Ocenění

Elektrizující tah dámou (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 10 Prosinec 2018 20.10

Český název oceňovaného románu britské autorky Naomi Aldermanové přirozeně vyvolává otázku, kolem níž by bylo možné vystavět celou recenzi. Kolik je napětí v Napětí a jakým způsobem jsou různé významy tohoto slova zapracovány do fikčního světa, v němž se kniha odehrává? Taková analýza by však měla povážlivé trhliny už od samého počátku, protože původní název románu z alternativní současnosti je The Power, tedy termín odlišného významu a s podstatně širším interpretačním záběrem. Na první pohled se jedná o drobnost, zejména pokud přihlédneme k faktu, že kniha vypráví o ženách schopných vytvářet a využívat elektrickou energii, což činí oba názvy dostatečně výstižné a současně provokující svou mnohoznačností. Přesto je tento rozpor pro Napětí v mnohém charakteristický…

Napeti-obalka

Čtyři ústřední postavy představují čtyři různé pohledy na proměny společnosti během několikaletého období, na jehož počátku se v ženách probudí nový zdroj energie. Prudký vývoj událostí je tak zachycen v rovině politické, žurnalistické, náboženské a díky sledování osudů mafiánské rodiny i v rovině zločinecké. Období, kdy roli dominantního pohlaví zastával téměř výhradně muž, se nenávratně chýlí ke svému konci, což s sebou nutně přináší odmítavý postoj v podobě represí, prověrek a nucené izolace nebezpečných dívek a žen. Ačkoli se jedná o celosvětový fenomén, ohniskem konfliktu se stane jedna balkánská zemička, kde se všechny dějové linie setkávají a zvnějšku definují linii pátou, v níž se novopečená vládkyně pouští jako nekontrolovatelný živel do válečného tažení za nové pořádky.

Střet pohlaví v dystopickém románu je na českém trhu zastoupen kupříkladu palčivě zneklidňující knihou Johanny Sinisaloové Jádro slunce nebo bezútěšným Příběhem služebnice Margaret Atwoodové známým v současnosti především díky nadmíru úspěšné seriálové adaptaci. V obou případech byl pokřivený režim zachycen zdola, z pohledu Čapkova obyčejného člověka, na němž ve skutečnosti není obyčejného vůbec nic. Naomi Aldermanová naopak nechává vypravěče sledovat ty nejdůležitější postavy veškerého dění, jejichž prostřednictvím sice sleduje působivé obrazy událostí, ale i přes slibnou třaskavost tématu pouze klouže po povrchu. Jednorozměrné postavy a jejich cesta příběhem mají jasně daný směr a napětí vzešlé z dějové akce nebo nervózního očekávání se tak nedostaví.

Dalším úskalím je nabízená představa změn poměrů ve společnosti. Všech ústrků, přehlížení, násilí a zneužívání, jichž se muži mnohdy beztrestně dopouštěli na ženách, se v pozdějších kapitolách v takřka nezměněné podobě dopouštějí ženy na mužích. Možná někoho dokáže takto zrcadlově převrácený pohled vychýlit z rovnováhy, ale mimo hranice žánru akčního thrilleru lze tento postup hodnotit spíše jako triviální. Kdyby ženy měly tu moc, pravděpodobně by se nezachovaly stejně jako muži. Není důležité, zda by se zachovaly lépe, nebo hůř, zachovaly by se jinak. Celý příběh je sice netradičně vystavěn jako historická fikce napsaná mužem budoucnosti, ale tento fiktivní autor a vypravěč vzešel už z čistě matriarchální společnosti, čímž jde aplikace mužského dominantního principu na ženy čistě na vrub Aldermanové. Jako přispění fiktivního autora lze však vnímat způsob vykreslení novináře, muže, který si jako jediná postava románu neušpiní ruce. Ostatním takový luxus rozhodně dopřán není.

The-power

Napětí je jako řadové žánrové dílo přesvědčivé a vděčné. Krátké kapitoly, časté střídání postav a prostředí dopřávají knize spád a přidávají na čtivosti. Román zároveň přichází ve správnou dobu. Slovo gender je dnes užíváno v takové míře, že už téměř ztratilo na významu stejně jako diskuze, které vyvolává. Na druhou stranu se lze jen těžko zbavit dojmu, že se na současné vlně společenského zájmu kniha spíše veze, než aby měla jakoukoli snahu prorážet cestu a čelit překážkám. V mnoha směrech nápaditá a pro leckoho i děsivá vize naší alternativní historie se stane především zábavným fantastickým výletem nežli vyzývavým důvodem k zamyšlení.

Naomi Aldermanová: Napětí

vázaná, překlad Barbora Punge Puchalská, 368 stran, 348 Kč

Související odkaz:

Všechno začíná jiskrou… (ukázka)

Nebývale palčivá dystopie (recenze)

argo-logo

783 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by Jana Dvořáčková — 11.12.2018 @ 21.17

    Příběh služebnice jsem četla a byl výborný.
    Jádro slunce tu mám na hromadě k přečtení, takže to zatím hodnotit nedokážu.
    Nemůžu hodnotit ani tuhle knihu, protože ji ani číst nechci. Ne, že by mohla být špatná, ale protože už mám podobných věcí plné zuby.

    Atwoodová Služebnici psala v době, která byla pro podobné změny režimů jako dělaná. Reagovala na problémy, které existovaly.
    Ano, nějaké problémy má naše společnost i dneska. Ale hrozně se omílá gender a PROBLÉMY spojené s identifikací těch, či oněch skupin. A pak se objeví KNIHY, které nás nutí o tom PŘEMÝŠLET.
    On nestačí zdravý rozum, ono se to musí uměle přikrášlit, aby třeba mohlo vzniknout tohle:
    Omlouvám se za zdroj, ale tohle je jeden z příkladů uměle vyvolaných „problémů:“ Nebo možná příkladem degenerace, nevím.
    https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/484174-zeny-nemaji-penisy-napsal-britsky-student-prisel-o-misto-v-novinach-i-akademickem-spolku.html

    Sami si vytváříme prostředí pro nepochopení sebe samých.
    Nové generace žijí v míru a bezpečí, o životě vědí houby, dějepis je nezajímá, tak co je potřeba? Někam se zařadit a nejlépe hodně skupinově a často veřejně. Vytvořit si VEŘEJNÉ zázemí pro svůj VNITŘNÍ boj :) . Trochu rozpor, ne?

    Ve světě literatury třeba třídit lidi do skupin podle barev a schopností, to už tu bylo. Dát lidem nadlidské schopnosti a přenést fikci do reality tím nejblbějším možným způsobem.

    Hele, je to jenom takový můj dojem z celé téhle šaškárny ohledně „palčivých“ témat dnešní doby.
    Jako kdyby ve fantastice vznikal nový podžánr, který má ale bohužel hodně blbý potenciál sdružovat lidskou otupělost.

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.