Ocenění

Fantastické seriály: WESTWORLD

Autor | Aktuality | Sobota 17 prosince 2016 20.55

O Westworldu z produkce HBO se ještě před odvysíláním pilotního dílu mluvilo jako o nástupci úspěšné Game od Thrones. Podařilo se Johnatanu Nolanovi splnit v režijním debutu vysoká očekávání, nebo šlo o reklamní bublinu, která splaskla? Westworld je v současném seriálovém moři nepřehlédnutelným zjevením, žánrově je však vyhraněn. Někteří se budou rozplývat nad množstvím myšlenek a barvitými dialogy, jiní budou znuděně brblat, že „to už tu bylo“. Westworld je inspirovaný stejnojmenným filmem z roku 1973, který natočil Michael Crichton a pojednává o zábavním parku obydleném westernovými androidy, tzv. výtvory. Je to gigantický futuristický „Disneyland“, kam si zbohatlíci jezdí vyhodit z kopýtka. Je tu totiž povoleno cokoli, od perverzních sexuálních fantazií až po vraždění robotických žen a dětí.

westworld

Většina hostů si užívá kovbojské dobrodružství v mezích scenáristických příběhů, jež zde číhají na každém kroku, ale najdou se i tací, kterým jde o mnohem víc. Jedním z nich je i tajemný Muž v černém (Ed Harris). Ten hodlá najít střed Bludiště jakési srdce parku, kde má být odpověď na největší tajemství celého Westwordu. Co je ono tajemství a jak se k němu dostat? To divák zjistí v desetidílném příběhu o umělé inteligenci a podstatě vědomí. Jonathan Nolan vzal z primitivního příběhu sedmdesátek v podstatě jen prostředí a rozehrává ve své vizi složitou skládanku několika žánrů. Naplňuje ji universální mystikou, symbolikou a filosofickými debatami. Z původního béčka se tak stalo konverzačně mysteriózní drama s příměsí akce a trochou té brutality. Příběh sleduje poměrně širokou škálu postav. Máme tu egomaniaka a zakladatele parku doktora Roberta Forda (skvělý Anthony Hopkins, který si svou osobností krade spoustu scén pro sebe), vedoucího vývoje Bernarda Loweho (Jeffrey Wright), bordelmamá Maeve (Thandie Newton) nebo robotického kovboje Teddyho (James Marsden). A tím zajímavý casting zdaleka nekončí.

Jednotlivé linie postav se rozbíhají do složitého spletence. Několikrát vám děj roztočí mozkové závity a příjemně překvapí. Bludiště je symbolem, který naplňuje vyprávění nejvíce – cesta za odpověďmi je složitá a otázky tu vyskakují jako houby po dešti. Westworld je oproti současné konkurenci poměrně inteligentní a na všechny otazníky odpovídá a celkově dává smysl. (Díky bohu za to!) Zprvu děj sleduje hlavně farmářskou dceru Dolores (Evan Rachel Wood), která je zacyklená v příběhových scénářích. Jakýsi hlásek v nitru ji však našeptává, že s jejím světem něco není v pořádku. A i když vás možná napadne, kam se děj bude ubírat, způsob, jakým vám ho seriál předloží, dokáže bavit.

HBO pojistilo výpravu svojí pověstnou kvalitou včetně dokonale šitého soundtracku z dílny Ramina Djawadiho. V seriálu se tak objeví celá řada známých šlágrů převedených do klavírních motivů (např. Paint It, Black od The Rolling Stones, No Surprises skupiny Radiohead). Problém je trochu v tom, že některá překvapení drhnou na úkor logiky a rozvíjí se zbytečně dlouho. Stejně tak vám asi bude vrtat hlavou, proč konkrétní věci v tomhle futuristickém prostředí fungují tak jak fungují. Forma je navíc místy zbytečně překombinovaná a v případě delších intervalů mezi epizodami hrozí dezorientace. Pravdou je, že seriál ve mně neprobudil pověstnou závislost, ale sledoval jsem ho rád. Expozice byla správně našlápnutá, představení postav kvalitní, stejně jako skloubení science fiction žánru s tím kovbojským. Děj se místy trochu courá a zachraňuje ho především překrásná výprava a přítomnost kvalitních herců. Velké scenáristické boty sice nenajdeme, ale celé to působí odtažitě a chladně (nikoli mrazivě, jak bych si v ideálním případě představoval).

