Gen Con a ENnie (díl druhý)
V druhém díle čerstvých zpráv z Gen Conu se podíváme na některé z nejzajímavějších novinek, které se hráčům na americkém veletrhu zalíbily. Dostaneme se od komiksových postav přes zombie a piráty až k ninjům, dosud nezkušeným bohům, známým filmovým příšerám a dokonce se podíváme i na více než divoký západ. Také si povíme, které RPG hry si odnesly hlavní ocenění ENnie a rovněž něco málo o samotném vzniku těchto cen. Gen Con je již oficiálně u konce, ale články, videa a obrázky teď postupně zahltí internet, takže pokud vládnete cizím jazykem a zajímá vás dění na herní scéně, rozhodně se v následujících dnech vyplatí vše sledovat. Obdobnou dávku novinek si ovšem brzy užijeme i v Evropě, protože čas kvapí a říjnový veletrh SPIEL ’14 v německém Essenu nám pomalu klepe na dveře.
Nejžhavější novinky
Komiksy se v USA těší mimořádné oblibě, což se projevilo i v kladném přijetí superhrdinské hry Heroes Wanted od společnosti Action Phase Games. Jeden až pět hráčů se převtělí do občanů Zeta City se snem stát se členem týmu největších superhrdinů – The Champions of Zeta City, zrovna totiž hledají jednoho nováčka, který by doplnil jejich řady. Každý hráč si tedy vytvoří svého superhrdinu složeného ze dvou karet a hurá do boje s přisluhovači zla! Proti vám se ovšem postaví stejně šílení záporáci, kteří jsou rovněž složení ze dvou karet. Po výběru některého ze scénářů se na herní plochu umístí hráči, hlavní nepřítel i jeho pomocníci. Následuje taktická bitka, ve které hrdinové nepohlavkují jenom služebníky zla, ale také sebe navzájem. Členem superhrdinského týmu se může stát jenom jeden a to ten, kdo získá nejvíce věhlasu a slávy. Vše je okořeněno humorem a parodickými kartami.
Zombie tematika táhne již několikátým rokem a mozku chtivé oživlé mrtvoly si tak uzurpují místo na herním stole několika hrami ročně. Plaid Hat Games nám jednu takovou představují v podobě Dead of Winter: A Crossroads Game. V apokalyptickém světě zamořeném zombiemi a v krutých mrazech se zoufale snaží přežít kolonie lidí. Dva až pět hráčů se ujme vlastní skupinky přeživších, kteří se snaží spolupracovat a vyřešit hrozby zvenčí i zevnitř. Hra je sice kooperativní, ale kromě společného cíle přežít má ještě každý hráč vlastní cíle, kterých musí k vítězství dosáhnout. Někdy tak zvítězí všichni, jindy pouze někdo a v některých hrách jsou jenom poražení. Hra se silně zaměřuje na zombie téma a kromě klasického usekávání hlav nemrtvých by měla naťuknout i psychologii přeživších (v krabici jich je třicet) a vyhrocené vztahy mezi nimi.
Společnost Paizo je známá především svou RPG hrou Pathfinder, kterou v minulém roce rozšířila o karetní hru. Ta se dočkala úspěšného zakončení série Rise of Runelords a nyní je čas pustit se za dalším dobrodružstvím, tentokráte na moře a mezi piráty. Pathfinder Adventure Card Game: Skull & Shackles Base Set obsahuje bezmála 500 karet, sedm postav (z toho čtyři zcela nové a tři upravené) a spoustu dobrodružství na vlnách. Jak se stát bohem si mohou vyzkoušet hráči ve hře Foretold: Rise of a God. Ve hře pro dva až čtyři hráče se snažíte stát nejvyšším božstvem a zničit své protihráče. K tomu si ale musíte vybudovat chrám, vytvořit si pevnou základnu uctívačů, posbírat mocné artefakty a zabránit v tom samém konání soupeřům. Můžete tak stavět svou svatyni, najímat její obránce a stavět pasti, zatímco se snažíte probít chrámem protihráče. Zajímavá kombinace a snad se o ní brzy dozvíme víc.
Německý autor Jürgen Mayer svou hru Shinobi Clans představil nejprve v miniaturním nákladu určeném pouze pro své okolí. Ohlasy byly veskrze pozitivní a tak se rozhodl k větší produkci. Vaši pozornost si vyslouží přinejmenším díky ilustracím od umělkyně NEN. Ve hře pro tři až pět hráčů se snažíte jakožto ninjové ochránit či zabít klíčové osoby, za což získáváte peníze. K tomu slouží karty obránců a útočníků, zbraní a manipulátorů. Tyto karty si na začátku kola hráči vybírají draftováním, tedy postupným výběrem, a následně je skrytě přidávají na jednotlivé osoby. Dedukce, blafování a nádherné ilustrace. Upper Deck Entertainment využívá svůj systém Legendary pro deck-building především k tvorbě her o komiksových hrdinech. Po pár úpravách však přichází série Legendary Encounters, která si bere na mušku známé světy a vrhá do nich hráče. Můžete se tak těšit na Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game. Ano, konečně si můžeme zahrát na zoufalý boj o život na lodi Nostromo nebo se probít vetřelci zamořenou kolonií. V krabici nás čeká 600 karet, ohromná herní deska a plně kooperativní hra plná boje s nemilosrdným mimozemským zabijákem.
