Drako – kterak trpaslíci lovili draka (recenze)
Často ve svých článcích zmiňuji, že naši polští sousedi jsou na poli společenských her velmi aktivní. Abych kromě slov předložil i nějaký důkaz, vybral jsem si pro dnešní recenzi taktickou hru Drako. Jejím autorem je Adam Kałuża a vyšla pod hlavičkou vydavatelství REBEL.pl v roce 2011. Přestože jde o fantasy, udržuje si svým námětem relativní originalitu (alespoň mezi hrami) – trojici trpaslíků se podařilo vlákat mladého draka do pasti, čímž ovšem začíná nejsložitější a také nejnebezpečnější část lovu draků. Dokáže trojice malých, ale houževnatých válečníků udržet draka v řetězech, nebo se oheň sršící bestie dokáže osvobodit a prchnout před svými vězniteli? To už záleží jenom na vás.
Příprava pasti
Drako je asymetrická taktická hra pro dva hráče, ve které se jeden ujme polapeného draka, zatímco druhý hráč bude mít na starosti trojici trpaslíků. V krabici najdete tři šedivě zbarvené plastové figurky zobrazující trpaslíky a jednu červenou plastovou figurku draka. Dále je zde herní plán rozdělený na 19 šestiúhelníkových polí, herní desky trpaslíků a draka, dva balíčky karet po třiceti osmi kartách (jeden pro trpaslíky, druhý pro draka), 25 žetonů zranění a po jednom žetonu sítě a zuřivosti. Figurky sice nejsou nabarvené, ale vypadají dobře a úroveň detailů je rozhodně dostatečná, aby bylo možné od sebe jednotlivé trpaslíky odlišit (proč je to důležité se dozvíte dále). Desky jsou na dobrém kartonu a ke kvalitě karet také nemám nejmenších výhrad – mají dokonce vhodný rozměr pro menší obaly, pokud stejně jako já trpíte nemocí hráčů Magic: the Gathering a většinu karet ve hrách obalujete. Pravidla hry jsou v angličtině a polštině, ale jsou jednoduchá a přehledná s dostatečným množstvím ilustračních obrázků.
Na začátku hry se figurka draka umístí na prostřední šestiúhelník hracího plánu a trpaslíci dle pravidel do tří okrajových polí. Hráči se poté dohodnou, kdo bude hrát za draka a kdo se ujme trpaslíků. Dle této volby si vezmou odpovídající herní desku a balíček karet, které rovnou zamíchají a vezmou si do ruky čtyři karty. Hráč trpaslíků dostane také žetony sítě a zuřivosti. Hra následně může začít. Zmínil jsem, že se jedná o hru asymetrickou, což znamená, že hra se liší dle vybrané strany. Cílem draka je osvobodit se, k čemuž dojde ve dvou případech – buď zabije všechny tři trpaslíky, nebo trpaslíkům dojdou karty v balíčku i v ruce. Trpaslíkům jde o jediné – zabít draka.
Past nalíčena, čekáme na draka
První kolo je trochu výjimečné – vždy začíná drak a může udělat pouze jednu akci. Poté se hráči střídají a mohou udělat vždy dvě akce, tedy zahrát jednu kartu z ruky, nebo si ze svého balíčku dobrat dvě vrchní karty. Akce se mohou libovolně kombinovat, tedy zahrát ve svém kole dvě karty, nebo si dobrat čtyři karty do ruky. U druhé možnosti musí ovšem hráč dbát na to, že na ruce nemůže mít najednou nikdy více jak šest karet (přebytečné karty se odhazují). Na každé kartě je velký obrázek a v levém horním rohu je jedna či dvě ikony akce, kterou může hráč s touto kartou použít, případně je u ikony ještě číslo určující, kolik pohybů nebo jaké zranění. Pokud jsou na kartě dvě ikony, musí si hráč vybrat pouze jednu z možných akcí.
