Fantasy na malířském plátně: Dave McKean
foto: KomiksFEST!
Kdo měl někdy v rukou knihu z komiksové řady Sandman, určitě si kromě samotných příběhů vybaví i obálku, však také v době vydání vypadaly vedle ostatních komiksů jako z jiného světa. Čím to? Kromě technických záležitostí, neobvyklé techniky nebo kompozice, má výtvarný rukopis Dava McKeana navíc jednu subtilní a iracionální složku – tajemství. Vystihl tak i povahu hlavního hrdiny, proměnlivého a nestálého, který může přinášet potěšení stejně jako děsivé noční můry. Spolupráce s Neilem Gaimanem ale začala už před Sandmanem (1989-1996), jejich prvním společným dílem byla grafická novela Vraždy a housle, a trvá dodnes. Vznikl mezi nimi tak pevný tvůrčí vztah, že pokrývá polovinu všech McKeanových aktivit, od ilustrací Gaimanových knih až po roli jakéhosi konzultanta či soukromého kritika.
Výběr techniky McKean volí podle toho, aby mu co nejlépe posloužila při vyprávění příběhu, aby mu umožnila realizovat věci co nejblíže podobě, kterou nosí v hlavě. Nejznámější se stal svými kolážemi. Přetváří a vrství v nich útržky obrazů, jež v nových souvislostech dostávají odlišný výraz a atmosféru. I když McKean pravidelně vystavuje, nikdy neměl ambice prezentovat se primárně v galeriích, ale vytvářet intimní pouto mezi čtenářem doma v pohodlném křesle a knihou, v níž funguje spojení obrazů a vyprávění. Pro takový přístup je komiks přirozeným řešením. McKeana kdysi nazvali v upoutávce na jeho výstavu vulkánem a není se co divit. Stíhá takové množství různorodých uměleckých aktivit, že mu v oblasti fantastiky nemůže nikdo konkurovat. Kromě stovek obálek knih a hudebních alb nakreslil a napsal několik vlastních komiksů (např. Cages, Pictures That Tick). Dostal se k reklamním kampaním pro velké firmy (Nike, Kodak či Smirnoff). Vydal čtyři sbírky vlastních fotografií. Vystupuje jako jazzový pianista a je jedním ze zakladatelů nahrávací společnosti Feral Records. Nedávno navrhoval scénografii broadwayského muzikálu Lestat, který vychází z knih Anne Riceové (i u nás je populární film Interview s upírem, v níž tuto postavu hraje Tom Cruise). Výprava byla opravdu náročná, protože se proměňovalo 44 různých scén a kromě klasických kulis se tu objevila i kombinace živých herců a promítaných filmových sekvencí.
Natáčení se sice věnoval i dříve, ale do roku 2005 to byly jen krátké snímky, hudební klipy a televizní znělky (jejich komplet vyšel na DVD s názvem Keanoshow), nebo šlo o koncepční materiály pro vysokorozpočtové trháky. Tímto způsobem se podílel na dvou dílech Harryho Pottera, kde ale působil pouze jako jeden z mnoha lidí v týmu a nemohl prosadit všechny své představy (do paměti diváků se zapsal alespoň jako otec vizuální podoby strašidelných mozkomorů). Proto hledá spíše cesty, jak produkovat autorské filmy. Prvním dlouhometrážním projektem McKeana se stal MirrorMask z roku 2005, k němuž pozval tým mladých lidí, kteří právě dokončili školu. Scénář vytvořil spolu s Gaimanem (a bylo to poprvé, kdy spolu psali), sám pak navrhl postavy a scény, barvy a textury jednotlivých obrazů a tento materiál následně předal svým animátorům. Každý z nich zpracoval určitou část, takže ve výsledku jde o spojení krátkých filmečků do velkého celku. MirrorMask měl dětskou hrdinku, ale ve svém druhém snímku Luna (2011) se už soustředil na dospělá témata. Věnuje se rodičům, kteří ztratili své dítě a kteří se s touto situací vyrovnávají prostřednictvím fantastických snů. Že je záběr McKeana opravdu široký dokazuje The Gospel of Us (2012), filmová verze pašijí hraných ve velšském městě Port Talbot.
V současné době připravuje grafickou novelu Caligaro, založenou na slavném německém němém filmu Kabinet doktora Caligariho. V České republice byl naposledy v roce 2011, kdy vystavoval v rámci KomiksFESTu a poskytl rozhovor, ve kterém hovořil i o svém vztahu k Praze a k českým umělcům.
959 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Fíha, on robil tú geniálnu grafiku na album Metropolis od Dream Theater…palec nahor!
nádhera