Ocenění

Fantazie ve třetím rozměru: Tom Gilliland

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 28 Květen 2014 9.05

Možná, že už jste zavítali do nějakého obchodu se sběratelskými figurkami a zažili zklamání, nebo snad pobavení, u těch méně povedených. Pověsti tohoto oboru rozhodně neprospívá levná produkce nabízející Luka Skywalkera, jenž vypadá jako E. T. mimozemšťan. Naštěstí však existují firmy, které se snaží, aby pop kultura filmových a komiksových hrdinů měla i odpovídající uměleckou úroveň. Jedním příkladem za všechny může být Sideshow Collectibles, kterou vede Tom Gilliland. Zakládají si na několika zásadních pravidlech: nebát se pustit na tenký led originálního přístupu, nechat se vést charakterem postavy a u figurek podle filmové předlohy udržet co nejvěrnější podobu s původním představitelem.

Firmě, která letos zažívá dvacáté výročí od svého vzniku, diktuje Gilliland stále především kvalitu a kreativitu. Rád riskuje, pokud si myslí, že přišel na neotřelé zpracování námětu, jež by se mohlo sběratelům a fanouškům zamlouvat. Vytyčil si vysoké cíle, které může splnit jen za podmínky, že produkce bude exkluzivní a s malým počtem vyrobených kusů. Dbá na každý detail, aby se soška, která je určená sběrateli, nedala téměř rozeznat od originálu, podle něhož se vyrábí. Proto si drží stálý, úzký tým, v němž má designéry, kreslíře, modeláře, krejčí i návrháře obalů pro konečný výrobek. Za rok vydává přibližně 150 nových figurek. Tímto přístupem si získal kontrakty se skutečně výběrovými značkami, především ze světa filmu (Star Wars, Lord of the Rings) a komiksu (DC Comic, Marvel).

Gilliland je zejména specialistou na airbrush. Kdysi prodával v kutilském obchodě a maloval pro kamarády figurky do her na hrdiny a modely postav z béčkových trháků, dovážených z Japonska. Prodejna stála přímo ve Studio City u Los Angeles, tedy v místě, na němž už téměř sto let bují filmová studia a které leží jen kousek od Hollywoodu. Začali se u něj zastavovat lidi z oddělení speciálních efektů, aby obhlédli jeho nové kousky, až přišla konkrétní nabídka. Dvoutýdenní práce na potvorách pro Men in Black se nakonec protáhla na čtyři roky. Ale pak už se rozjelo odvětví sběratelství figurek a on se pustil jako kreativní ředitel do budování firmy. Je si velmi dobře vědom, že úspěch nepřišel jen tak, ale že vyplynul z fungující týmové spolupráce. Proto prezentuje svoje lidi i na webových stránkách firmy, kde má každý krátký profil. Zákulisí studia, které patří mezi naprostou špičku, můžete odhalit v sérii videí tamtéž.

Jak už jsme řekli, Sideshow Collectibles letos slaví dvacáté výročí založení. Při této příležitosti vyšla fotografická kniha s názvem Capturing Archetypes: Twenty Years of Sideshow Collectibles Art, v níž prezentují svoje výrobky. Fotografové si vyhráli s osvětlením a detaily, aby vyniklo skvělé řemeslné zpracování každé zobrazené sošky. Samotné prohlížení knížky pak dokazuje, jak moc myslí Gilliland a jeho kolegové při navrhování a výrobě na sběratele – aby mu udělali radost, překvapili ho a nabídli mu možnost vlastnit kousek, který se blíží kvalitou originálnímu uměleckému dílu.

359 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.