Ocenění

Fantazie ve třetím rozměru: Jim McPherson

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 30 Červenec 2014 8.00

Na krátkém medailonku Jima McPhersona si můžeme krásně ukázat, v kolika oborech se může prosadit výtvarník, který se naučí skvěle využívat digitální technologie. McPherson je dost starý na to, aby pamatoval celý proces změny, kterou přineslo rozšíření počítačů. Začínal v osmdesátých letech jako klasický filmový odborník na masky, loutky a kostýmy a o třicet let později nedá dopustit na počítačové programy, především ZBrush. Když Tim Bruckner připravoval knížku Pop Sculpture, přizval právě McPhersona, aby přispěl pojednáním o digitálním modelování. A také uvidíme, jak dobře se všichni tito specialisté mezi sebou znají a narazíme opět na jména, o kterých jsme už psali v předchozích dílech našeho seriálu.

McPherson coby typické televizní dítě miloval americký seriál The Munsters o monstrózní rodince trochu připomínající Addams Family. Jeho zájem o filmové speciální efekty a mejkap se dá vystopovat právě sem. Kreslené série o Supermanovi a Batmanovi zase způsobily, že si jistý čas zahrával s myšlenkou, že by se stal komiksovým výtvarníkem. Ale první práci našel ve společnosti zaměřené na výrobu loutek a na produkci představení podobných známé Muppet Show. Od střední školy si tedy odskakoval sem, aby se hned, co se naskytla příležitost, odstěhoval do New Yorku. Uchytil se na Broadwayi a při produkci reklamních a hudebních klipů. Do filmového epicentra to ale ještě bylo pořád daleko, takže jen co našetřil dost peněz, zase sbalil kufry a odjel do Kalifornie. Dostal šanci na komedii Kačer Howard, potom se spojil s Mikem McCrackenem a společně připravovali speciální efekty pro horor The Kindred. Se slavným Stanem Winstonem se setkal u natáčení filmů Lebkouni a Leviathan, ale pak si ho všimli ve studiu Ricka Bakera. Přímo s Bakerem se poprvé setkali u Gremlins 2 a teprve tady McPherson skutečně pronikl do všech detailů praxe natáčení. Učil se od Bakera přímo na place, pomáhal mu s Muži v černém, Grinchem i s Planetou opic z roku 2001.

Filmy a seriály, na kterých spolupracoval, se dnes počítají na desítky, přesto nejvíce vzpomíná na ty z devadesátých let. Především na Armádu temnot, tedy třetí díl z hororové série Evil Dead od Sama Raimiho. Na Bruce Campbella, představitele nepřekonatelného a nejvtipnějšího bojovníka s nemrtvými hordami Ashe Williamse, narazil také u Útěku z L. A. a u obou filmů pro něj připravoval speciální mejkap. Pro snímek Matiné z roku 1993, který je trochu pozapomenutou poctou béčkovým americkým hororům z 50. a 60. let, vytvořil dobově věrnou masku mravenčího muže. McPherson se ale nenechal srovnat do jedné lajny s ostatními filmovými trikaři a odskakoval si ke stále pestřejšímu spektru dalších aktivit, ať už to byly návrhy postav pro hru Guild Wars, nebo design sošek pro firmu Electric Tiki Design. Od roku 2007 se připojil ke společnosti Gentle Giant Ltd. a začal pracovat už čistě v 3D grafických programech. V jejich nabídce naleznete sběratelské sošky pro značky Walking Dead, Marvel, Hvězdné války, Hobit, Vetřelec, ale ještě větší porci zakázek dostávají pro počítačové hry (např. Golden Axe) a design postav pro filmy (Alenka v říši divů). McPherson měl štěstí, že se potkal s těmi nejlepšími v oboru speciálních filmových efektů a také, že zachytil nástup digitálních technologií a odhadl, jak moc budou znamenat pro budoucnost komerčního umění. Zatímco jeho vrstevníci často zůstali u klasických médií, on dnes sedí v křesle 3D uměleckého ředitele a vede mladé výtvarníky, kteří do týmu Gentle Giant přicházejí.

213 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.