Fantasy na malířském plátně: Michael C. Hayes
Michael C. Hayes je sympatický americký ilustrátor, který začíná biografii na svých webových stránkách těmito slovy: Kdybyste mi v sedmnácti letech řekli, že skončím jako malíř, předpokládal bych, že myslíte malíře pokojů nebo autolakýrníka. Na rozdíl od mnoha kolegů z branže totiž Hayesův vztah k výtvarnému umění začal spíše odporem, než jakoukoli náklonností. Zatímco profesionální umělci rádi vyprávějí dlouhé historky o tom, jak už v dětství trávili hodiny nad papírem s tužkou v ruce, Hayes může leda tak pokrčit rameny. K malířství byl dotlačen doslova proti své vůli. Na polytechnické střední škole musel k hlavním předmětům přibrat i výtvarnou výchovu (jak se jí říká pěkně po česku), jinak by neodmaturoval.
Když přišel věci na chuť a začal s hodně velkým zpožděním dohánět to, co jeho spolužáci už dávno uměli, z plánované kariéry softwarového inženýra nezbylo nic. Zato se z něj stal distingovaný malíř, který navíc pracuje s tím nejklasičtějším materiálem – olejovými barvami. Otáčí se tak úplně proti proudu současného trendu, kdy i ilustrátoři kovaní v tradičních technikách přecházejí k těm digitálním. Hayes se za studií dlouho věnoval i 3D animaci, jenže vůně olejových barev a fyzický aspekt, tedy pocit vyrábět něco vlastníma rukama, ho už beznadějně chytily. Pokud už používá počítačové programy, pak jen pro hledání hlavní kompozice, nebo pro rychlé skici. A nikdy ho ani nenapadlo, že by se pokoušel prorazit v jiném žánru než fantasy. Začal tím, že si sestavil portfolio zaměřené přímo na herní průmysl, na karetní a RPG hry.
Úplně první profesionální zakázku získal v roce 2008 na titulu Legends of Norrath, což je online sběratelská karetní hra, připojená ke známému MMORPG EverQuest. Ale teprve práce pro Magic: The Gathering ho posunula dál, protože v tamějším uměleckém týmu mají zcela jasná pravidla, která má splňovat úspěšná ilustrace. Hayes ze začátku dostával svoje návrhy zpátky s nekonečnými poznámkami od art direktora, než vychytal všechny nuance tohoto specifického žánru. Wizards of the Coast byli jen jedním ze zásadních klientů, pro které Hayes pracoval, můžeme jmenovat i firmy jako Blizzard, Sony, LucasArt a celou řadu knižních vydavatelů (nedávná obálka k románu Veil of the Deserter od u nás nepříliš známého Jeffa Salyardse), z menších firem pak pravidelně pracuje pro vydavatele stolních her Autarch (projekt Adventurer Conqueror King).
Hayesův styl vychází nepochybně z realistického zpracování tématu, ale drží se dál od sorty umělců, která kvůli dokonalé vizi skutečnosti zapomíná, že bez atmosféry je jakýkoli obraz sterilní. V loňském roce se rozhodl splnit si dlouholetý sen – pustil většinu zakázek k vodě a soustředí se na osobní projekty, případně na individuální kusy pro soukromé sběratele. Jako mnozí jeho kolegové, i on zkouší najít potřebné prostředky prostřednictvím Kickstarteru, kde právě běží kampaň na knihu Awakening.
1 008 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora