Důvody, proč si oblíbit Kvartet vysoké ceny
Chtěla bych poděkovat všem, kdo mi jako zajímavou fantasy stojící za přečtení doporučili díla Daniela Abrahama. Jeho knížky jsou vážně dobré – a slouží jako výborný příklad přesně toho, po čem jsem toužila: Navenek se tváří jako každá druhá fantasy, ale uvnitř jsou jednoduše geniální. Jde o Stíny v létě, Zradu v zimě, Podzimní válku a Cenu jara (pozn. překl.: česky by měl letos vyjít třetí díl série). Pro ty z vás, kteří na ně ještě nenarazili, shrnu některé věci, které je činí odlišnými a vzrušujícími – a nebojte, bude to výhradně bez spoilerů.
První dobrá zpráva: Jde o čtyři knihy, které jsou všechny hotové. Nehrozí žádné nekonečné čekání! S čekáním rovněž souvisí, že každý ze svazků obsahuje až nezvyklé množství dílčích vyvrcholení a je uzavřený. Všechny jsou součástí jediné série, ale každý díl má svůj vlastní příběh, který je v něm zakončen. Děj každého svazku dělí od ostatních vždy nejméně deset let. Jde o jediný neustále se vyvíjející se příběh lidí, jejich světa a tamních problémů – a po přečtení jednoho dílu jsem si rozhodně chtěla přečíst další co nejdříve, ovšem žádný nekončil cliffhangerem a nenechával mne nespokojenou do rozečtení následujícího.
Abraham stvořil úžasný svět. Vypůjčil si prvky z historie našeho světa, ale nesklouzává k otrockému imitování jakékoli kultury. Také jeho magie je přirozeně začleněna do dějin světa a v mnoha ohledech působí spíše jako science fiction; důsledky fungování světa s těmito pravidly jsou pečlivě zváženy. Existují tam básníci, kteří dovedou zachytit andat, dokonalá vyjádření abstraktní myšlenky. Kupříkladu jeden z nich, nazývaný Kámen-který-měkne, dokáže učinit kameny měkkými a vytvořil tak některé proslavené doly. Andat jsou lidé z masa a kostí a plnohodnotné postavy, ale jsou zároveň drženi na světě jedině díky neustálému úsilí básníků. Mají obrovské a velmi specifické schopnosti, sledují vlastní cíle a také činí svá města bezpečnými, protože už hrozba schopností andat je natolik silná, aby si každý útok dvakrát rozmyslel. Kdysi existovala celá říše andat, ale byla zničena, a zbyla jen města spravovaná Khai. Každému Khaiovi je dovoleno mít tři syny (případní další se jdou vyučit básníky – a jen málokteří uspějí), kteří později bojují o to, kdo se z nich stane příštím vládcem. Zbytek světa postrádající andat závistivě přihlíží – ale právě bez andat nemá velkou šanci na změnu.
Nenajdete zde žádný archetypální boj mezi dobrem a zlem. Na každé straně je něco dobrého i špatného. Dobří lidé dělají hrozné věci z důvodů, které působí rozumně, a musí žít s jejich následky. Dobří lidé se stávají strašlivými a naopak strašliví lidé dělají i dobré věci. Někteří činí kompromisy. A někteří se mění. Problémy jsou nejednoznačné a někteří lidé stejně tak. A když je řeč o lidech – jsou tam výborné ženské postavy ve světě, kde ženy musejí vynaložit veliké úsilí, aby něčeho dosáhly. Jak ženské, tak mužské postavy se od sebe navíc velmi liší. Jejich charakteristika obecně je tak výrazný klad, až jsem ho málem zapomněla zmínit; Abraham umí vytvořit opravdu skvělé postavy.
Svět, do něhož je Kvartet vysoké ceny zasazen, se s každou z knih rozvíjí a činy mají následky, ale není tam žádné dodatečné vysvětlování a přepisování dřívějších událostí. Letmé zmínky ve Stínech v létě přitom mohou mít obrovský význam později. Zápletka, stavba světa a jeho historie jsou neuvěřitelně celistvé. Nesnáším, když těmto věcem nemohu jako čtenář uvěřit; je to jako opření se o zeď a následný pád celého domu. Tady jim ale uvěřit dokážu. Technologie, magie, veškeré detaily fungování světa dávají smysl a jsou navzájem propojené.
Mohlo by se to zdát jako zvláštní tvrzení, ale Kvartet vysoké ceny je fantasy viditelně napsaná po 11. září. Už jsem četla takovou sci-fi, ale tohle je první fantasy, u níž jsem měla tenhle dojem. Tím nemám na mysli, že by šlo o alegorii, nebo dokonce přímou podobnost. Jde o samostatný příběh, který není jen stín vržený naším světem. Ale mám z něj ten pocit v podobném směru, jako je u Tolkiena znát, že o Temných pánech psal v době Hitlera a Stalina, nebo u Marion Zimmer Bradleyové, že o svobodných Amazonkách napsala během vzestupu feminismu v sedmdesátých letech. Kvůli tomu by knihy možná časem mohly působit neaktuálně, příliš myšlenkově zasazené do současné doby. Ale právě teď je ta doba a mně tato jejich vlastnost připadala velice zajímavá.
Jsou to zatraceně dobré příběhy toho typu, do kterého se rádi naplno ponoříte. O jejich světě jsem snila každou noc, kdy jsem je četla. Je-li fantasy Tolkienova historie, skutečná či smyšlená, tady je přesně ten druh smyšlené historie, jaký mám nejraději. Toužila jsem vědět, co se stalo. Chtělo se mi knihy číst i při jídle. Je mi líto, že jsem je musela přece jen dočíst až do konce, a jsem si jistá, že zanedlouho si je budu chtít přečíst znovu. Až se to stane, dám vědět, jak se mé úvahy o nich změnily. A prozatím – pokud máte alespoň trochu rádi fantasy, Kvartet vysoké ceny si určitě nenechte ujít. A ještě jednou díky za jeho doporučení.
Článek původně vyšel 18. 3. 2009 na webu Tor.com a jeho autorkou je Jo Waltonová. Děkujeme za poskytnutí souhlasu k překladu. Recenzi přeložila Julie Nováková. Text byl redakčně upraven.
1 226 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
nejlepší série, ke které jsem se v posledních letech dostal. už se těším na další díly, vlastně na jakoukoli další knihu od abrahama.
Naprostej souhlas. Jen je škoda, že to u nás vychází tak pomalu, ty dvouletý rozestupy jsou krutý. Když vidím, jakým tempem dokáže Triton chrlit sérii Cherie Priest, tak je mi líto, že se Laser s Abrahamem tak courá…