Místy až příliš Dlouhý zítřek!? (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 31 Květen 2018 17.00

Šestnáctý svazek edice Mistrovská díla evropského komiksu je zasvěcen krátkým komiksům nepřehlédnutelného tvůrce, s nímž jsme se díky nakladatelství Crew setkali už několikrát. Dlouhý zítřek a další příběhy francouzského kreslíře a scenáristy Jeana Girauda je souborným svazkem hned čtyř alb, v nichž bylo shromážděno to nejlepší z mistrových krátkých komiksových příběhů. Byť je výtvarník známý pod pseudonymem Moebius brán spíše jako tvůrce ucelených alb plných fantastických světů, na jejichž tvorbě spolupracoval s plejádou scenáristů, tentokrát jde o výlety do jeho vlastního nitra, do jeho snů, představ a vizí zachycujících Moebiův zvláštní surrealistický pohled na svět. Žánrově jde o pestrou směsici obsahující jak Giraudem oblíbený vědecko-fantastický žánr, tak i absurdní drama, filosofující pocitovky, lechtivou erotiku, dadaistické hrátky, horor a všeobecně satirický pohled na lidské pachtění…

Dlouhy-zitrek

Návštěva Moebiových světů je pro každého komiksového čtenáře a příznivce fantastiky vítanou lekcí z rozvíjení fantazie. Po vizuální stránce je Giraudova tvůrčí paleta neskutečně široká, setkáme se zde s přehlídkou rozmanitých výtvarných stylů, které si za dlouhá léta vyzkoušel. Přitom ani na okamžik neztratíte pocit, že se jedná o jednoho a téhož kreslíře, jenž je i přes všemožné techniky stále lehce identifikovatelný. Však se také jeho dílo stalo inspirací pro řadu uznávaných výtvarníků a filmových tvůrců. Jako příklad poslouží titulní Dlouhý zítřek, jenž se stal jedním z inspiračních zdrojů slavného Blade Runnera. Moebiovu tvůrčí stopu ovšem nalezneme i v dalších zásadních počinech fantastické kinematografie. Ve výjevech zcela beze slov vám poskytuje možnost vytvářet si vlastní příběhy a zajímavé jsou i krátké komentáře k jednotlivým komiksům na konci každého z alb, v nichž je odhaleno pozadí jejich vzniku.

Přestože Giraud jako výtvarník přímo exceluje, jako scenárista už si tak jistý často není. Některé příběhy postrádají dynamiku, což autor ve svých fantastických vizích často dostatečně nahrazuje uhrančivými výjevy, jinde se však nůžky mezi kvalitou jeho výtvarné a scenáristické práce otevírají doširoka. Kupříkladu existencionální příběh vytvořený formou poněkud bizarního rozhovoru sám se sebou bude zřejmě oříškem i pro skalní Moebiovy fanoušky. Oproti tomu kupříkladu lehkou fantastikou podbarvená sociální freska Bílá noční můra patří k vrcholům tohoto sborníku. Mnohdy můžete být zaskočeni absencí smysluplného zakončení, o pointě ani nemluvě, což lze přisuzovat i době vzniku mnohých příběhů. Přece jen druhá polovina sedmdesátých let byla dobou, kdy se evropský komiks teprve učil pracovat s fantastickým žánrem. Nevědomky se tak můžete z pozice čtenáře vtělit do úlohy badatele, jenž zkoumá základy, na nichž je vystavěn současný přístup k tvorbě komiksových příběhů, což ovšem nemusí být lákavé pro každého.

O celkovém přínosu Jeana Girauda pro evropský i světový komiks nemůže být pochyb, to ale neznamená, že vše jím vytvořené náleží do zlatého fondu. Dlouhý zítřek a další příběhy coby výběr z Moebiovy kratší komiksové tvorby je toho jasným důkazem. Rozporuplné pocity pak může ještě znásobit horlivé čtení na jeden zátah, což pestré směsici často unikátních krátkých výjevů rozhodně neprospívá. Pokud se je naopak donutíte vstřebávat pomalu a s rozvahou, bude výsledný dojem z obsáhlého sborníku mnohem smířlivější.

Dlouhý zítřek a další příběhy

scénář a kresba Moebius

brožovaná/vázaná, překlad Richard Podaný, 220 stran, 589/849 Kč