Fantasy na malířském plátně: Sean Andrew Murray
Už bylo na čase, abychom si tu opět představili výtvarníka, který se vymyká klasickému pojetí fantasy. Nic proti drakům, elfům a kouzelným mečům, vždyť tvoří gró celého žánru, ale je skutečně těžké přijít u takových tradičních témat s něčím novým. Sean Andrew Murray se úspěšně pokouší o posun ke světům, postavám a prostředí, které diváka spíše inspirují a pobízejí, aby nad nimi přemýšlel a hrál si s jejich významy, než aby si řekl tohle je jasné, to už jsem viděl mnohokrát. Magie nemusí být jen tolkienovská nebo harrypotterovská, jak Murray ukazuje ve svém projektu Gateway, kde se mísí prvky fantasy, retrofuturismu a pohádky.
Přestože je rodilým Američanem momentálně žijícím v Baltimoru, mnohem více jej oslovuje a utváří umění (ať už minulé, či současné) z Velké Británie, Francie, nebo východní části Evropy (mimochodem, na svých cestách po světě zavítal i do České republiky). Vedle toho nepopírá velký vliv mistra oboru Broma, jenž je specialistou na vytváření neobvyklých a temných postav, které rozbíjejí stereotypní pojetí fantasy hrdinů. Poučen jeho obrazy, Murray jde dál a záměrně si vybírá i neobvyklé scény. Raději než akční, vypjaté náměty, maluje ty, které se dějí potom, jimiž nakukuje do každodenního života, které umožňují mnohem širší interpretaci, ať už bizarní, mystickou, anebo i humoristickou.
Schopnost vytvářet přesvědčivé, komplikované paralely k naší realitě nemá každý, Murray je však profesionální univerzál, kterého úplně stejně baví vymýšlet architekturu i vztahy mezi hrdiny. Nejen, že učí na Marylandském institutu umění concept art a navrhování postav, otevřel si také online kurz speciálně zaměřený na vytváření komplexních světů pro ilustrátory. Výhodou Murrayho je, že si rozumí dobře s tradičními výtvarnými médii i s Photoshopem, proto může pracovat jako designér pro počítačové hry i jako výtvarník na volné noze bez toho, že by jej omezovala zrovna volba techniky. Jeho styl výrazně ovlivňuje fakt, že je především zručným a nadaným kreslířem, který preferuje práci s liniemi, narozdíl od výtvarníků s vrozeným malířským cítěním, přemýšlejících spíš ve tvarech a hmotě.
V minulosti pracoval na známých hrách: Dungeons & Dragons Online, The Lord of the Rings Online, Kingdom of Amalur: Reckoning, i u vydavatelů her na hrdiny jako jsou Wizards of the Coast, Fantasy Flight Games, White Wolf, EA Games. Prosadil se i v oblasti ilustrace, ale v poslední době ji záměrně odsouvá do pozadí, aby mohl dotáhnout do cíle svůj projekt. Magický Gateway vznikal organicky celé roky, vedle Murrayho pracovních povinností. První ucelenější podobu dostane v knize s názvem Gateway: The Book of Wizards. Mělo by jít o fiktivního průvodce kouzly Gateway, o představení osudů a škol největších mágů. Tváří se jako originální publikace vytvořená v přelomovém období, kdy byla magie zapovězena a kdy si vládci města přáli, aby byla zapomenuta či navždy odstraněna. Tato koncepce zaujala dost lidí při úspěšné kampani na Kickstarteru, takže se její příprava právě blíží se do finální fáze – vydání je naplánováno na letošní jaro.
1 888 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
murray mi fakt sedí!