V balíčku draka najdeme celkem pět symbolů – tlapa znamená přesun po zemi o určitý počet polí, křídlo umožňuje přesun na libovolné pole, štít je obrana proti útoku, zuby jsou útok na sousední pole a oheň je chrlení ohně (zranění) v linii polí. Trpaslíci mají na kartách pět, potažmo sedm symbolů – jedno či dvě chodidla znamenají přesun jednoho či dvou trpaslíků o daný počet herních polí, štít znamená obranu, jedna či dvě sekyry znamená útok jednoho či dvou trpaslíků na vedlejší herní pole, šíp znamená útok kuší v linii polí a nakonec síť značí hození sítě na draka. Pokud se trpaslíkovi podaří úspěšně hodit síť na draka, předá jeho hráči žeton sítě jako upomínku. Sítě se dá zbavit výměnou za dvě akce v jednom kole, drak tím v zásadě přijde o jeden tah. Dokud tak neučiní, drak se nemůže pohybovat, ani létat, ale může stále útočit a bránit se.
Boj o život
Asymetrický herní zážitek je také v tom, že zatímco drak představuje ve všech ohledech pouze jednu figurku, trpaslíci jsou skutečně tři a každý z nich má jinou zvláštní schopnost. To znamená, že pokud jeden z trpaslíků zahyne, přijde hráč o možnost využít v budoucnu jeho zvláštní schopnost. Tady se dostáváme k udílení zranění. Pokud je zraněn drak, umístí první čtyři žetony zranění na horní pole své herní desky. O umístění každého dalšího zranění rozhoduje hráč trpaslíků, přičemž má tři možnosti – křídla, chrlení ohně a pohyb po zemi. Jakmile jsou všechna pole některé z těchto schopností plná zranění, drak již tuto schopnost nemůže používat. Oproti tomu trpaslíci dostávají zranění každý zvlášť, a pokud u některého zranění dosáhne či přesáhne počet polí, trpaslík je mrtvý a jeho figurky mizí ze hry. Trpaslíci tak mohou přijít o možnost střelby z kuše, vržení sítě, nebo žeton zuřivosti. Ten lze využít pouze jednou za hru – válečník dostane jedno zranění, ale hráč může namísto dvou akcí udělat tři.
Normálně hráč hraje karty pouze ve svém kole, jedinou výjimkou tohoto pravidla jsou karty se štítem neboli obrana. Pokud na vaši figurku zaútočí soupeř, můžete se vyhnout zranění odhozením karty se štítem. Pokud na draka útočí dva trpaslíci najednou, musí odvrátit každý útok zvlášť. To samé platí u trpaslíků, kteří stojí v linii chrleného ohně. Drak může kartu obrany použít také proti hozené síti. Zde se také dostáváme ke strategii, kde se trpaslíci snaží hrát útočně a co nejrychleji zabít draka, zatímco ten se snaží stále přemísťovat po herní ploše, příležitostně útočit a především zdržovat a nutit protihráče odhazovat karty. Přestože se jedná o velmi lehkou taktickou hru, má zkušenější hráč výhodu oproti úplnému nováčkovi, což značí, že nejde pouze o náhodu, která vám nadělí karty do ruky.
Dokážete ulovit draka?
Drako je ideální hra pro dva hráče, kteří teprve objevují hry a především pak hry taktické. Přestože by se mohlo zdát, že je hra svou lehkostí určena pouze dětem, užijí si ji i zkušenější hráči. Herní doba se pohybuje mezi dvaceti a třiceti minutami a doporučený věk osm let je adekvátní, ačkoliv hru pochopí i mladší děti. Ideálně si můžete zahrát dvě partie, během nichž si strany vyměníte a to vše stihnete v rozmezí jedné hodiny. Osobně pro mne bylo Drako velmi milým překvapením roku 2011 a zároveň se stalo hrou, kterou si můžu zahrát s kýmkoliv. Pravidla se dají vysvětlit během chvilky, hra je svižná, nevyžaduje velký herní prostor a díky čistému symbolickému vyjádření akcí nevyžaduje žádnou jazykovou znalost. Přesto je nezbytné alespoň základní taktické uvažování a trochu plánování, náhodným hraním akcí hru vyhrát skutečně nelze. Pokud jste si někdy chtěli ulovit draka, nebo to naopak natřít trpasličím lovcům, dává vám hra Drako perfektní příležitost.
1 100 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora