Rozzlobená legenda zločinu se vrátila (recenze)
Pokud vám jméno Fantomas nic neříká, pak zřejmě nebudete starší třiceti let, jinak byste trojici komedií se rtuťovitým Louisem de Funèsem viděli mnohokrát či si alespoň vzpomněli na Vorlíčkovu Arabelu. Přestože se postava Fantomase dočkala mnoha různých zpracování a rozmanitého pojetí, její prapůvod najdeme v brakových románech dvojice francouzských novinářů Marcela Allaina a Pierra Souvestreho. S jen měsíčními rozestupy jich v letech 1911 až 1913 publikovali dvaatřicet a po Souvestreho smrti se k zločinecké postavě již sám Allain v letech 1925 až 1963 vrátil v dalších jedenácti svazcích. Některé romány z této předlouhé série jsme si dokonce mohli přečíst i v českém překladu a jejich pojetí je naprosto odlišné od bláznivé komedie či moderní pohádky…
Také původní Fantomas je takřka nepolapitelným géniem zločinu a mistrem dokonalých masek nerozeznatelných od reálných předloh, avšak je rovněž ztělesněním ryzího zla, v jehož stopách zůstává smrt a trosky lidských životů. Všemi obávaný zločinec terorizuje Francii v období takzvané La Belle Époque, ve které idealizovaný rozkvět evropské civilizace dosud nezašlapala do krvavého bahna hrůzná Velká válka. Světlé zítřky plné vědeckých objevů sloužících ku prospěchu lidstva kalí právě záhadné a nemilosrdné Fantomasovy zločiny, jimž jsou na stopě inspektor Juve za občasné pomoci jeho mladého svěřence Fandora.
Je to právě historické zasazení, Fantomasova nesmiřitelná krutost a zcela odlišné pojetí postavy inspektora Juva, jenž není potrhlou funèsovskou figurkou, ale naopak schopným policistou odhodlaným postavit se Fantomasově zlovůli, čím se předloha ostře liší od filmového komediálního zpracování. Z původních literárních historek zbyly ve filmech pouze kontury. Fantomas je v nich však shodně někým nadlidským a masky střídá tak lehce, až si nikdo nemůže být jistý, zda proti němu nestojí právě on v převleku za kohokoli včetně osob poměrně blízkých. Jeho zločiny jsou promyšlené natolik, že si jejich odhalení vyžádá tolik času, až je zpravidla pozdě. A přestože ho má policie leckdy už takřka v rukou, nakonec jimi na poslední chvíli proklouzne…
Aktuální komiksové zpracování scenáristy Oliviera Bocqueta a výtvarnice Julie Rocheleauové vyšlo ve francouzském originále ve třech svazcích v letech 2013 až 2015 a v překladu Richarda Podaného nám jej v jedné knize přineslo nakladatelství Meander jako třiatřicátý svazek edice Pro Emu. Kniha na první pohled zaujme úctyhodným formátem, proti němuž svazky ze zavedených Mistrovských děl evropského komiksu vyhlížejí drobně. Každý, kdo českým vydáním frankofonních komiksů vyčítá ekonomicky opodstatněná zmenšení, může být v tomto případě naprosto spokojen, za což můžeme mimo jiné poděkovat finanční podpoře Francouzského institutu. Samozřejmostí je pak i kvalitní pevná vazba bez leckdy problematického přebalu, jakož i neméně kvalitní papír a tisk. Třešničkou je pak předmluva komiksových odborníků Pavla Kořínka a Martina Foreta.
Scénář se drží původního pojetí Fantomase jako génia zločinu schopného vraždit kohokoli, kdo se mu znelíbí, vlastní rukou bez výčitek či váhání. Na stopě je mu postarší, přesto však odhodlaný inspektor Juve a v sázce není nic menšího než všechno zlato Paříže od pouhého zlacení soch a historických střech až po národní poklad. O náhlé zvraty, šokující odhalení a dramatické souboje není v duchu dobové pokleslé detektivní literatury nouze. V tomto ohledu vzdává scénář komiksu hold své předloze a všem podobným příběhům té doby, přesto je však znát jistý odstup zesílený více než stoletím, jež uplynulo od Fantomasova literárního zrodu.
To samé platí i o pozoruhodné výtvarné podobě, jež se snaží přiblížit soudobé výtvarné tvorbě komerčního charakteru a činí tak s lehkostí a umem. Výsledkem je po všech stránkách vydařené album, které má potenciál potěšit nejen komiksové příznivce, ale i čtenáře se zálibou v dávných příbězích plných geniálních zločinců a převratných vynálezů. Nostalgicky pomrkává na znalce původních Fantomasových příběhů, přičemž využívá nejen ikonické ústřední trojice hrdinů. V bezesporu zdařilém českém vydání dostáváme bez jakýchkoli kompromisů komiks, jenž se nesnaží dosahovat intelektuálních výšin, a přesto by mohl potěšit nejen ctitele akčnějších scén, ale i náročnějšího čtenáře, přestože nedisponuje nikterak spletitým příběhem s bohatým podtextem. Snad si na českém trhu najde dostatek příznivců, aby se nám v budoucnu dostalo více takových kompletů.
Fantomas se zlobí
scénář Olivier Bocquet, výtvarné zpracování Julie Rocheleauová
vázaná, překlad Richard Podaný, 159 stran, 698 Kč
1 667 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Koukal jsem na čsfd a herec Vincent Cassel má na rok 2018,Fantomase napsaného.Tak jsem zvědav zda to klapne.