Sežer roztleskávačku, než to udělá někdo jiný!

Autor | Aktuality | Pátek 1 Únor 2019 11.20

Tradiční hororové klišé zahrnuje odlehlou chatu uprostřed lesů, různorodou skupinu zcela nepřipravených mladistvých sestávající se z amerických středoškolských archetypů a psychopata odhodlaného ulovit si svou noční svačinku. V Děsným krváku ovšem nebudete hrát za nebohou roztleskávačku v růžové sukýnce, která vždycky poběží do schodů, ačkoli každý ví, že tudy cesta nevede, ale naopak budete příšerou, která si ji s chutí naporcuje poté, co už spořádala kapitána fotbalového týmu i toho černocha v červeném startrekovském tričku. Z kickstarterové kampaně vzešlý Děsnej krvák je pocta vyvražďovačkám osmdesátých let a je to na něm vidět na první kousnutí…

Desnej-krvak-krabice

Krásné grafické zpracování zaujme na první pohled. Hra obsahuje 31 plastikových miniatur (pět studentů, pět nečekaných návštěvníků a 21 monster), přičemž každá je unikátní a detailně zpracovaná. Popkulturní fandové budou nadšení, neboť v detailech figurek lze nalézt nespočet referencí na filmové klasiky (od Pátku třináctého, přes Lovce duchů až po seriál Scooby Doo), přičemž se o humorné situace stará i český překlad některých jmen (roztleskávačka Máňa a Indiana Jones jako bičař Walda mluví za vše). Karty obsahují minimum textu, vesměs se jedná o téměř roztomilé ilustrace značného množství zbraní, příšer a postav, což krásně dokresluje „nevážnou“ atmosféru celé hry. Netradiční 3D herní plán chaty tvoří spodní část krabice, do níž je vložena další krabice na figurky, žetony a ostatní komponenty. Jakkoli je toto řešení elegantní, vkládanou schránku je dovnitř třeba skutečně napasovat, přičemž se karton bohužel začne rychle roztahovat. Stejná výtka platí i pro vnitřní stěny a dveře, jejichž účel spočívá v nasazování do děr ve zdech, aby byly vzápětí sundány, pro což karton rozhodně není nejvhodnějším materiálem.

Pro začátek je nutné uvést, že pravidla jsou skutečně jednoduchá, přičemž sestavit herní plán a připravit karty a žetony zabere přibližně stejně času jako vysvětlit herní mechaniky spoluhráčům. Každý z hráčů se ujme rodinky monster (na výběr je ze sedmi – upíři, vlkodlaci, vetřelci, maniaci, zombíci, golemové a mumie), předem si určí – pro ostatní tajné – pořadí, v jakém by rád, aby nebozí studenti umírali, a označí jednoho za své oblíbené žrádlo. V jednotlivých tazích pak mají hráči na výběr z několika akcí (pohyb, vyražení dveří, nahlédnutí, prohledání, vystrašení a útok), přičemž je mohou zahrát v jakémkoli pořadí a jejich počet je omezen možnostmi konkrétního monstra. Úspěšnost většiny akcí určuje hod kostkou, tudíž náhoda hraje zásadní roli. Hyperaktivní děti mají nejvíc akcí za kolo, ale jsou nejslabší a mají tak nejmenší počet kostek, tátové naopak házejí čtyřmi kostkami, ale zato s nimi neoběhnete celou chatu během jednoho kola.

Cíl hry je zcela jednoduchý – mezi půlnocí a osmou hodinou ranní zajistit, aby ze studentů zůstaly jen ožrané kosti do konečného bodového zúčtování. Přestože se jedná o vesměs kooperativní hru a nic nebrání spolupráci monster, zásadní prvek je právě v součtu bodů za jednotlivé ukousnuté flákoty, kosti a mozky, které jste během hry nasbírali, titul „Řezník této noci“ totiž může získat jen jeden. Chce váš spoluhráč zabít studenta, který by měl podle vašeho pořadníku umřít až jako poslední? Můžete oběť vyděsit a tím přesunout z jeho dosahu. Chystá se někdo sníst vaše oblíbené žrádlo? Vybavte studenta během útoku nějakou zbraní a s trochou štěstí ho budete moci za chvíli sežrat sami. Herní možnosti pak doplňují karty nočních událostí, které do hry mohou přidat výhodu pro některou ze stran, speciální akce, případně některého z pěti nečekaných návštěvníků, což je žrádlo o poznání rafinovanější než původní pětice studentů.

