Vysoko vztyčená pirátská vlajka (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 8 března 2018 12.35

Těžko říct, jak je na tom současná dospívající generace se vztahem ke kdysi obávaným a zároveň fascinujícím pirátům. Rozhodně to není zapomenuté slovo, už kvůli filmové partičce z Karibiku, ale co dál? Nalézá se v literatuře nějaký soudobý fenomén typu nezapomenutelného dobrodružného románu skotského spisovatele Roberta Louise Stevensona Ostrov pokladů? Nevlaje tedy pirátská vlajka už mnoho let na půl žerdi? Asi ano, ale nyní přichází komiksový příběh, který má potenciál vyškrábat se až na nejvyšší stěžeň korzárské lodi a z plných plic zařvat: Jsme pořád tady! Za nečekaným pokladem ukrytým na evropském komiksovém území stojí francouzský tvůrčí tandem, tj. scenárista Xavier Dorison a kreslíř Mathieu Lauffray, kteří si v ryze bukanýrském stylu vypůjčili jednu z ikon společenství uctívající zástavu s lebkou a zkříženými hnáty. V edici Modré Crwe na poněkud rozhoupanou a nestálou palubu evropského komiksu neohroženě vstoupil Dlouhý John Silver

Dlouhy-John-01-obalka

Ostrov pokladů vydaný roku 1883 se stal neskrývanou inspirací pro čtyřdílnou komiksovou sérii, jejíž první dva díly nalezneme v šestém svazku Modré Crwe. I když je v původním Stevensonově románu hlavním hrdinou a vypravěčem mladík Jim Hawkins, osobnost jednonohého kuchaře Johna Silvera řečeného Dlouhý ji zcela zastiňuje. Je to právě on, na koho se upírají zraky většiny čtenářů. Kdo jiný se vám jako první vybaví při vzpomínce na tento příběh? Nelze se tedy moc divit, že právě tuto nezapomenutelnou postavu využili francouzští komiksoví tvůrci a pojmenovali podle ní celou sérii. Události, které na čtenáře v komiksu čekají, se ale odehrávají několik let po konci Stevensonovy knihy. Koho by také nezajímalo, jak to s Dlouhým Johnem bylo dál, že?

Vypravěčem je tentokrát další původní postava, doktor Liversey. Pomalu odhaluje příběh, který začíná u lady Hastingsové, ženy nepostrádající společenské ambice. Pro ty, a pro své osobní blaho, je ochotna udělat cokoli a její mravy jsou poněkud nestoudné. Kapitán Hastings podlehl mámení legendy o pokladu neskonalé hodnoty, prodal valnou část společného jmění a vyrazil za ním do země Inků. Tři roky o něm nebylo slyšet, rodinný majetek se povážlivě ztenčil a osamělá choť hledá způsoby, jak se opět dostat na výsluní společenské smetánky. Její plán je už téměř přetaven ve skutečnost, když tu nečekaně dorazí zpráva, že manžel se má čile k světu a dokonce se zdá, že dosáhl cíle své cesty. Říká se, že zoufalé ženy dělají zoufalé činy. A tak se lady Hastingsová rozhodne upsat kulhavému ďáblu, aby ji na cestě za manželem nejen doprovodil, ale také pomohl jednou pro vždy vyřešit existenční problémy. O tom, že pokud vše dopadne, jak má, budou pletichářka i jednonohý pirát pekelně bohatí, nemůže být pochyb. Tak začíná dobrodružství, které své čtenáře vtáhne do víru událostí stejně jako kdysi dávno román, v němž hrdinové hledali poklad slavného kapitána Flinta.

Zatímco kreslíř Mathieu Lauffray se českým fanouškům představuje poprvé, scenáristovi Xavieru Dorisonovi patřily předchozí dva svazky Modré Crwe, kde se představil mysteriózní středověkou detektivkou Třetí zákon ve spolupráci s dalším uznávaným francouzským kreslířem Alexem Alicem. Rovněž aktuální Dorisonův příběh je umně vystavený, nepostrádá gradaci, napětí a akci. Navíc se zatím nejeví tak překombinovaný jako jeho předchůdce. Pozitivem je rozhodně i to, že si příběh užijí i ti, kteří o původní dobrodružství Dlouhého Johna Silvera nikdy ani nezavadili. Oba úvodní díly Lady Vivian Hastingsová a Neptun působí jako notně napínavý rozjezd něčeho, co bude v následujícím svazku jistě kulminovat. Nepopíratelnou výhodou je také to, že je celá série čtyřdílná, takže se rozuzlení dočkáme hned v příštím svazku edice. Nakladatelství Crew svým výběrem titulů dostává do povědomí komiksových čtenářů nejen kvalitní evropský komiks, za což mu patří velký dík, ale zároveň lze ocenit i to, že vybírá (spolu s následným hlasováním předplatitelů) komiksy, v nichž se uzavření děje dočkáme maximálně ve dvou po sobě následujících svazcích.

Dlouhy-John-01-ukazka

V rámci evropského komiksu lze komiksovou sérii Dlouhý John Silver považovat za čistý mainstream. Však také vychází z tradice dobrodružného čtiva pro náctileté a v tom ohledu funguje na výbornou. Navíc má podmanivý literární přesah, který může oslovit čtenáře napříč věkem, zvláště pokud na podobných žánrovkách vyrostli. Dějová linka se prozatím jeví jako jednoduchá, rozhodně však nepůsobí otřepaně a splňuje hlavní kritérium podobně laděných příběhů – vtáhnout čtenáře do děje a donutit ho horečně listovat stránkami. Hlavní slovo tu má uhrančivá atmosféra vyvěrající z obrazů kreslíře Mathieua Lauffrayho. Těžko hledat obrázky, ať už se jedná o detaily tváří či vykreslení prostředí, kde bychom mohli hovořit o slabém místě. Jako by se Lauffray právě pro takový typ komiksů narodil.

Scenárista Xavier Dorison vypráví s lehkostí, s níž také načrtl charaktery jednotlivých hrdinů. Od přemýšlivého a obavami zmítaného doktora Liverseyho, přes podlého, ale zároveň okouzlujícího Dlouhého Johna, až třeba po prostinkou služku. U některých postav není jednoduché dopředu odhadnout, jak se v kritických situacích zachovají, což komiksu dodává další napětí. Po prvním svazku můžeme konstatovat, že v rámci žánru vše funguje více než dobře, a pokud to to takhle půjde dál, budeme mít brzy jasno, který komiks se v pomyslné tabulce kvality Modré Crwe usadí na prvním místě. Dosud se nikdy pravidelné tříměsíční čekání na další svazek edice nejevilo tak trýznivě dlouhé. Snad Crew přece jen brzy uposlechne četné žádosti čtenářů a periodicitu Modré Crwe navýší na dvouměsíčník.

Modrá Crew #06: Dlouhý John Silver (I-II)

scénář: Xavier Dorison, kresba: Mathieu Lauffray

brožovaná, překlad Richard Podaný, obálka Mathieu Lauffray, 112 stran, 249 Kč