Vytoužený návrat na Noční stranu? (recenze)

Autor Petra Slováková-Dostálová | Aktuality | Sobota 30 Květen 2015 9.35

Už je to tři roky, co vyšla poslední kniha ze série Noční strana britského spisovatele Simona R. Greena. Ačkoliv je to autor velmi plodný a zásobuje trh hned několika rozjetými sériemi (Hledači duchů, Tajné dějiny), Noční strana si získala slušnou popularitu a nad jejím ukončením si povzdychl nejeden fanoušek. Bylo však zřejmé, že se s oblíbenými hrdiny nesetkáváme naposledy, letos se s nimi opět shledáváme díky sbírce deseti temných detektivních příběhů. Setkáme se s delšími útvary i s vypointovanými jednohubkami na pár stránek. V pozici hlavních protagonistů se vystřídají jak staří mazáci, tak i postavy, které jsou v samotných knihách upozaděny, což lze brát jako plus, zvláště pokud jste si je oblíbili. Jednotlivé příběhy navíc nejsou jen variacemi na další příběhy z Noční strany, ale dokreslují mnohdy zajímavé události, které nebyly v knihách detailně vysvětleny, anebo byly jenom nakousnuty v několika větách.

Green-Historky

S některými kousky se český čtenář mohl setkat už dříve. Jmenovitě se jedná o povídky Noční strana, pochopitelně, která vyšla ve sborníku Polaris: 2006, a Rozdíl, na kterém po čertech záleží – ta se objevila v antologii Temné uličky roku 2010. V první z nich se setkáváme s Larrym Zapomněním řešícím ošemetný problém, jenž vyvstane hned v úvodu – je totiž mrtvý. Že ho někdo zavraždí, se při jeho detektivní práci dalo nejspíše čekat, ale přesto se vydává vstříc dalšímu velkému případu, který si nelze brát jinak než osobně. Že jde o Rozdíl, na kterém po čertech záleží, nás bude přesvědčovat John Taylor, detektiv se schopností nalézat věci, k němuž se chodí až tehdy, když všechno ostatní selže. Nezřídka však odhalí pravdu, za kterou si klient sice zaplatí, ale kterou rozhodně nechce slyšet. Přesto neodolá prosbě o pomoc od krásné dámy, která se snaží najít svou ztracenou paměť.

S Johnem Taylorem se setkáme na stránkách sborníku nejčastěji. Mimo něj si uděláme exkurzi do života Mrtvého chlapce (trochu oxymóron, že?), budeme svědky toho, jak Břitvák Eddie vypráská Ulici Bohů jako by se nechumelilo a společnost nám bude dělat také Leo Morn v povídce Lucy v čase vánočním nebo slečna Osud při vyšetřování bestie, která dostala Chuť na vraždu. V závěrečné a nejdelší povídce Velká zvěř se pak bude muset nejen John Taylor, ale i jeho přátelé vypořádat s krvelačnými vampýry, kteří si chtějí Noční stranu podrobit.

Historky z Noční strany nejsou vůbec špatné, pokud hledáte oddechové čtivo a čistou zábavu. Autorův typický smysl pro (černý) humor a ironii vás dokáže rozesmát. Ve zběsilé jízdě padá jedna hláška za druhou. Autor si na nic nehraje a s nadsázkou posílá hrdiny do zapeklitých situací. Detektivní zápletky jsou vyváženy souboji či skandálními odhaleními. Kniha je maximálně čtivá a není dobré ji brát jako něco jiného než konzumní oddechovku v tom nejlepším slova smyslu. Samozřejmě se v povídkách najdou silnější a slabší kusy, ale je na každém, aby si jako v každé sbírce vybral to, co se mu líbí, zdali vypointované kraťasy nebo spíše noirové vyšetřování či akce, kde si nikdo nebere servítky. Pokud jste fanoušky Noční strany, patrně nebudete zklamáni. Dostane se vám totiž přesně to, co čekáte.

Užijete si sympaťáky pochybných charakterů, u nichž nevíte, jestli jim máte fandit nebo je nenávidět. Pobavíte se na starých známých místech a čeká vás i pár zajímavých nápadů. Pokud vás předchozí knihy ze série nebavily, věřte, že i zde jsou postavy i příběh předvídatelné, autor se občas opakuje a na tvrzení, že místy vykrádá sám sebe, je něco pravdy. Přesto se o jeho spisovatelských kvalitách nedá pochybovat. Pokud hledáte něco nového vážného a neotřelého s propracovaným příběhem, psychologií a inovativními zápletkami, nejspíše sáhnete po něčem jiném. Pokud však chcete dostat Greenův standardní servis, zde se vám jej dostane se vším všudy, a to mírou vrchovatou.

Simon R. Green: Historky z Noční strany

brožovaná, překlad Josef Hořejší, obálka Jonathan Barkat, 288 stran, 259 Kč

polaris-logo