Desnej-krvak-herni-plocha

Doporučený počet hráčů je v rozmezí 2 až 5 a hru poměrně zásadně proměňuje. Ve dvou je větší prostor k taktizování (ačkoli je vše stále podřízeno náhodě hodu kostkou) a snadno se může stát, že pokud se oba hráči snaží především nasbírat co nejvíc bodů a nechat studenty umírat podle svého pořadníku, v osm hodin ráno ještě některý z nich bude stát na nohou. V pěti hráčích je pak chata až po střechu narvaná monstry a zabít všechny studenty může trvat jen několik kol. Nicméně víc hráčů do hry vnáší také větší chaos, je obtížnější vysledovat, kdo má jaké plány, a pokud se sejde skupina, která si vzájemně škodí už jen z principu, hra je i nepoměrně nepředvídatelnější a zábavnější. Optimálním počtem jsou 3 až 4 hráči, kdy chata ještě (minimálně zpočátku) nepraská ve švech, ale hra zároveň nabízí dost interakcí se spoluhráči a jejich plány a tím i větší zábavnost.

Herní mechaniky jsou poměrně vyvážené, přestože některé akce (např. nahlédnutí) jsou vzhledem k možnostem svého využití téměř zbytečné. Každá rodinka monster má svou speciální schopnost, přičemž se nedá říct, že by hrát za některá monstra bylo výrazně výhodnější. Výjimkou jsou golemové, jejichž jedna kostka pro útok navíc by zasloužila nějakou penalizaci (například omezenější pohyb), protože je v základu až příliš silná a oproti jiným (například vyražení dveří u vetřelců) z ní hráč profituje po celou hru, ne pouze v jejím začátku.

Vzhledem k tomu, že herní plán je malý (co do počtu místností, neboť celkovou rozlohou zabere celý stůl), možnosti studentů jsou omezené a stačí jediná partie, aby všichni pochopili, co jak funguje, hraní pouze se základními pravidly se rychle stane příliš jednoduchým a neuspokojivým. Hra naštěstí nabízí i osm scénářů (odstupňovaných dle obtížnosti), které modifikují základní pravidla a umožňují například vyměnit nepříliš silné studenty za nečekané návštěvníky, jejichž speciální schopnosti jsou herně zajímavější (důstojník Roscoe například znemožní zaútočit na kohokoli dalšího v místnosti, dokud je sám naživu), v jednom ze scénářů mohou jinak čistě pasivní studenti útočit, v dalším můžete napadat i monstra svých spoluhráčů. Díky scénářům a přiloženému rozšíření Kůlna (téměř nedotknutelný úkryt pro studenty) nabízí Děsnej krvák dostatečnou variabilitu, aby zabavil na hezkých pár večerů.

Desnej-krvak-komponenty

Děsnej krvák rozhodně není hrou, po které by měl sáhnout někdo, kdo se rád spoléhá na strategické uvažování a své taktické schopnosti. Princip náhody nelze nijak eliminovat, vše závisí na hodu kostkou a losování karet z balíčku; ve větším počtu hráčů si pak své tahy není možné plánovat jakkoli dopředu. Pokud ovšem máte rádi vtipně podaná hororová klišé, odlehčenou atmosféru a hry, které si už napoprvé naplno užijete i bez neustálého listování pravidly, s Děsným krvákem nemůžete šlápnout vedle. Hru si užijí i příležitostní hráči, neboť nepenalizuje hráče, který je s ní čerstvě seznámen oproti těm, kteří mají odehráno nesčetně partií. Herní doba se nad hodinu nevyšplhá, popkulturní odkazy nabízejí prostor k vyblbnutí a odlehčené podání přímo vybízí, aby se nic a nikdo nebral příliš vážně. Zachraňovat galaxie a princezny můžete v každé druhé hře, Děsnej krvák nabízí osvěžující možnost hezky zpracované hry, kde je třeba pár princezen (tedy roztleskávaček) naopak zakousnout, což je rozhodně příjemná změna.

Děsnej krvák

Design hry: Henri Pym

Pro 2 až 5 hráčů od 14 let s dobou hraní 45-60 minut