Kingdom Come: Deliverance. Dost bylo monster!
Daniel Vávra je kromě tvorby výborné hry Mafia znám především svou častou kritikou nevěrohodných detailů, zápletek a technologií ve fantasy hrách. Jeho snem bylo vytvořit realistickou středověkou hru, ve které nebudou draci, magie, ženské válečnice v nepatrných zbrojích připomínajících odvážný model dvoudílných plavek, ani žádné jiné logice odporující věci. Za tímto účelem založil v Praze nové studio Warhorse a začal připravovat ukázku pro vydavatele. Po dvou letech práce se k prezentované představě všichni obraceli zády, ale nebyl by to Dan Vávra a lidé z jeho týmu, aby hodili flintu (v tomto případě spíše meč) do žita a nechali svůj sen rozplynout v nenávratnu. A boj se zřejmě vyplatil.
Středověk bez příkras
Výsledkem práce studia Warhorse má být RPG hra s poněkud krkolomnějším názvem Kingdom Come: Deliverance. Odehrávat se bude ve středověku roku 1403, kde se hráč ujme nebohého venkovana, jehož vesnice byla při nepokojích a boji o královský trůn vypálena, a on se po zotavení dává do služby místního šlechtice. Pohybovat se budete v otevřeném světě (mapa má mít zhruba 9 km2), který má obsahovat město, vesnice, lesy, louky a pole a především realistický život. Cílem hry je prožít si realističtější středověk, než jak jsme ho doposud mohli ve videohrách vidět. Jistě, můžete namítnout, že existuje řada velmi kvalitních a přesných strategických her, ale hra z první osoby nemá obdoby. Jinými slovy nenajdete zde žádné draky, kouzla, ani žádné jiné prvky, které reprezentují žánr fantasy, a které se běžně nabalují na období evropského středověku.
Namísto toho dostanou hráči realistický soubojový systém založený na snímání šermířských technik profesionálních šermířů, nelineární realistický příběh bez klasických úkolů typu přines / dones, zabij krysy ve sklepě apod., minihry pro výrobu předmětů a zbraní, potřebu jíst a spát, bitvy a dobývání hradů či měst, inteligentního koně a mnoho dalších a dalších fascinujících nápadů. Jejich výčet by byl zbytečný, ať už pro lepší pokrytí v článcích na specializovaných webech, nebo pro mimořádně přehledné stránky kickstarterové kampaně. To vše si představte vyrobené v enginu CryEngine, který dal vzniknout trilogii Crysis, herní premiéře nové konzole Xbox One, antické hře Ryse či připravovanému vesmírnému simulátoru Star Citizen. Hra tak ze screenshotů i videí vypadá naprosto fenomenálně. Rozdělena by měla být na tři kapitoly, které budou představovat plnohodnotné a samostatně hratelné hry, jejichž spojením vznikne ohromný projekt s více než sedmdesáti hodinami hratelnosti. Toto rozhodnutí možná pozvedne nejedno obočí, ale z hlediska marketingu a prodeje se jeví značně rozumně. S financováním velmi ambiciózního projektu je to totiž o něco složitější, než bývá zvykem.
Zachránce
Neznám přesné detaily, jak vznikla spolupráce studia Warhorse s vlivným podnikatelem Zdeňkem Bakalou, ale s ohledem na jeho předchozí pokusy proniknout na herní trh s vlastní sítí prodejen by mohli vývojáři v malém českém rybníčku jenom těžko najít lepšího investora. Miliardář se uvolil podpořit projekt a zabezpečit vývoj projektu do fáze prezentace pro vydavatele. Zde však tým Daniela Vávry narazil, neboť o vydání ne-fantasy středověké hry nejevil nikdo zájem. Celou anabázi s vývojem si ostatně můžete sami přečíst na blogu Dana Vávry, který se zpožděním detailně popisuje svůj pohled na všechny události spjaté s vývojem. Každopádně se studio Warhorse dostalo do situace, kdy se rychle blížilo hrozivému okamžiku ukončení činnosti.
Kingdom Come: Deliverance totiž není žádná malá hra, ale regulérní velkorozpočtová hra typu tří A. Staví se tak po bok velikánů jako série The Elder Scrolls (Morrowind, Oblivion, Skyrim), Zaklínače a mnoha dalších, což je otázka desítek milionů korun. Naštěstí se namísto zrušení objevila spásná dohoda mezi studiem a panem Bakalou – hra se představí na Kickstarteru a pokud o ni lidé projeví dostatečný zájem, zbylé náklady na vývoj a vydání hry zaplatí sám původní investor. Cílem kampaně se stalo vybrání tří set tisíc liber, což je zhruba půl milionu dolarů, nebo také zhruba deseti milionů korun. Taková částka by sama o sobě na dokončení vývoje nestačila, ale jako přesvědčovací prostředek nezní špatně. Vývojáři vše připravili a před pár dny spustili kampaň s nejistou vyhlídkou úspěchu…
Trefa do černého?
V tuto chvíli je jisté, že přinejmenším první epizody se všichni hráči dočkají, neboť Warhorse získalo požadovaných tři sta tisíc liber během tří dnů, přesněji v pozdních večerních hodinách dne 23. ledna. S více než deseti tisíci přispěvateli, nespočtem pozitivních komentářů a neutuchající podporou se náležitě ukázalo, že o dospělou hru z prostředí středověku zájem doopravdy je. Autoři sami hýří nadšením a připravují na pátek oznámení bonusových cílů, tzv. stretch goals, což jsou odměny odemykající se dosažením určité částky. Po vybrání požadované částky také tvůrci vydali prohlášení, že pan Bakala souhlasil, že peníze vybrané nad stanovený cíl nebudou znamenat menší potřebu doplatit přesný zbytek z vlastní kapsy, ale tvůrci si je mohou nechat jako bonus navíc pro dokončení a vylepšení hry.
Kampaň bude probíhat ještě více než dvacet dní a i kdybyste neměli zájem projekt podpořit, rozhodně stojí za pozornost. Doporučuji navštívit stránky Kickstarteru Kingdom Come: Deliverance hned z několika důvodů. V první řadě se jedná o velmi dobře a profesionálně zpracovanou akci, dále se jejím prostřednictvím představuje unikátní RPG hra a navíc v ní dříme potenciál na vytvoření další význačné hry s českým původem, která způsobí náležitý rozruch i v zahraničí. Český herní průmysl není příliš velký, ale z historie polského CD Projectu, který začínal jako skupina nadšenců prodávajících v Polsku hry, víme, že i velké a významné společnosti nějak začínaly. Přeji studiu Warhorse hodně štěstí a nesmírně se těším na výsledný produkt, ať už jako šermíř, nebo jako hráč s mimořádnou zálibou v RPG titulech.
1 910 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora
Dan Vávra si dal vysoko laťku.A díky kritice Skyrimu ho teď bude každej chytat za slovičko a neodpustí mu žádnou chybu.Jinak na hru se samozřejmě moc těším.
Člověk si až říká, zda to zdůrazňování „Dospělá hra“ a „No dragons!“ není trochu kontraproduktivní. Vyvolává to skrytý konflikt s představou „Lidé mají rádi fantasy prvky a mně se vlastně také líbí a chcete říct, že se mi tedy líbí nedospělé hry?“ od toho je už blízko k: „Chcete tedy říct, že JSEM nedospělý?“ V takovou chvíli na té emotivní rovině funguje určitá ostražitost a možná i podvědomá touha odmítnout. Minimálně je o to těžší získat pozitivní zájem a ochotu věnovat se mému produktu (popřípadě mu věnovat i peníze).
Nakonec, známe to z fightů uvnitř naší louže (nejenom) na FP („inťouši vs. pistolníci“).
Asi bych víc politikařil a mluvil o „simulaci středověkého života“ než o „RPG bez draků a bez magie“. U prvního člověk automaticky akceptuje absenci draků, u druhého se zabředne do otázky: „A proč ne ty draky?“ Každopádně se tady velmi snadno může stát, že ortodoxní „historici“ jsou opatrní proto, že je to „přeci ta pohádka z níž akorát vzali draky“ a ortodoxním fantasákům ti draci prostě chybět můžou. A zažitá vyprávěcí a herní klišé poskytující modely, jimž hráč jasně a bez zbytečností rozumí. To nakonec známe z literatury také.
Fandím Vávrovi a jeho týmu hlavně pro jejich ambice a vůli. Jen se trochu bojím, že i když seženou vydavatele, tak nebude-li jejich produkt světová pecka, bude vlastně i průměrný výsledek a „aspoň se to zaplatilo“ v podstatě prohrou právě vzhledem k ambicím a dalšímu boji o peníze na další projekty. Napsat a vydat ambiciózní, kvalitní, leč v dané době třeba nepochopený román (který bude doceněn až s odstupem) je přeci jen méně nákladné, než taková hra…
Také jsem zvědavý, zda nedojde k opačnému „extrému“, totiž k přílišné modernizaci charakterů. On totiž středověký svět skutečně „magický“ byl, kouzla v něm „fungovala“ – jen v myslích, víře a duších lidí. A na to se opravdu občas zapomíná a postavy vsazené do historie tak občas jednají až příliš „moderně“ (ve smyslu „racionálně“, pracují s anachronickými koncepty (svoboda, právo) atp.). Ve snaze „odkouzlit“ a minulost a činit ji realistickou, se tak občas dostáváme paradoxně opět k fikci, jen z druhé strany. Ale to je na jindy.
Přeju, ať se hra vydaří, dokončí, vydá… a je skutečně revolucí.
Čau, založil jsem facebookovou skupinu pro fans týhle hry. Budu tam přidávat novinky, zajímavosti o této hře a z historie (sám studuji archeologii). Tak se přidejte 🙂 Díky moc
jo tady je link: https://www.facebook.com/kingdomcomewarhorse?ref=hl
proboha cenzura tady a proč?
Nešlo o cenzuru, mažeme příspěvky, pokud nedávají smysl.
A takhle-nové video na strankách games.cz z téhle hry. S komentářem Dana v EN jazyce.Uchvatná podívaná.Odkazuji na games nevim kdo a jak muže v práci na facebook.
standa.e: Chtěla jsem se přít, že je to přeci blbost, že by se lidé urazili s tou nedospělostí…. Pak jsem si vzpomněla, jací lidé jsou 🙂
Každopádně nezaplacení bych se nebála, když se podíváš na ten Kickstarter, už dávno překročili hranici, kterou vybrat chtěli a to o více než 200 000 liber. To už je celkem slušná částka. Ještě alespoň sto podle mě vyberou, lidé chtějí hrát ženskou postavu (což tam přidají když vyberou 600 000 liber) opravdu hodně 🙂
Mně se ta hra sice líbí, ale asi nebudu cílovou skupinou, mě by ten combat systém asi znervózňoval, navíc si to dovedu představit jako offlinovku, ale ne MMO. Uvidíme, palce držím, moc se mi to líbí, ale sama si asi raději zahraju LOTRO a WildStar, jsem na klasiku :))
No, držím palce a doufám, že to bude tak dobré, jak slibují. Už pro jejich dobro 🙂
to Aleri: Bohužel, tady stačí k neúspěchu jen nejasný pocit: „To (ten) se mi moc nezdá“… Ale třeba to dá zase šanci odfiltrovat ty vydavatele, kteří by do toho pak měli v úmyslu zasáhnout a zůstanou jen ti odvážní… Osobně jsem teda spíš adventurní škola, ale líbí se mi ten přístup obecně. Přál bych jim úspěch nejenom kvůli hře samotné. Prostě říct „Teambuldingy jsou bullshit a než kafe zadarmo, to si raději vemte prachy a utraťte je s rodinou a hele, je mi jasný, že je tvojí prioritou vejplata a ne moje krásný oči, přesto máme společný cíl“, to si mě umí získat.
standa.e: To je pravda. A zasahující vydavatelé bývají to nejhorší, co hru může potkat. Hlavně se neupsat EA, to je základ, ale to se Warhorse studiu asi nestane 🙂
Taky jim úspěch přeju a mít na to nějaký skill, hned bych k nim šla pracovat 🙂 I když kdo ne, že?
Jinak her bez monster a potvor se poslední dobou vyrojilo celkem dost. Za jmenování stojí třeba Age of Wulin, který má ale fantasy prvek v combat systému a pak je jich ještě několik podobných založených na asijských bojových uměních. Ten Wulin mě zaujal hodně, ale nerada investuji čas do F2P her. (Kromě LOTRO, ale tam je to asi spíš tím Pánem prstenů, že mě to tak baví a všechny chyby jim odpouštím:) )