Město pod nadvládou čarodějnice… (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 23 srpna 2017 17.00

Kvalitní literární horor je v našich končinách stále nedostatkovým zbožím. Jistě, i u nás vychází nejznámější hororový autor Stephen King, který má miliony věrných čtenářů po celém světě, a nezapomínejme ani na několik opravdu zdařilých počinů, které se u nás během let objevily, ale v porovnání s ostatními subžánry fantastiky toho bylo stále až strašidelně málo. Navíc jako by se některá nakladatelství bála slovo horor použít už v anotacích a propagačních materiálech – často slýcháme například o temném thrilleru. Aktuálně vydaný počin nakladatelství Argo, román HEX, je naprosto přesvědčivým důkazem, že kvalitní produkce současné literatury strachu existuje a rozhodně je kde brát. Byť se děj čarodějnického románu odehrává na území Spojených států, autorem je holandský spisovatel Thomas Olde Heuvelt, jenž svým dílem jasně dokazuje, že strach je zakořeněný v lidech bez rozdílu národnosti…

HEX_obalka

Vítejte v Black Spring!

Heuveltovo malé město by mohlo být jedním z tisíce stejných zapadákovů v USA, na které po zběžném projetí zapomenete ve už chvíli, kdy míjíte hraniční ceduli. Jenže není. Tohle místo je zvláštní; je už stovky let prokleté. Několik století se v něm pohybuje čarodějnice, která místní obyvatele sužuje a psychicky rozkládá. A nikomu nedovolí, aby území města opustil. Pokud tady jednou vyhodíte pomyslnou kotvu – není cesty zpět. I delší odloučení, například dovolená, automaticky znamená pořádnou porci nočních můr, depresí a sžíravých sebevražedných myšlenek. Můžete buď život dožít tady, nebo zemřete. To, že se po ulicích pohybuje čarodějnice ze šestnáctého století spoutaná řetězy, sice zní jako jedno z největších turistických lákadel v lidských dějinách, ale realita je zcela jiná. Město si své tajemství úzkostlivě střeží, neboť ví, že pokud by sem přitáhli pozornost, nemuselo by to dobře dopadnout.

Ostatně historické zkušenosti s čarodějnicí o tom hovoří zcela jasně a peklo, které by mohla v takovýchto situacích vyvolat, si raději nikdo nechce ani představit. Stačí, když kdokoli nějakým způsobem změní její zaběhlé rituály a ihned se začnou dít nepříjemné věci – rodí se dvouhlavá zvířata, místní obyvatelé dostanou silné deprese, voda se zabarví krví a v neposlední řadě umírají lidé. Tohle si jednoduše nikdo nechce vzít na svědomí. Existuje dokonce krizová rada a speciální sledovací skupina, které dohlížejí na chování čarodějnice, klidný chod města, a na to, aby realitní společnosti nenabízely volné domy, kterých je tu mimochodem dost. Rovněž tvrdě trestá ty, kteří se jakkoli proviní proti stanovám, které hraničí se stanným právem či nevolnictvím.

Přísné střežené hranice maloměsta…

Thomas Olde Heuvelt pro svůj román naprosto precizně propracoval organizační strukturu města, které je v jednadvacátém století stále pod nadvládou středověké čarodějnice. I když to zní zprvu jako protimluv, vše působí zcela uvěřitelně. Obyvatelé například používají mobilní aplikaci, která ukazuje, kde se zrovna žena z minulosti nachází, a je občanskou povinností upozornit řídící orgány, když se přesune jinam. Katharine van Wylerová totiž dokáže nejen chodit po ulicích a vzbuzovat obavy, ale dokáže také v mžiku zmizet a objevit se třeba na opačném konci města. Asi nebude přílišným překvapením, když po výše napsaném odhalím i to, že obyvatelům Black Spring je cenzurováno internetové a mobilní připojení. Co se ve městě odehraje, nikdy neopustí jeho hranice. I kdyby to bylo sebevíc odporné…

Neexistuje, aby někdo z místních vynášel informace; dal například fotku čarodějnice na Facebook nebo nahrál na Youtube video, jak čarodějnice chodí městem. Vše zmíněné ovšem nemění nic na tom, že s bezútěšnou situací nejsou všichni smířeni. Rebelantské myšlenky proti konzervativním stanovám mají především mladí lidé, kteří se v dospívání nejsou ochotni smířit se skutečností, že v téhle díře a za těchto neměnných okolností prožijí zbytek života. Pokud by si třeba našli partnera „odjinud“, v případě společného soužití by jej nadobro vystavili životu v izolaci.

Hex-covers

Existuje cesta ven?

Autor umně zvolil metodu vyprávění, kdy čtenářům postupně představuje hlavní hrdiny, kteří mají zásadní vliv na současný chod města. Pocházejí nejen z různých věkových skupin, ale také z odlišných myšlenkových proudů, co se postoje k prokletí týče. Vzniká tím působivá třaskavá směs, která ve svižném tempu a nadměrné čtivosti pohání soudobé událostí v Black Spring vpřed. Už samotná kombinace současnosti plné technologických vymožeností a středověké okultní mystiky působí od začátku svěže a neotřele. Brzy se vám dostane pod kůži a během četby se několikrát přistihnete, že spolu s hlavními hrdiny hledáte skuliny pro únik z trýznivé reality.

Po představení reálií a poměrů v prokletém městě přichází zápletka, která vybičuje nejen napětí, ale i odvěkou touhu zdejších obyvatel po svobodě. Heuvelt hlavní dějovou linii pomaličku rozmotává už od úvodu knihy, ale nemusíte se bát, že by cesta za rozhřešením příběhu byla málo trnitá nebo na ní nebylo dostatek zvratů. Vše působí nadmíru promyšleně a autor projevuje talent jak ve stylu vyprávění, tak i v gradaci napětí, které dokáže ve chvílích zásadních pro další směřování města i postav obohatit o notně hutnou atmosféru. Navíc ne všichni obyvatelé čarodějnici nenávidí a někteří pochopili, že její prokletí je stejně ohavné jako proletí místa, kde jsou navěky uvězněni. Vzniká tím názorový střet, který autor nekomentuje a nepřiklání se na ničí stranu. Ponouká čtenáře, aby si na situaci panující v Black Spring vytvořili vlastní názor a dobrovolně se rozhodli, na kterou stranu se přikloní.

Díky rozdílným vzorcům chování jednotlivých postav román nabízí možnost zamyslet se, jak bychom se podobné situaci mohli zachovat my sami. Ve výsledku jsme svědky nadprůměrně promyšleného dynamického románu, který si pohrává nejen s psychikou prokletím zkoušených obyvatel, ale i samotných čtenářů. Nechybí ani fascinující finále, jež je u mnoha podobně laděných knih spíše kamenem úrazu. Román HEX je jednoduše něčím, co si zaslouží pozornost nejen v rámci literárního hororu, ale díky psychologické rovině odhalující na samotnou dřeň chování lidského společenství v extrémní situaci míří vysoko nad běžné mantinely fantastického žánru.

Thomas Olde Heuvelt: HEX

vázaná, překlad Milan Žáček, obálka Adam Pižurný, 340 stran, 348 Kč