Případ Colorado Kida (recenze)

Autor Roman Bílek | Aktuality | Úterý 29 Srpen 2017 17.25

Nedávno dopřálo nakladatelství Pavel Dobrovský – BETA příznivcům nedostižného amerického spisovatele Stephena Kinga další výlet do jeho žánrově pestré tvorby. Útlá kniha Colorado Kid přitom v originále vyšla už v roce 2005 jako jeden z titulů nakladatelství Hard Case Crime, které se specializuje na drsnou detektivní školu. Čeští čtenáři mohou být ve výsledku potěšeni nejen dalším překladovým zářezem na Kingově pažbě, ale také vítaným rozšířením obzorů v rámci kriminálního záběru světoznámého literáta. Kniha je označována jako mysteriózní román, s čímž můžeme hned v úvodu polemizovat, neboť rozsah sto osmdesáti čtyř stran bychom v kontextu děl Stephena Kinga měli označit spíše za samostatně vydanou novelu…

colorado-kid

Zápletka je vskutku jednoduchá. Jedno dne se na pláži odlehlého ostrůvku, kde jinde než ve státě Maine, najde mrtvé tělo muže, zády opřené o odpadkový koš. A to je v ryzí podstatě vše. Nevěříte, že? Upřímně, věřte tomu. Ale na výše zmíněný rozsah je to málo. I taková mrtvola na pláži totiž potřebuje určitou péči, například zajistit důstojný pohřeb. To ale nejde, dokud se nezjistí, o koho se vlastně jedná. Jenže tenhle chlápek u sebe neměl vůbec žádné doklady, jen pár drobností a asi sedmnáct dolarů. Také je nutné určit příčinu smrti. Jsou to dvě základní věci, které se i přes zdánlivou triviálnost ukážou být pěkně tvrdým oříškem. Možná ne pro místní policajty, protože ti mají v tomto období dost starostí a v nejkratší možné době smetou záhadu ze stolu stylem oběť neznámá / vyšetřování uzavřeno, ale pro dvojici žurnalistů z plátku Ostrovan určitě.

Místní ostrůvek Losí vyhlídka má tedy svou vlastní nevysvětlitelnou záhadu, která dvojici novinářů nedá spát dobrých pětadvacet let. Alespoň tak je to také předloženo stážistce Stephanii McCannové. Přijela před pár měsíci a s tandemem z Ostrovanu, kteří jsou zároveň jedinými jeho zaměstnanci, aby časem našli společnou řeč a vzájemné sympatie. Celý příběh je pojat jako profesní test pětašedesátiletého šéfredaktora Davea Bowieho a jeho devadesátiletého parťáka a zakladatele novin Vince Teagueho, ve kterém zjišťují, zda to nové kolegyni zapaluje tak rychle, jak se oba domnívají. Vyprávějí jí postupně příběh mrtvého muže, kterého tenkrát pracovně pojmenovali Colorado Kid, a snaží se zjistit, jestli by i ona s přibývajícími indiciemi volila stejné postupy. Zatímco Stephanie je aktuálně podrobena něčemu, co by se s trochou nadsázky dalo nazvat přátelský křížový výslech, oba zainteresovaní měli na hloubání o záhadě rovné čtvrt století, čímž se děj pomalými krůčky posouvá kupředu.

Styl vyprávění, jejž si Stephen King pro tuhle knihu zvolil, nemusí sedět každému. Pokud by se Colorado Kid převedl do vizuální formy, jistě by mu slušela forma divadelní hry nebo komorního televizního dramatu. Postupně se dozvídáme informace o nevyřešené záhadě, ale také o třech hlavních aktérech svým způsobem vskutku mysteriózního dramatu, minimálně ve smyslu neobvyklé, přesto zcela uvěřitelné záhady. Vše je podpořeno barvitým vyprávěním staříků, kteří novicce servírují jednu vzpomínku za druhou. Zmínku o teoretickém ztvárnění na prknech, které znamenají svět, chápejte i jako určitý obdiv k pestrým, přesto však civilním stylem pojatým dialogům. V tomhle ohledu si zřetelně uvědomíte známý fakt, že King je mimořádně vypsaným autorem, jenž svou obrazotvorností dokáže čtenáře vtáhnout do příběhu, i když se v holé podstatě odehrává pouze v nevelkých prostorách redakční kanceláře. V tomhle ohledu jsme svědky zdařilého výkonu, jenže je tady i druhá strana mince, kterou bohužel musím pro účely recenze nastínit, přestože nehodlám nikoho dopředu odrazovat nebo prozrazovat byť jen o píď více, než je opravdu nutné.

Tahle brožovaná a relativně útlá knížka s řádkováním připomínajícím klasickou normostranu není ničím, co by průměrný čtenář nezhltl na jedno, dvě posezení. Čím víc mu ale pod rukama ubývají nepřečtené stránky, tím víc si vybavuje heslo ze zadní strany obálky Některé záhady zůstanou nevysvětlené. A tohle bude jednoznačně rozdělovat čtenáře na dva tábory a troufnu si říct, že větší část nebude s předloženým vyvrcholením děje souhlasit a bude nad doširoka otevřeným koncem remcat. Na druhou stranu je to ten nejzásadnější důvod, proč se nad touhle knihou pořádně zamyslet. Zcela chápu autorský záměr, ale stejně tak si uvědomuji, že jsem během četby rovněž podlehl palčivé touze po rozlousknutí předložené záhady.

A konečné resumé? V doslovu Stephen King píše o tom, že podnětem ke knize byl novinový výstřižek o podobném případu, který mu kdysi přinesl jeden z jeho přátel. Mám pocit, že jsme jako čtenáři dostali přesně jen takový výstřižek, který autor stylem a grafomanií sobě vlastní přepsal do formy knihy. Přitom jsme vlastně prahli po tom, že si od jednoho ze svých oblíbených kamelotů koupíme celé noviny se spoustou informací. Z tohoto důvodu to vidím tak, že Colorado Kid by se mnohem lépe vyjímal jako součást nějaké povídkové sbírky, kde by šlo pochválit jeho neotřelou formu a nápad, než jako samostatný projekt, jehož závěr můžeme doplnit pouze ve vlastní fantazii. Zcela jasné je, že se kniha rozhodně nezapíše zlatým písmem do autorova obsáhlého portfolia a paralelně s tím se navíc nabízí otázka, zda to i přes zmíněné klady není na tak slovutného spisovatele přece jen málo?

Stephen King: Colorado Kid

brožovaná, překlad Linda Bartošková, obálka Glen Orbik, 184 stran, 199 Kč

Beta-logo