Hilda ztracená v Kamenném lese… (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 4 Říjen 2017 15.20

Především dětským čtenářům, ale samozřejmě nejen jim, přineslo nakladatelství Paseka začátkem září další díl série Luka Pearsona o nezbedné modrovlasé rozumbradě Hildě. Loňský vstup na scénu oslavila ziskem ceny Muriel za nejlepší zahraniční komiks a letos úspěšně prověřila přízeň čtenářů v anketě Fabula Rasa. Druhou knihou zase dívka ve válenkách a s Větvíkem po boku prokázala, že změna prostředí, ani větší rozsah jí na kvalitě příběhů nijak neubírá. A s knihou třetí, v níž na rozdíl od prvních dvou svazků Hilda a Hilda se vrací vychází pouze jediný samostatný příběh, přechází Paseka na stejný model publikování Hildy jako je tomu v originále, kde se nové příběhy objevují přibližně s roční frekvencí. Kamenný les otevírá své brány, račte vstoupit.

Hilda-a-kamenny-les

Trolberg je stále tím poklidným severským městečkem plným zvonic a pestrobarevných domů, jež Hildě, která také propadla jeho kouzlu, poskytuje bezpočet příležitostí pro dobrodružné a krajně nebezpečné výpravy. Starostlivá maminka pro vydobytí trochy rodičovského respektu jednoho dne nakáže Hildě domácí vězení, jehož účel se ovšem ani v nejmenším nepodaří naplnit. Naopak je obě společně s Větvíkem zavede do chladných a nevlídných hlubin Kamenného lesa, v němž už jde vážně do tuhého. Na každém kroku zde mohou číhat nebezpeční trollové, jichž se Hilda nemusela nějaký čas obávat, protože je od jejího domova oddělovala vysoká zeď. A ačkoli už sama poznala, že existují i hodní trollové, stejně jako v případě lidí existují i ti opravdu krutí a zlí.

Náročný čtenář by Pearsonovi mohl s přibývajícími díly v sérii o Hildě vyčíst, že už se mu tolik nedaří dosáhnout efektu přímo opojné svěžesti a bezprostřednosti prvního příběhu Hilda a troll. Jenže to, co předvede na prvních patnácti stranách Kamenného lesa, je symbolickým zvednutím hozené rukavice – začne pěkně zostra honičkou s prchajícím drnem, následuje vážný rozhovor u večeře, u níž kromě maminky poslušně zasedne i domácí skřítek a úvod uzavře koláží všemožných dobrodružných eskapád, jež by jen podle naznačených střípků vystačily autorovi na pár let dopředu. Panely využívají snad všech možností velkoformátového komiksu a příliš si nelámou hlavu s jednotným řádem věcí. Hravý přístup je znát na každém z nich.

Se vstupem do kamenného lesa se ovšem všechno rázem změní. Už z názvu je patrné, že se rozhodně nejedná o nejatraktivnější místo na světě a vykreslené prostředí tomu odpovídá. I postavy jsou zabírány z větší dálky, čímž se dojem opuštěnosti, stísněnosti a monumentality kamenných stromů umocňuje. Po pár stranách se akce zase rozjede naplno a nezastaví se až do samotného konce, zmíněný přechod do spárů jeskynní šedi však zůstává jedním z nejsilnějších momentů nejen tohoto dílu, ale snad i celé série.

Hilda a kamenný les má o poznání jednodušší a přímočařejší děj než doposud zřejmě nejpropracovanější příběh Hilda a černý pes. Díky tomu může leckomu připadat pouze jako sice rozsáhlá, ale stále jen řadová epizoda nepřinášející příliš nového. Hildin svět skutečně nijak zvlášť nerozvíjí, spíše umně kombinuje prvky nasbírané v průběhu předchozích dobrodružství. Fanouškům série však dopřává pořádný nášup obrazových gagů, akce, vtipně vypointovaných scének a především se vrací s početnou skupinou známých a skvěle napsaných postav. Náruč má Hilda a kamenný les otevřenou i pro nové čtenáře, kteří na knihu čirou náhodou narazí v knihkupectvích, kde jí letos vyrostla konkurence v podobě kačeří edice Zlatá klasika. Nad tou má však třetí Hilda navrch precizní redakční úpravou a čtenářskou přístupností zahrnující děti předškolního věku. Závěrečný nápis Pokračování příště přitom láká na další, dosud nejpodivnější dobrodružství. Tak už aby to bylo.

Luke Pearson: Hilda a Kamenný les

vázaná, překlad Martina Knápková, obálka Luke Pearson, 72 stran, 299 Kč