Mystický kyberpunk podle Jodorowského (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 11 Leden 2018 10.00

Scenárista, literát a prorocký mystik Alejandro Jodorowsky u nás značnou měrou vypomohl v rozšíření evropské komiksové tvorby do povědomí čtenářů, není tedy divu, že jeho knihy tvoří celou třetinu oblíbené edice Mistrovských děl evropského komiksu. S další jeho rozsáhlou, více než čtyř set stránkovou ságou spadající do světa populárního Incalu přichází hlubší vhled do řádu Technokněží. Soustředí se především na jednoho z čelních představitelů řádu, jenž do něj díky svému nezměrnému odhodlání vnesl přelomové reformy. V knize nalezeme dvě příběhové linie, které se po většinu vyprávění věnují vzpomínkám nejen této atraktivní postavy. Patří Technokněží k tomu nejlepšímu, čeho se čtenáři chtiví evropského komiksu od Alejandra Jodorowského dosud dočkali?

Technoknezi-obalka

Albíno, chlapec alabastrově bledé kůže, je produktem brutálního znásilnění spáchaného na jeho matce, která následně porodí trojici sourozenců rozdílných jako nebe, očistec a peklo. Hoch se náklonosti matky příliš netěší, a tak co nejčastěji uniká do virtuálního světa, kde projevuje silně nadprůměrný talent. Jedinou jeho touhou se následně stává dosažení postu technokněze a spolu s tím projektování her, které udělají svět lepším. K tomu ovšem vede nesmírně dlouhá cesta plná nástrah, vypjatých emocí, citového strádaní, lstí a v neposlední řadě i boje s vlastním přesvědčením.

V okamžiku, kdy je Albíno vyslán do přípravky, prvního stupně na cestě za zmíněným snem, se jeho příběh odděluje od osudů ostatních členů rodiny a obě dějové linky už sledujeme paralelně. Albínův příběh je parafrází na nelehký úděl Mojžíše, jehož úkolem bylo přivést Bohem vyvolený národ do země zaslíbené. I přes podlost, intriky, násilí a řady dalších v Jodorowského díle tradičních lidských nešvarů pojednává mladíkova linie především o duševní touze čelící množství obtížných zkoušek. Zatímco druhá linie, zasvěcená jeho matce a zbývajícím dvěma sourozencům, je dobrodružnou cestou plnou násilí, krve, nenávisti a sexu. V obou však najdeme styčné body, které neodvratně vedou k závěrečnému setkání a očekávanému rozuzlení.

Oproti Incalu a Kastě Metabaronů nejsou Technokněží tak okouzlujícím a pozoruhodným čtenářským zážitkem, po jakém by většina obdivovatelů mistrova díla jistě toužila. Opět v nich nalezneme nepřeberné množství netradičních ingrediencí a nápadů, ty však pro tentokrát mnohdy přispívají k tříštění plynulosti a celistvosti příběhu a mohou se ve výsledku jevit jako pouhá umělecká manýra. Mystika, historie, duchovno i běžné lidské poklesky jsou zde znovu všudypřítomné, výsledná funkčnost a napětí tím ovšem spíše strádá. Autor se snaží neustále přicházet s něčím novým, ohromujícím, ne vždy jde ale o věci promyšlené do důsledku. Pozorný čtenář si navíc všimne nepříjemně se opakujících vzorců. V Kastě Metabaronů kupříkladu dobře fungovaly odlehčené glosy dvou robotů, které vlastně neměly krom pobavení jiný cíl než čtenáře nabudit na další posun v ději. V Technokněžích se nám dostává malého zvířátka, neoddělitelného společníka hlavního hrdiny, jehož hlášky a gagy fungují podobně, efekt je ovšem slabší a dopředu očekávaný.

Opomenout nesmíme ani výtvarnou stránku díla. Po legendárním Moebiovi (Incal) a mexickém výtvarníkovi zrozeném pro sci-fi Alejandru Gimenézovi (Kasta Metabaronů) přebral štafetu srbský kreslíř Zoran Janjetov. Napomáhá mu francouzský kolorista Fred Beltran, jehož počítačový koloring sice dodává dílu moderního ladění, často mu však ubírá na kvalitě, na kterou jsme si v rámci edice zvykli. Precizní evropskou výtvarnou školu tak jako by vystřídal mainstream hojně využívaný v nejpopulárnějších amerických komiksových sériích nucených přinášet čtenářům nový obsah v pravidelných termínech. Samotná Janjetova kresba je oproti tomu pozoruhodná a překypuje množstvím detailů, které začnete vnímat až po podrobnějším prozkoumání jednotlivých panelů. Vše působí v jeho podání přímo prorocky a náležitě futuristicky.

Je-li Alejandro Jodorowsky vaším oblíbencem, pak i přes vše vyřčené nemůžete autorovu novou komiksovou knihu opomenout. Každý velký tvůrce má na svědomí díla zcela zásadní a pak ta, která se krčí v jejich stínu. To ale nic nemění na skutečnosti, že hovoříme o muži, který i ve slabších kusech převyšuje zástupy jiných. Stále tedy jde o chvályhodný počin v rámci edice Mistrovských děl, do nichž by v letošním roce měl přibýt Jodorowského Poslední Incal. Můžeme se tedy jen těšit a doufat, že se dočkáme dalšího tvůrčího vzepětí nezaměnitelného chilského snílka…

Technokněží

scénář Alejandro Jodorowsky, kresba Zoran Janjetov

brožovaná / vázaná, obálka Fred Beltran, překlad Richard Podaný,