Nedávný sci-fi film Ex Machina (2014) v zásadě pracuje s podobnými tématy a v kratším čase stihne říct v mnoha ohledech to samé. Westworld je skutečně jako ono bludiště, které postavy hledají. Místy mate, sem tam ukáže zkratku, občas jen naznačí, aby záhy přišel se zajímavou myšlenkou. Jenže při té cestě rovněž odbočuje a nesmyslně se motá na místě, proto je deset dílů zbytečně moc. Jonathan Nolan přes všechny výhrady probudil k životu zajímavý projekt, který v rámci televizní seriálové tvorby patří k silnému nadprůměru. Westworld je perfektně zrežírován, zahrán a vypadá skvěle. Do budoucna bych však ocenil, kdyby tvůrci víc šlápli na plyn a vytáhli překvapení, při kterých budou divákům padat brady na zem. Místní univerzum ten potenciál má.

Ve výsledku jde o metaforu na lidský život zasazenou do westernového „matrixu“ tak trochu naruby. Probuzení umělé inteligence k vědomí je klasikou, která už trochu postrádá půvab, ale všechny ty detaily kolem, mysteriózní atmosféra plná symboliky a kvalitní herecký ansámbl nemají chybu. I když lze spoustu zajímavých myšlenek aplikovat na život každého z nás, pro mě zůstává seriálovou událostí roku Stranger Things. I přes otřepaný děj v něm autoři pracovali s narací nápaditěji a směrem k divákovi vstřícněji. Nezapomínal současně bavit a hrát na citovou strunu. Westworld, ačkoli posunut do vážnější roviny, v posledních bodech pokulhává a stává se monotónní. Ve výsledku do sebe vše zapadne jako správně poskládané puzzle, ale nad celkovým obrazem jsem se nijak nerozplýval. Nechápejte mě špatně. Byl pěkný, funkční, dokázal bavit, ale nedostal se mi pod kůži. Samozřejmě to nebude platit pro všechny. Početné zástupy fanoušků si Nolanova sci-fi už získala a osobně jsem zvědav, kam tvůrci příběh nasměrují v budoucnu. Střípků a symbolů máme dostatek. Na odpovědi si ale budeme muset počkat až do roku 2018.

Westworld

USA, 2016, 10×60 min

režie Jonathan Nolan, Neil Marshall aj.

scénář Jonathan Nolan, Lisa Joy, Daniel T. Thomsen, Ed Brubaker

hbo_logo

Související odkazy:

HUMANS ♦ MR. ROBOT ♦ PENNY DREADFUL ♦ BLUNT TALK

AMERICAN HORROR STORY ♦ AGENTS OF S.H.I.E.L.D. ♦ UTOPIA

THE WALKING DEAD ♦ THE EXPANSE ♦ LIMITLESSFOREVER

AGENTKA CARTEROVÁ ♦ MĚSTEČKO PINES ♦ THE WHISPERS

SENSE8 ♦ DAREDEVIL ♦ BLACK MIRROR11.22.63STRANGER THINGS

CIZINKA ♦ PREACHER

2 364 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 3 »

  1. Komentáře by Julianne — 17.12.2016 @ 21.19

    Zajímavé shrnutí! Jsi drobně kritičtější, než bych byla já :).
    Mimochodem, velmi se mi líbila recenze od Petera Wattse (ovšem prolezlá spoilery od začátku do konce, takže jen pro ty, kdo už seriál viděli): http://www.rifters.com/crawl/?p=7074

  2. Komentáře by Ronkar — 17.12.2016 @ 22.46

    Možná to vyznívá kritičtěji, než jsem zamýšlel. Je to dobrý seriál, vyplatí se ho vidět, ale prostě mi tam chyběl náboj. Něco co by mě lépe zaháčkovalo 🙂

  3. Komentáře by standa.e — 18.12.2016 @ 15.29

    Už během celé série jsem měl pocit, že se mnou nehrají tvůrci úplně čistou hru. Asi nejproblematičtější se mi z „šokantních“ odhalení jeví ta odhalení kolem Bernarda a Arnolda (v rámci příběhu se jeví být logické, ale v rámci universa, v němž se zábavní park vyskytoval už ve mně budí pochybnosti – Bernard ani Arnold nebyli opuštěné ostrovy).
    Hodně mne ovšem rozhořčilo finální zjištění, že celá „komplikovanost“ příběhu je dosažena prostě jen tím, že v seriálu vyprávějí v zásadě dvě časové linie, jež od sebe dělí kolik – třicet čtyřicet let? – a divák je úmyslně manipulován tak, aby ty přechody do retrospektivy neměl šanci rozpoznat. Umím si představit zdůvodnění, že právě tak se to jevilo i výtvorům, když se jim objevovaly vzpomínky, ale to se mi jeví jako chatrná z nouze ctnost.
    Takže ano, seriál mě bavil, ale jestli jsem měl na něčem skutečně závislost, pak to byla úvodní hudba.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.