Fantazie ve třetím rozměru: Todd McFarlane
Kontroverzní osobnost Todda McFarlanea bývá cílem obdivu i vášnivé kritiky. Komiksový výtvarník a scenárista, jenž v osmdesátých letech zazářil kreslením příběhů populárního Spidermana a později vytvořením postavy Spawna, už za svůj život vyzkoušel i méně obvyklé profese včetně investice do vlastnického podílu v hokejovém klubu NHL. Navzdory pevné pozici v komiksu vystavěl své současné impérium na produkci filmů ve studiu Todd McFarlane Entertainment a pak také na produkci sběratelských předmětů v chválené i zatracované firmě McFarlane Toys. V době největší slávy, tedy v devadesátých letech a na počátku jednadvacátého století, se McFarlane nezdráhal do jejího portfolia zařadit i provokativní a extrémní motivy.
Pěknou ilustrativní ukázkou tohoto přístupu jsou sošky podle postav Cliva Barkera. Mistr hororu si rád pohrával s akceptovatelností obsahu svých literárních děl a trápil představivost čtenářů až k nechutným detailům. S McFarlanem se spojil do projektu Tortured Souls, jehož výsledek publikovali v roce 2001. V mainstreamové produkci se do té doby asi neobjevily stejně odvážné, odporné, sadistické sběratelské figurky, které si ovšem svojí odvahou vysloužily značnou pozornost. Vydání doprovázelo vydání novely, v níž postavy vystupovaly a která vycházela z Barkerova fantastického, černočerného světa. V posledních letech zažívá McFarlane úspěch se sérií předmětů spojených s televizním seriálem The Walking Dead (tedy u nás Živí mrtví). Na Comic Conu v San Diegu, který právě skončil, představil další rozšíření této řady o budovy, založené na filmových kulisách, s nimiž může sběratel sestavit a reprodukovat kompletní scény seriálu. Také tam prezentoval novinky, mezi kterými nechybí sošky k počítačovým hrám Halo a Assassin’s Creed. Pokud však někdo dává přednost původní komiksové podobě uvedené zombie série před jejím televizním zpracováním, bude určitě potěšen, že McFarlane spolupracuje i s jejím autorem Robertem Kirkmanem a společně připravili horkou novinku – dvanáctipalcovou sošku Ricka Grimese. Společnosti pomohly tyto produkty nabrat nový dech. Přestože se na svých stránkách chlubí, že jsou pátým největším výrobcem akčních figurek ve Spojených státech, jejich průkopnické a vůdčí roky už patří do historie. V devadesátých letech ukázaly, že i tento typ předmětů jde dělat poctivě. Jejich figurky pěkně vypadaly (a to skutečně nebylo běžné) a zdokonalené techniky modelování a malování pomohly celému odvětví povýšit na nový standard.
McFarlane se už stáhl z pozice aktivního výtvarníka (s výjimkou Spawna a příležitostných zakázek), proto potřebuje tým schopných lidí, kteří mu pomáhají uvést do života jeho nápady. Ze sochařů, s nimiž za svou kariéru spolupracoval, zmiňme Briana Faye, Johna Clearyho, Davida Silvu, Kylea Windrixe a čtyřku sochařů známou nyní jako Four Horsemen. Pravdou je, že McFarlane svým výtvarníkům nepřiznával autorská práva, což mu často vrátili rozvázáním smlouvy, případně s ním vedli spory o licenci. McFarlane vystupuje jako dost ambiciózní osoba, nelze mu však upřít, že jde do všeho naplno a že je schopným podnikatelem. V minulosti se nebál riskovat a měl zajímavé produktové řady, ať už zmíněného Bakera (včetně Tortured Souls 2) či sošky podle H. R. Gigera. Bez ohlasu nezůstaly ani postavy z linie Movie Maniacs, která nabídla filmové hororové hrdiny, anebo McFarlane’s Dragons, akční figurky draků. Obě však McFarlane z důvodů, které i jeho kolegům zůstaly záhadou, ukončil. Ukotvil v bezpečném přístavu komerčního úspěchu rozšířením produkce o figurky sportovců a celebrit, a pokud nepatrně přeženeme, až právě licence na Živé mrtvé ho vrátila zpátky do hry mezi širší sféru sběratelů fantastiky.
1 034 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora