Karmínový lev v uličkách staré Prahy (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 15 Červen 2015 9.45

Lucie Lukačovičová se ponořila do tajů rudolfinské Prahy a dala českému čtenáři okusit špionážní historickou fikci, jakých na našem trhu moc nenajdete. Setkáváme se známými postavami, jako jsou magistr Edward Kelley, manželé John a Jane Deeovi, ale i sám císař Rudolf II. Habsburský. Knihomolovu oku je ovšem nabízen příběh zcela jiný, než jak ho známe z časů dávno minulých. Děj se točí kolem titulního Karmínového lva alias popelu svatého Lazara alias Kamene Mudrců alias… No, řekněme, že božská relikvie nese značné množství jmen, nicméně ústředním bodem zájmu zúčastněných je, že by měla být substancí proměňující kov ve zlato. A tak nemusíme dlouho čekat na mordy, krádeže, falešná obvinění a jiné libůstky, jimiž si my lidé zpříjemňujeme své bytí od nepaměti.

Lukacovicova_Zeleny-drak

Kniha příjemně překvapila civilním stylem vyprávění, očekával jsem lavinu faktů, dat a popisů, ale místo toho zde takřka nenajdete zbytečné slovo navíc a vše krásně odsýpá, za což můžeme poděkovat krátkým kapitolám děleným na další úseky, jež se věnují buď tomu či onomu hrdinovi. Což přijde vhod, zvláště pokud zrovna nemáte tolik času na čtení a nechcete rozčítat obludně dlouhé kapitoly. Příjemné je i samotné podání příběhu. Po vzoru seriálových střihů se dostáváme pouze na důležitá místa, kde se odehrávají klíčové scény příběhu, a ke scénám, jež jsou důležité pro formování motivace hlavních postav. Objevují se i flashbacky, věnující se minulosti záporných i kladných hrdinů.

Nejsympatičtějšími postavami jsou bezkonkurenčně ty, které vytvořila sama autorka – Lunetta (škoda, že neměl víc prostoru) a hlavní záporák Isidoro de Spada. Oba profesionálové a zabijáci k pohledání. Na druhou stranu autorčin pohled na dobře známé postavy může být pro některé čtenáře problematický. Především představa, že Kelley a manželé Deeovi jsou členy jakéhosi Bratrstva, jež bojuje proti… proti čemu vlastně? Že jsou špióny skvěle vycvičenými pro boj pěstmi i chladnými zbraněmi všeho druhu. Žádný zámek pro ně není překážkou a není pro ně problém rozklíčovat kdejakou šifru. Jsou to prostě takoví pradávní Bondové a Bournové, kteří při šermu stihnou prohodit pár jízlivých slov k soupeři, aniž by o ně čtenář měl strach.

Na autorčiných stránkách je román označen za špionážní detektivku, což není zrovna přesné, vždyť k rozhřešení falešného obvinění z únosu je našemu triu zapotřebí jen se vyptat figury, která v knize slouží jako oslí můstek k rozluštění případu. Žádné velké drama se nekoná a v tomto ohledu příběh nikoho nepřekvapí. Samozřejmě, nejedná se o ústřední zápletku, ale i tak je řešení příliš snadné, čemuž by se měla poctivá detektivka v každém případě vyhnout. Nemluvě o tom, že i v hlavní lince příběhu všichni aktéři vědí, u koho se Karmínový lev skrývá, otázkou je jen, kdo jej získá jako první. Žádné postupné odtajňování ani spletitá pátrání, takže pokud budete ke knize přistupovat s očekáváním zdařilé detektivky, můžete být zklamáni.

Od dobře rozjetého příběhu občas vyruší chybka, která unikla korektorským očím. Nejde ani tak o gramatiku, ale spíše o drobnosti. Asi nejvíc pobavila věta, kde se spojení za koho nebo za kým nerozhodně proměnilo v šalamounské řešení za kohoým. Ovšem podobné jazykové hrátky se občas najdou i jinde, a tak nemějte zbytečný strach. Naopak příjemným překvapením je druhá část publikace. Román doplňuje teoretická stať Františky Vrbenské Před branou zázraků, která poskytuje všechna kýžená data a obšírné informace z rudolfinské Prahy. Vrbenská je jako vždy zábavná, takže se ani tentokrát nudit nebudete. Dozvíte se mnohé o alchymii a potěší i pikantnosti ze životů pana Deeho a magistra Kelleyho. Jednoduše příjemné zpestření čtenářského jídelníčku, což lze ostatně se špetkou taktu prohlásit i o knize samotné.

Lucie Lukačovičová: Zelený drak, karmínový lev

vázaná, obálka Jana Šouflová, 280 stran, cena 319 Kč