Patience, dívka kvůli které cestujete časem (recenze)

Autor | Aktuality | Pátek 9 Září 2016 10.35

Nakladatelství Trystero loni zabodovalo svou první komiksovou publikací Autobus, která vzbudila zájem u fanoušků i odborné veřejnosti. Zároveň si tím nasadilo laťku kvality pěkně vysoko a bylo jasné, že další počin by neměl zůstat ve stínu. Volba padla na aktuální grafický román amerického autora Daniela Clowese Dívka jménem Patience. Aby bylo dosaženo co nejvěrnější podoby s originálním vydáním, což v případě 180 celobarevných stran není snadný úkol, byli o podporu při vydání požádani fanoušci, kteří knihu podpořili na crowdfundingovém serveru Hithit. Kampaň byla úspěšná a na domácí knižní pulty se dostala kniha, která si nejen zaslouží patřičnou pozornost, ale také odráží aktuální dění na poli amerického nezávislého komiksu.

PATIENCE_OBALKA

Daniel Clowes není zrovna autorem, který by byl tuzemským fanouškům příliš známý. Poprvé na náš trh vstoupil v roce 2005 díky malému nakladatelství Al dente knihou Jako sametová rukavice odlitá ze železa, která je prvním autorovým grafickým románem, jenž vycházel nejprve sešitově v letech 1989 až 1993 a hned po skončení se dočkal souhrnného vydání. Obojí má na svědomí zásadní a nejznámější zaoceánské vydavatelství nezávislého komiksu Fantagraphics Books. Podruhé a naposledy jsme se u nás mohli s Clowesem setkat v roce 2008 v katalogu KomiksFest!, kde byla zveřejněna kratší práce Výtvarka: Odhalení.

Filmoví fanoušci se mohli ještě pokochat dvěma filmy, ke kterým napsal Daniel Clowes scénář. Prvním z nich byl v roce 2001 natočený Přízračný svět, jenž je filmovou adaptací Clowesova komiksu Ghost World. Za neotřelý příběh dvou puberťaček, které právě dokončily střední školu a jsou vrženy do reálného života plného pravidel, jež nejsou ochotny akceptovat, byli Clowes s režisérem Terry Zwigoffem navrženi na množství cen včetně Oscara. V roce 2006 si Clowes a Zwigoff spolupráci zopakovali ve filmu Umění musí bolet, který byl přijat fanoušky a kritikou vlažněji. Přesto se jedná o snímek, který si zaslouží pozornost nejen fanoušků nezávislé filmové a komiksové tvorby.

Aktuálně se tedy dočkáváme dalšího počinu Daniela Clowese, přístupného i tuzemským fanouškům.  Dívka jménem Patience je komiksem o lásce až za hrob. Je ovšem nutné si uvědomit, že byť je to téma jako vystřižené z červené knihovny, nacházíme se na poli nezávislého komiksu, kde je možné i zcela nemožné. Příběh je vsazen do prostředí, které potěší jak čtenáře fantastiky, tak milovníky sociálních dramat. A vše je přikryto hávem bizarního psychedelického tajemna. Snad i proto příběh začíná vraždou.

Patience a Jack jsou mladým párem, ke kterému se dostáváme právě ve chvíli, kdy zjistí, že na svět přivedou potomka. Oba z toho mají radost, ale jejich finanční situace rozhodně není záviděníhodná. V podstatě jsou na mizině, ale mají v sobě odhodlání se tomu všemu postavit. Klidně i celému světu, protože cítí, že byli pro sebe stvořeni. I po letech společného soužití v sobě ovšem oba nesou tajemství, která svému partnerovi nesdělili. Rozhodnou se to napravit, ale než se tak stane, najde Jack svou lásku mrtvou. Navíc je brán jako ten, který má asi jako jediný k vraždě motiv a skončí tak ve vězení. Po třinácti měsících ho sice pro nedostatek důkazů osvobodí, avšak jeho šťastný život mu už nikdo nevrátí. Nedokáže přestat myslet na Patience a své nenarozené dítě.

PATIENCE-4

Náhoda mu po letech přihraje do rukou druhou šanci. Dozví se o muži, který vymyslel stroj času, a Jack je rozhodnut vše napravit, ať bude cena jakákoliv. Tím začíná neuvěřitelná jízda plná časových paradoxů a výletů do minulosti, která je nepříjemná, až to reálně bolí. Zjistíme, že všechno souvisí se vším a minulost má nejen temné stránky, ale především vše už bylo řečeno, jen jsme nedávali dostatečný pozor. Jack je hnán touhou, která se už dávno stala nekontrolovatelnou posedlostí. Pokud má odhalit tajemství milované Patience, jež nakonec vede až ke zmíněné vraždě, musí zasáhnout do toku času a tím i odhalit své já, o němž neměl dosud tušení. A nikdy neví, jestli se celý svět zbláznil nebo je to pouze jeho mysl, která už propadla hranicím šílenství.

Zatímco on bloudí v časových pastích, Patience žijící v minulosti se krůček po krůčku dostává na kloub záhadám, které na ni v budoucnosti čekají. Napětí se stupňuje, lidí, kteří mají možnost změnit sled událostí, přibývá, psychedelické barvy na stránkách houstnou, z příběhu o lásce se stává existencionální drama uvězněné v časových rovinách, strach a radost jsou jen dvě strany jedné mince, a Danielu Clowesovi se povede udržet čtenáře v napětí až do úplného konce.

Podtitul knihy zní Smrtící kosmický chronotrip do prapůvodního nekonečna věčné lásky, což už samo o sobě autorovi poskytuje široký manévrovací prostor a čtenářům možnost představit si vlastně cokoliv. Ze všeho výše napsaného tak vyplývá, že se v tomto komiksu můžeme dočkat něčeho geniálního, zcela absurdního nebo dokonce neuchopitelně nepochopeného. Jistě se najde mnoho takových, kteří si myslí, že cestování časem v komiksu je především třeskutá zábava. Tuhle polohu ovšem Daniel Clowes ve svém díle striktně odmítl a předkládá čtenářům dramatický thriller, ve kterém najdou množství absurdity, výrazné postavy, futuristické barvy, vzrušující scény, gradaci napětí, tíživou depresi či společenské nešvary jako alkoholismus, domácí násilí nebo zneužívání. To vše podává v netradičním koktejlu, který má dva vypravěče, Jacka a Patience, z jejichž osudů si bez větších obtíží poskládáte mozaiku příběhu. Přes všechno zmíněné je to pořád příběh o lásce, něze a splynutí duší. A hlavně je to příběh, který má výraznou vnitřní sílu, což z něj bez diskuze dělá druhou trefu nakladatelství Trystero přímo do černého…

Daniel Clowes: Dívka jménem Patience

vázaná, obálka Daniel Clowes, překlad Martin Svoboda, 180 stran, 699 Kč