Ocenění

Fantazie ve třetím rozměru: Mark Newman

Autor Michaela Buriánková | Aktuality | Středa 21 Květen 2014 9.25

Možná si vzpomenete, že když jsme si tu představovali Randyho Bowena, padla zmínka ještě o jednom výtvarníkovi. O parťákovi, který mu pomohl skočit do neprobádaného světa sběratelských a akčních figurek. Mark Newman je takový nenápadný muž, který ale přispívá do těch nejzajímavějších sběratelských kolekcí. Jeho sošky akčních hrdinů najdeme právě v Bowen Designs, u Sideshow Collectibles zase hororové postavy pro studio Toma Gillilanda. Ale cesta sochaře ho zavedla i mimo fantasy – v minulosti dělal například sochy sportovců nebo retro krb pro dům George Lucase, který je velkým milovníkem umění secese, stejně jako Newman.

Přestože hlavní část produkce sběratelského odvětví ovládají komiksové postavy, Newman nikdy nebyl jejich velkým příznivcem. Zatímco ostatní kluci hltali příběhy o superhrdinech, jemu se hlavně líbil styl, jakým byly sešity kreslené. Proto si také na umělecké akademii v San Franciscu vybral za svůj profilový obor ilustraci. Smyčky jeho budoucí kariéry se však zamotaly tak, že se jí nikdy nevěnoval. Ke konci studií už pomáhal ve filmovém oddělení, u speciálního mejkapu, latexových masek a loutek. Tady pořádně přičichnul k modelování a sochařině a najednou bylo jasné, co by chtěl dál dělat. Spolu s prozřením však upadl i do deprese, neboť se mu zdálo, že v tu ránu přišly vniveč všechny roky strávené na akademii. Ani filmový průmysl se však nestal jeho osudem. Po absolutoriu pracoval pro firmu, která dodávala dekorativní předměty pro domácnost. Úplně prvními Newmanovými výrobky, které měly kdy co společného s fantastikou, byly čarodějové a draci, které produkovala (a o kterých si asi dokážeme představit, na jaké úrovni byly…). Přišel s vlastními návrhy, jak tuto edici vylepšit, a dostal při tom volnou ruku. To mu bylo něco přes dvacet a odsud si začal prošlapávat cestu do role autora populárních sběratelských figurek.

Přišlo zásadní setkání s Randym Bowenem, které bylo pro oba stejně přelomové. V zárodku nového oboru se mohli navzájem podporovat, radit si, přicházet s novými nápady a zkoušet je. Po několika letech se rozešli, protože Bowen dostal zaměstnání u Dark Horse, zatímco Newman zůstal na volné noze. Znovu se dali dohromady na přelomu tisíciletí. Bowen už budoval respektovanou firmu a nabídl spolupráci i Newmanovi. Trvá dodnes a pro Bowen Designs vytvořil Newman mnoho ikonických produktů. Třetím pravidelným zákazníkem, který však už nepatří do fantastického žánru, jsou Ebony Visions. Zmínku si zaslouží hlavně proto, že Newman pro ně pracuje skoro dvacet let. Hlavou projektu je Thomas Blackshear, černošský umělec, který v devadesátých letech prorazil kombinací secese a afrického umění. Newman ho poznal ještě na umělecké akademii a navrhnul mu, proč některé skvělé kresby nepřevede do trojrozměrné podoby. Na výrobě sošek pro tuto sérii ho pořád baví, že si tu může vyzkoušet realistické typy postav, včetně takových výzev jako jsou dětské portréty, což je velmi těžká disciplína.

Newmanovy práce mají charakteristickou dynamiku, velmi rád si pohrává s vyšinutou rovnováhou. Výsledek pak působí přímo magicky, na první pohled totiž odporuje zákonům gravitace. Druhým nepřehlédnutelným rysem jeho soch je už zmíněná inspirace uměním secese. Může jít o onen výše zmíněný krb, ale i Newmanovy bronzové plastiky mají podobný nostalgický nádech. Proto i jeho ženské postavy odpovídají kánonu klasické krásy, ať už jde o brutální Machiko Noguchi, nebo o éterickou sošku nazvanou Eel Walker (obr. 2), která v roce 2010 získala cenu Spectrum.

357 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.