Temný svět stvořený z bezpočtu čar… (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 8 Únor 2018 10.00

Silný déšť, hrozivá mračna putující nízko na obloze a nesnesitelný děs pohání běžícího muže, jehož cílem a nadějí je panské sídlo přilepené ke skalní stěně, na kterou útočí divoký příboj. Těmito obrazy je čtenář vtahován do děje ponurého komiksového příběhu, jehož průvodcem je gentleman s tajemnou minulostí – Cromwell Stone. Nakladatelství Argo se koncem loňského roku postaralo o souborné vydání třídílné komiksové ságy britského kreslíře a scenáristy Andrease, jehož pečlivá kresba plná bezpočtu přesných čar a náročných geometrických aplikací utváří na první pohled unikátní výtvarný styl, díky němuž dokáže s nebývalou intenzitou vyprávět záhadami prodchnutý příběh široce rozkročený mezi obyčejnými lidskými životy a samotnou podstatou Boha a vesmíru…

CROMWELL_obalka

Na začátku si zaslouží pozornost kniha jako taková bez ohledu na obsah, tedy pouze jako předmět, který bude většinu času pobývat ve vaší knihovně. Ostudu tam rozhodně neudělá. Komiksy od Arga se standardně pyšní odolnou pevnou vazbou bez přebalu s titulní kresbou vyvedenou selektivním lakem. A stejně jako u předchozí Barbarelly vede tento postup i v případě Andreasovy kresby k působivému výsledku. Zmínku si jistě zaslouží i autorův medailonek v podání Tomáše Prokůpka, jejž lze považovat (stejně jako zdařilou úpravu) za samozřejmost, avšak Andreas zjevně není tvůrcem, o němž by se běžné zdroje na internetu příliš rozepisovaly, tím více takový článek potěší. Andreas sice není tak slavný jako Moebius, ovšem Cromwell Stone jako by byl jeho Incalem.

V prvním příběhu, prvně vydaném již v roce 1984, je Cromwell Stone mužem v plné síle pátrajícím po příčinách záhadného mizení svých přátel. Moderní vila se zahradou se zde promění v dějiště hororové stínohry s hrstkou krajně podezřelých postav. Zatímco z dalších příběhů čiší jistá snaha o mírnění a zjemnění zavedeného stylu, úvodní díl trilogie je kresebně takřka extrémní. Důležitou roli hraje ostrý kontrast scén a nerovný souboj stínů s člověkem. Sekvence svisle nebo vodorovně orientovaných panelů si porůznu pohrávají se svojí skladbou, někdy se jednoduše přesouvají od celku k detailu, jindy oživují zaběhnutý rytmus změnou úhlu a v některých případech zase téměř nezmění obsah a veškerou pozornost strhávají k dialogu. Kratší strana panelů leckdy nepřekročí dva centimetry, přičemž po obsahové stránce jsou využity skutečně kreativně. Všudypřítomné objemové šrafování a mnohdy krkolomné pohledy na scénu mají občas za následek jistou nepřehlednost, ovšem dosažená atmosféra strachu v duchu lovecraftovských příběhů je nedostižná.

andreas-cromwell-stone

Po deseti letech Andreas vydal pokračování, v němž se Stone vrací jako dlouholetým studiem poučený stařec. Příběh je opět vyprávěn retrospektivně, ačkoli tentokrát jsou časové linie odlišeny barvou pozadí. Příběh je rámován úvodním útěkem a závěrečným poděkováním. Změna stylu je však patrná na první pohled. Linka je mnohem jemnější a panely jsou tak méně kontrastní. Děj se z větší části odehrává na zaoceánském parníku, kde musí mladý úspěšný pár bránit cenný náklad, jejž s sebou převáží. Akční scény se střídají s katastrofickými, jimž jsou přirozeně dopřány největší a nejpůsobivější panely. Ve vyprávění Cromwella Stonea se postupně doplňují chybějící dílky velkolepé příběhové mozaiky.

Závěrečná část poprvé publikovaná v roce 2004, tedy s odstupem dvaceti let od prvního dílu, opět ukazuje posun výtvarné stránky k ještě umírněnější formě. Panely mají téměř tradiční rozvržení, vedle šrafování se ke slovu často dostane i jemnější stínování a zásadně se mění i prostředí, které postavy vyhání z temných uzavřených prostor do kopcovité skotské krajiny. Třetí příběh je jedním velkým melancholickým epilogem, jenž tvoří významnou tečku za komiksovým románem, který původně začal jako komorní drama. Díky ucelenému soubornému vydání je možné sledovat autorský vývoj po výtvarné i vypravěčské stránce a zároveň se těšit z jedinečných obrazů, jež by barva zcela určitě zničila. Pro fanoušky Escherových obrazů nebo komiksů typu Z pekla či výše zmíněného Incalu považuji Cromwella Stonea za jedno z neopominutelných děl evropské komiksové scény. Nejde o široce přístupné dílo, ale své čtenáře si jistě najde.

Andreas: Cromwell Stone

vázaná, překlad Richard Podaný, 155 stran, 398 Kč