Pokud jste viděli hru, která namísto ilustrací používá zdařilé fotky v kostýmech, nepochybně se jednalo o něco z produkce vydavatelství Flying Frog Productions. Jejich nová herní série Shadows of Brimstone se představila hned dvojicí kooperativních her, ve kterých se coby skupinka dobrodruhů vydáte čelit hrůzám a nebezpečím do bažin, dolu i zcela neznámých světů. City of the Ancients i druhá Swamps of Death jsou samostatně hratelné plnohodnotné hry, které lze ovšem spojit, čímž získáte jeden monstrózní dungeon-crawl zasazený do období divokého západu a míchaný s hrůzami hororových mistrů.
ENnies 2014
V roce 2001 si několik lidí kolem Erica Noaha a jeho stránek o Dungeons & Dragons a dalších RPG hrách usmysleli udělovat na Gen Conu ocenění nejlepším RPG hrám. Nápad se nejenom ujal, ale malá soutěž se stala prestižní událostí, která se neomezuje pouze na hry postavené na systémech d20, tedy s hlavními mechanismy založenými na hodech dvacetistěnnou kostkou. Dnes mohou všichni vydavatelé zaslat do soutěže svou tvorbu, porota složená z pětice herních odborníků následně vybere nominace ve dvaadvaceti kategoriích. O výsledném vítězi následně hlasují sami hráči a výsledky jsou slavnostně vyhlášeny na Gen Conu. Všechny kategorie si zde nebudeme sáhodlouze představovat, ale podíváme se na některé z hlavních ocenění.
Nejlepší hrou roku 2014 se stal Fate Core System od Evil Hat Production. Tento systém umožňuje snadno a rychle vytvořit hru v libovolném prostředí, ať už chcete lovit draky, objevovat neznámé planety, kazit plány padouchům a lámat srdce krásných žen coby tajný agent nebo cokoliv jiného. Systém vyniká svou jednoduchostí a univerzálností. Na druhém místě se umístila Numenera od Monte Cook Games – science fantasy z daleké budoucnosti planety Země. Netradiční zasazení hry představuje už devátou civilizaci přibližně na úrovni středověku, jejíž svět je ovšem poznamenaný předchozími civilizacemi, které všude zanechaly stopy, ať už jde o větrné víry nanobotů, zvláštní krajinu, geneticky modifikovaná zvířata nebo vesmírné stanice. Ocenění za nejlepší pravidla si pro letošní rok odnáší taktéž Fate Core System a to ze stejných důvodů, které jsem uvedl výše. Systém se zaměřuje na aktivní postavy vedoucí dramatické životy plné napětí, dobrodružství a nebezpečí. Druhé místo obsadila hra 13th Age od Pelgrane Press. Toto fantasy založené na systému d20 přináší dvojice designérů dříve pracujících na třetí a čtvrté edici Dungeons & Dragons. Svou hrou představují dalšího duchovního nástupce veleúspěšného systému D&D 3.5 a jsou všem milovníkům systémů d20 alternativou ke hře Pathfinder.
Nejlepší prostředí vyhrává pro letošní rok Numenera. Designér Monte Cook měl vizi málo rozvinutého světa žijícího v troskách supermoderních kulis. Složité přístroje, neskutečné výjevy a zcela netradiční situace vznikající využíváním prostředků daleké budoucnosti obyvateli daleké minulosti jsou pro tuto hru typické. Autor hry od počátku deklaroval, že se řídil známou větou Arthura C. Clarka: Jakákoliv dostatečně pokročilá technologie je nerozeznatelná od kouzel. Druhé místo si vybojovalo vydavatelství Pinnacle Entertainment Group s hrou Deadlands Noir. Svět Deadlands je alternativní historií a spadá do kategorie weird west – ve válce Severu proti Jihu vyhrála druhá jmenovaná strana, z Kalifornie je labyrint zatopených kaňonů a tajemné palivo kámen duchů způsobuje stejně tolik válek jako pokrokových steampunkových vynálezů. Deadlands Noir nás přenáší do tohoto světa v roce 1935 v americkém městě Chicago plném gangsterů, soukromých detektivů, femme fatales a kouřících hlavní. Cenu za nejlepší text si odnáší Numenera, jejíž pravidla nejsou nijak těžká a více prostoru je věnováno jedinečnému světu, ať už popisem historických událostí na planetě Zemi nebo zvláštních příběhů momentálních obyvatel modré koule. Na druhém místě je spojení hrozivých událostí druhé světové války s ještě hrozivějšími hrůzami Prastarých božstev z pera H.P. Lovecrafta – Achtung! Cthulhu – Keeper’s Guide to the Secret War od vydavatelství Modiphius. Pokud si dokážete představit strach a hrůzu, kterou si museli vojáci během nejhoršího konfliktu v dějinách projít, představte si k tomu přidat nadpozemský děs příšer a jiných dimenzí.
A konečně cenu za nejlepší produkt roku si odnáší Numenera, která zaujala nejenom nevšedním prostředím, ale také jednoduchým a intuitivním systémem, jehož vývoj a odůvodnění autor Monte Cook obsáhle popsal v několika článcích a rozhovorech. Např. oproti tradičnímu hodu kostkou a následnému přičítání bonusů a odčítání postihů vše otočil a hod kostkou je tak vrcholem celé akce a velkého napětí. Drobná změna, ale jako jedna z mnoha potěší. Druhé místo obsadila pravidla Fate Core System, což se dalo odhadnout z množství dalších výher v ostatních kategoriích. Malá levná knížka nabízí nevyčerpatelné množství zábavy a prostředí, které si lze zahrát.
1 083 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora