Justice League: V jednotě je síla? (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 11 Prosinec 2017 20.50

Batman, Wonder Woman, Flash, Aquaman a Cyborg – to jsou hrdinové komiksového DC univerza, kteří hrají ve filmové Lize Spravedlnosti prim. S Batmanem a Wonder Woman jsme se už v rámci budování projektu konkurujícího filmovému Marvelu setkali, Flashe jsme mohli nedávno vidět alespoň v seriálovém zpracování, ovšem ve zcela jiném obsazení a bez návaznosti na film. Zbývající dva si pro tentokrát odbývají novodobou premiéru. DC přichází se svým týmem superhrdinů pět let poté, co Marvel Studios na filmovém plátně poprvé převedlo partu Avengers. Strategie obou slavných komiksových značek se navíc značně liší. Se členy Avengers, počínaje Iron Manem, se divák v samostatných filmech setkával již od roku 2008, oproti tomu DC se rozhodlo, že fanouškům zprostředkuje setkání s Justice League v co nejbližším možném termínu, a tak se na samostatné filmy některých „Spravedlivých“ vůbec nedostalo. Šlo o uvážlivé rozhodnutí?

justice-league

Film začíná nadmíru depresivně. Batman vyřizuje mimozemského špeha a hned poté následuje majstrštyk v podobě podmanivé ozdoby soundtracku, písni „Everybody Knows“ od Sigrid. Oproti originálu z pera Leonarda Cohena je píseň tesklivější a skvěle navozuje atmosféru, kdy modro-červený superhrdina v elasťákách skončil v chladném hrobě. Ačkoli většina songů soundtracku jsou ukázkou průměrnosti, je na místě pochválit Dannyho Elfmana alespoň za skladbu, do níž zakomponoval ikonickou hudbu z původního Batmana (1989) a Supermana (1978). Tak a tady téměř všechny pochvaly končí. Divák se těžko smiřuje, že veskrze průměrný snímek Batman v. Superman (myslím prodlouženou verzi, kinoverze dopadla ještě o dost hůře), je momentálně nejlepším snímkem ztěžka budovaného DC univerza…

Nový film je plný logických lapsů a atmosférou se ostře liší od předchozích filmů, které se v rámci nastavených pravidel snažily zachovat jistou realističnost. A tak zde Aquaman vesele surfuje ve vzduchu, kde nabodává mimozemské hmyzáky trojzubcem…, pardon, vlastně pětizubcem. Wonder Woman bez větších potíží zachytává kulky ze samopalu v naprosto fádní úvodní akční scéně. A že ve vodě žijí Atlanťané? No jasně, to přece není nic nového. No a když už tu máme spolupracující skupinu superhrdinů, je třeba jim naservírovat odpovídajícího nepřítele. Jenže záporák Steppenwolf vypadá, jako kdyby vypadl z nějaké céčkové počítačové hry. Zcela postrádá jakoukoli osobnost, což jen dokresluje jeho plně digitální obličej, místo aby se studio snažilo najmout herce, který by roli záporné postavy stojící proti superhrdinské pětici utáhl.

justice-league-poster

Ano, Ben Affleck odvádí v roli stárnoucího Bruce Wayna dobrou práci a Ezru Millera v roli Flashe, jenž „neděj“ odlehčuje humorem, můžeme také pochválit, o to víc ale zamrzí, že o „nováčcích“ vlastně nic nevíme. Žádné velké flashbacky a vysvětlení nečekejte. Na to ve stopáži nezbyl čas, protože se musel prodírat klasickým digitálním bordelem, kterým je veškerá akce zas a znovu přesycena. Souboje hrdinů jsou tak do očí bijící trikovou masou, jako by si specialisté na vizuální efekty dali záležet spíše na pečlivém odstranění knírku jedné z hlavních postav. Není se tedy čemu divit, že se i přes původní jakkoli možná nadsazené nadšení nechali Ben Affleck a Gal Gadotová slyšet, že už ve svých rolích příliš dlouho nesetrvají, což lze brát jako další mínus v rádoby konkurenčním boji proti Marvelu.

Ve výsledku můžeme být rádi za rozumnou stopáž 120 minut a přes veškeré rozčarování uznat alespoň to, že se divák ani na okamžik nenudí, naopak by v překotné akci možná ocenil klidnější pasáže a prohloubení jednotlivých charakterů a jejich vzájemných vztahů. Všechny dosavadní novodobé DC snímky s výjimkou vychvalované Wonder Woman dorazily na DVD a Blu-ray s prodlouženou verzí, a tak je možné, že se i tentokrát dočkáme sestřihu, který se bude snažit vyžehlit nejhorší prohřešky. Existuje tedy možnost, že i Justice League bude dávat lepší smysl, otázkou ovšem je, zda je to tak dobře. Do kin má jít hotový film a ne polotovar.

Liga spravedlnosti

USA, 2017, 120 min

režie Zack Snyder, scénář Chris Terrio a Joss Whedon