Kniha plná nočních můr (recenze)

Autor | Aktuality | Středa 17 srpna 2016 9.25

Jeden z nejvýznamnějších žánrových autorů přelomu dvacátého a jedenadvacátého století se nechal slyšet, že hororová povídka je jako pes ze skládky, který čtenáře kousne a nepustí. V recenzované sbírce ten samý autor upozorňuje, že nejlepší z těchto povídek má zuby, a je to pravda. Tím spisovatelem není nikdo jiný než Stephen King, který se před rokem za velkou louží vytasil se sborníkem Bazar zlých snů, jenž v červnu letošního roku vzal útokem i česká knihkupectví. Obsahuje osmnáct povídek a dvě básně a pyšní se také povedenou obálkou, která slibuje dávku děsu a hrůzy, jakou může nadělit snad jen král hororu. Jsou ale povídky v útrobách sborníku skutečně děsuplné?

Bazar-zlych-snu

Každý, kdo měl šanci si od Stephena Kinga přečíst nějakou sbírku povídek (a že jich vydal jako včel v úle), tuší, že čtenáře čeká průřez různými žánry. Ne vždy musí jít o horor, nemusí se dokonce jednat ani o fantastiku, což ovšem pouze přidává na pestrosti vydané publikace. Škoda jen, že se kniha výše zmíněnou obálkou snaží v kupujícím vyvolat dojem čistě hororové záležitosti. Ale ruku na srdce, King neškodí v žádném stavu a velmi příjemně působí i to, že sbírka má společného jmenovatele, jímž je smrt. První z básní Kostnice je pak spíše temnou povídkou a druhá s názvem Tommy navozuje podle autora pocit amerických šedesátých let. My se ovšem zaměříme především na povídky.

Knihu otevírá typická hororová stará škola Míle 81. Povídka by měla přesvědčit i škarohlídy, tvrdící, že King od své nehody nedokáže napsat pořádný horor, však se zde také vrací k osvědčeným trikům, které předvedl v Christině anebo Z buicku 8 – jde o vozidlo z jiného světa čekající na odpočívadle na osamělé řidiče, kteří chtějí pomoct svému bližnímu při poruše, přičemž brzy končí v útrobách tohoto děsivého tvora. Dalším skvělým motivem příběhu jsou děti, které jsou po vzoru To, Osvícení a mnohých dalších díky své imaginaci schopny se zlu v autě postavit. Prémium Harmony je absurdní povídka, která není ryba ani rak. Jedná se vlastně o nežánrový příběh plný černého humoru, příběh navíc hned po přečtení vypustíte z hlavy a v tomto ohledu jde o nejslabší práci sbírky.

Batman a Robin mají spor je opět civilní příběh bez prvků fantastiky, avšak oproti předchozímu příspěvku je skvělý. Otec s Alzheimerovou nemocí sedí vždy jako poprvé v restauraci, kam se synem chodí pravidelně. Nebyl by to ale Stephen King, kdyby to skončilo jen nějakou rozpravou u kávy, a tak se čtenář může těšit na nečekanou akci, která ukáže, co ve staříkovi skutečně je. Do žánrových vod se vracíme s příběhem nazvaným Duna, nečekejte ovšem alegorii na Franka Herberta, jedná se o originální příběh muže, který se pravidelně vrací na ostrov, na němž se skrývá duna, do které jsou vepsaná jména lidí, kteří v blízkém okolí zemřou. Skvělá pointa a opět jasný motiv strachu ze smrti, nikoliv však ze své vlastní.

Zlý chlapeček je asi tím nejlepším, co ve sborníku nalezneme. Těžko si představit, že v různých obdobích svého života potkáváte stejného chlapce, na nějž nemá zub času vliv a který svou nesnášenlivostí způsobuje smrt vašich blízkých. Jaké je východisko ze situace, kdy tento přízrak ohrožuje vše, co na světě milujete? Mohla by jím být vražda démona, i když trestem je smrtící injekce? Smrt je westernem, polemizujícím o vině. Šerif Barcley se snaží dělat vše proto, aby očistil prosťáčka obviněného ze znásilnění a vraždy, čekajícího na provaz ve své cele. Ale když nebyl vrahem on, tak kdo? Stejně tak Morálka je příběhem o motivu viny a sebeúcty. Kam až je schopen zajít člověk kvůli penězům? Příběh už v Čechách vyšel, a to v srpnu 2009 v časopisu Esquire, ale bohužel s nepříliš kvalitním překladem. Zde je tato nežánrová věc rozhodně lépe zvládnutá.

