Příručka létání pro slony (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 1 dubna 2019 23.50

Právě byl odstartován jeden velký filmový závod a diváci by kolem něj rozhodně neměli procházet bez povšimnutí, přestože se jedná o závod disneyovských pohádek. Hned dopředu je třeba říci, že je to souboj nerovný a studio Disney si je tohoto faktu vědomé. V průběhu roku do oběhu nasadí celkem tři filmy, které přetvářejí slavné animované značky do hrané podoby. Jako první je na řadě létající slůně, následované modrým Willem Smithem a jako poslední vyrazí v červenci za ostatními i chundelaté lvíče. Různorodost námětů není v tomto případě tím hlavním důvodem ke zvýšené pozornosti, tím jsou zcela jednoznačně tvůrci, kteří za jednotlivými projekty stojí. První slámku, tu nejkratší, si vytáhnul Tim Burton a s ní dostal ideální příležitost ukázat se v tom nejlepším světle…

dumbo_poster

Dumbo nabízí námět pro Burtona jako stvořený. Cirkusové prostředí k sobě přitahuje širokou škálu bizarních postaviček od zakrslého principála až po citlivé lamželezo. Film se odehrává krátce po Velké válce, k cirkusu a svým dětem se vrací dříve slavný cvičitel koní Holt, dnes jednoruký válečný veterán. Krize a španělská chřipka nikoho nešetřila, a tak se vrací k dětem bez maminky, k cirkusu bez koní a na nové pozici cvičitele a chovatele slonů. Zde si dovolím malou odbočku, protože mi to nedá neupozornit na ekonomickou nerozvážnost majitele cirkusu, který rozprodá skupinu cvičených koní a přitom si ponechá stádo slonů, jejichž užitnost je velmi omezená a náklady na provoz obrovské. Ale zpátky k ději, Dumbo je přece pohádka. V cirkusu se jednoho dne narodí slon a je z toho nejprve velká radost, dokud se nezjistí, že ten drobeček má obrovské uši, na které si pořád šlape. Jenom děti se od modrookého slůněte neodvrátí a společně ho dovedou k velkým a hrdinským činům.

Pokud se vám animovaný Dumbo z roku 1941 líbil, pak byste Burtonův nejnovější film neměli minout. Je vcelku zajímavé sledovat, jakým směrem tvůrci původní jednoduchý a dějově prostý film rozvinuli. Bez zajímavosti není ani to, co zůstalo z kresleného Dumba zachováno. Není toho málo. Nechybí hasičská scéna v manéži, milující a běsnící maminka-slonice, ani snový pochod růžových slonů. I myšky tady jsou, jen nemluví. Žádná zvířátka tu nemluví. Mluví jenom lidé. Dumbo totiž není ani tak filmem o slůněti, jako spíš o lidech, o rodině (klasické i cirkusové) a o hodnotách. Není to jistě nijak překvapivé a tvůrcům to nelze ani příliš vyčítat, přestože slon, který v sobě před téměř osmdesáti lety probudil schopnost létat skrze opilost, měl bezesporu své kouzlo.

Tim Burton netočí jiné filmy než ty o vyloučených jedincích. Bohužel kromě slůněte, které s každým vzlétnutím poskytne divákovi skutečný zážitek, ostatní postavy, tedy ty lidské, ve své schématičnosti za moc nestojí. Chamtiví principálové, rozumné děti, zabedněný otec, atd. Jediný Danny DeVito je v roli majitele cirkusu opravdu přesvědčivý, nakonec díky své figuře pro to má ty nejlepší předpoklady. Ovšem ostatní včetně Michaela Keatona a Colina Farrella nenabídnou nic jiného než jednorozměrné a nudné charaktery. Také díky tomu je film jednoduchý a přehledný, jak se na nenáročnou pohádku patří. Výtvarná stránka je pak něčím, co lze u Dumba naopak vyzdvihnout. Zejména v druhé části, kdy se děj přesune do zábavního parku Dreamland a kdy doposud jen mírně pošmourná atmosféra řádně potemní, se díky množství různorodých atrakcí ukáže klasický Burtonova obrazová poetika v celé kráse.

Burton s Dumbem nijak nepřekvapil a potěšil jen v jednotlivostech spojených s jeho výtvarným rukopisem. Nejedná se o film se zpěvy a tanci, pohádka je to vážnější, než jakou si Burton střihnul třeba s Alenkou v říši divů. Bohužel roztomilého létajícího slona využil pouze jako katalyzátor veškerého dění, které jinak nemá příliš co nabídnout. V závodu disneyovek sice vyrazil Dumbo z bloků jako první, ale ani několikaměsíční náskok mu nakonec nemusí stačit.

Dumbo

USA, 2019, 112 min

režie Tim Burton