Ocenění

Fantasy na malířském plátně: Viktor Titov

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 29 Leden 2014 8.30

O prvenství na pozici nejdůležitějšího ruského centra, ať už obchodního, nebo uměleckého, se tradičně přetahují Moskva a Petrohrad. Zatímco v době předinternetové každý, kdo chtěl být úspěšný, musel nutně uvažovat o bydlení v jednom z těchto dvou míst, po rozšíření technologického zázraku zvaného celosvětová síť už to není podmínkou dobré kariéry. Důkazem může být mladý výtvarník Viktor Titov, rodák z Voroněže, který by moc rád, aby jeho domovské město získalo podobný kulturní status jako obě výše zmíněná. Sám tomu napomáhá alespoň tím, že organizuje zdejší výtvarníky, spolužáky a kamarády do profesionálního uskupení, designérského studia Grafit.

Během pár let se tato společnost rozrostla do dvou týmů, které dělí tisíce kilometrů a celý asijský kontinent – jeden sídlí ve Voroněži a druhý v Šanghaji. Souvisí to s Titovovým tříletým pracovním pobytem v Číně, kde si vybudoval potřebné kontakty. Čtvrtá největší země světa nabízí mnoho příležitostí pro uplatnění fantasy výtvarníků, především v herním průmyslu. Jenže tu jsou další faktory, s nimiž každý cizinec musí počítat: jazykové problémy, povahové odlišnosti a nedostatek příležitostí pro nalezení práce v jiných profesích (Titov se vrátil i kvůli manželce, pro niž byl problém sehnat odpovídající zaměstnání). Raději se trvale usadil a cestuje mezi Ruskem a Čínou jen, pokud si to nějaký projekt vyžaduje.

Titov původně doufal v uplatnění v tradiční olejomalbě a je velkým obdivovatelem krajinářů 19. století (Constable, Sisley, Vereščagin). Jenže brzy propadl digitální malbě a už za studií si začal přivydělávat u firem, které se specializují na hry, nejprve jako animátor postav a časem postoupil na pozici jejich designéra. Když své práce ukázal jednomu z kamarádů, který skládal hudbu, začali společně vytvářet klipy. Právě tak si jich všiml i jeden z nejvlivnějších ruských hudebních producentů Maxim Fadějev a zaměstnal je. Titovova kariéra coby autora hudebních videí sice neměla dlouhé trvání, ale rozhodně mu pomohla, když se později věnoval například animaci v reklamách. Po zkušenostech nabytých v Číně vytvořil zmíněné studio Grafit. Z jeho dílny pocházejí především návrhy pro počítačové hry, ilustrace, 3D animace. Získalo si klientelu, mezi niž patří i největší světové firmy, např. Microsoft, Ubisoft, EA Games, Paizo Publishing a spektrum ruských společností (hry, reklamy, knižní ilustrace).

Titovův styl je značně ovlivněn jiným současným digitálním umělcem, americkým výtvarníkem Craigem Mullinsem (kterého si představíme, až se přesuneme k sérii věnované výtvarné science fiction). Typická je pro něj kombinace pečlivých detailů s volnějšími tahy, jež obrazu umožňují, aby tzv. dýchal, s důrazem na světelné efekty a vyrovnané barvy. Od doby, kdy je součástí Grafitu, se jeho obrazy ale trochu proměnily tak, aby reprezentovaly spíše styl studia, než jeho individuální přístup. To může být důsledek marketingové snahy o jasné poselství směrem k zákazníkům. Jestli ho však taková ztráta osobitosti a originality nebude mrzet, to ukáže až čas.

242 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.