Bazar-01

Posmrtný život není žádnou revoluční povídkou, přesto má své kouzlo. Zodpoví čtenáři, co se děje po smrti a jaké jsou nebožtíkovy možnosti v dalším bytí. Ur je zase příběhem napsaným pro podporu elektronických čteček Kindle a ačkoli byl autor za to, že napsal povídku zdánlivě kvůli reklamě, dost propírán, musí se nechat, že jde o skvělý a originální horor. Wesley Smith si navzdory své staromódnosti objedná čtečku knih. To, že dorazí růžová verze, která v té době vůbec není na trhu, není takové vzrůšo, jako když se přístroj dokáže napojit na databáze paralelních světů, a tudíž si v ní můžete přečíst knihy v našem světě nikdy nenapsaná od mistrů jako je Ernest Hemingway. Jenže Kindle má funkcí víc než je zdrávo a jedna z nich může být pěkně nebezpečná. Čtenáře Temné věže pak příběh potěší i odkazy na slavnou ságu.

Herman Wouk stále žije je povídkou založenou na skutečné události, a to nehody opilé řidičky, která způsobila zbytečnou smrt několika lidí, mezi nimiž byly bohužel i děti. Ačkoli se nejedná o horor, mrazí z četby v zádech, protože autor umí své čtenáře upoutat a vystihnout hrůzu, jež obejme každého účastníka smrtelné dopravní nehody. Další příběh vypráví o muži, který nesnese pomyšlení, že by zůstal sám. Odmítá možnost, že by jeho milovaná partnerka mohla někdy umřít. Ale co když se to stane? Na to vám dá odpověď krátká povídka Pod psa. Blokáda Billy je pak opět skvělým civilním příběhem o mírně zaostalém chlapci, jenž je skvělým hráčem baseballu. Jenže brzy začnou na povrch prosakovat informace, které na nadaného chlapce nevrhají zrovna nejpříznivější světlo. Světlo barvy krve.

Pan Mňamka je vyprávěním o stáří a umírání. Polemizuje o tom, že před smrtí každý může vidět svého anděla smrti, který se k vám přibližuje, než vás odvede do místa, z něhož není návratu. A že někdy může být sexy? A proč, sakra, ne? Opět překvapí, jak autor zvládá reálně a s lehkostí vystihnout postavy, z nichž jsou cítit opravdoví lidé. Zelený bůžek agonie je založený na bolesti. King jistě vycházel z vlastní zkušenosti, protože agonie zažil po své nehodě dostatek. Přesvědčí reverend Rideuet zdravotní ošetřovatelku, že za bolestí jejího těžce zraněného pacienta nestojí jen jeho mozek a nechuť snažit se ji překonat? Další „reálnou“ povídkou je Ten autobus je jiný svět o muži spěchajícím na důležitou schůzku, který z taxíku zahlédne vraždu. Jedná se o krátkou věc pohrávající si s lidským svědomím a schopností přesvědčit sebe sama, že se nic neděje, jen abychom nemuseli nějak zasáhnout a nedej bože se nechat vtáhnout do problémů jiných.

Bazar-02

Následující horor nazvaný Nekrology je další ukázkou skvělé invence a příběhu, jenž dokáže čtenáře skutečně zaujmout. Michael Anderson v sobě objeví nadpřirozenou schopnost, o kterou by nikdo nestál. Dokáže napsat nekrology živých lidí, které se zpětnou platností začnou účinkovat. Jenže nebyl by to King, kdyby tahle schopnost neměla ještě jeden rozměr. Opilé rachejtle jsou humorným počinem o dvou rodinách na opačných březích jezera, které se rok co rok na oslavu Dne nezávislosti předhánějí v tvorbě domácího ohňostroje. Nejde však o přátelské hecování, ale o absurdní nevraživost, která vyústí ve skutečně nepěknou polízanici. Jedná se o jedinou povídku, která neobsahuje faktor smrti, a tak trochu vypadává z koncepce, ovšem nejde o neodpustitelný prohřešek, protože se čtenář bude i tak bavit. Sbírku uzavírá Letní bouře, v níž sledujeme dva muže a psa dožívající s nemocí z ozáření v poválečné, atomovým výbuchem zničené zemi. Příběh je depresivní a bezvýchodný a opět tu hraje nemalou roli loučení a smrt.

Při konečném shrnutí je třeba vyzdvihnout kvalitu sborníku a rovněž zmínit, že král hororu ke každé své povídce přidal krátkou předmluvu, díky níž jednotlivé příběhy leckdy dostávají další rozměr a dovolují nahlédnout do mistrovy mysli. A přestože se King povětšinou zaobírá myšlenkami na odcházení a smrt, nezbývá než doufat, že své čtenáře pouze škádlí, sám se odcházet nechystá a příště se znovu předvede s knihou minimálně stejně zdařilou jako je Bazar zlých snů.

Stephen King: Bazar zlých snů

vázaná, překlad Linda Bartošková, obálka Nicolas Obery, 472 stran, 399 Kč