignoruje. U postavy elfa Silase je zase na kartě přeživšího uvedena dovednost Přímá střela, kterou ovšem ve výčtu dovedností nenajdete. A není to dané tím, že cirka osmdesát dovedností na posledních stránkách pravidel není trestuhodně seřazených abecedně, ale proto, že jej jednou překladatelé přeložili jako Přímá střela a podruhé Tváří v tvář. Naštěstí se problém včas podchytil a už teď je možné stáhnout opravy v pdf a danou kartu si přelepit. Pomineme-li drobnou vadu na kráse, nedá se pravidlům ani hře samotné nic vytknout, zvláště jestli máte v oblibě napínavé kooperativní hry pro zkušenější hráče.

Pokud jste snad s koupí hry Zombicide: Černý mor váhali, doufám, že nyní jsou vaše obavy rozptýleny, protože se jedná o opravdu jedinečnou hru, která vám nabídne hodiny nezapomenutelné společenské zábavy.

Zombicide: Černý mor

design hry: Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult

výtvarníci: Nicolas Fructus a Jérémy Masson