Ocenění

(Ne)komiksová nakladatelství: DOKOŘÁN

Autor | Aktuality | Čtvrtek 13 srpna 2015 8.45

Při pohledu na komiksy vydané česky během několika posledních let zjistíte, že jde o opravdu pestrou a bohatou škálu titulů. Fanoušci, kteří si ještě vzpomenou na dobu, kdy se na našem trhu komiks takřka nevyskytoval, to jistě potvrdí. Na jedné straně tady máme nakladatelství, jejichž produkce je z hlediska komiksových čtenářů ostře sledována a u nichž je komiks buď primárním produktem (Comics Centrum a Crew) či přinejmenším nepřehlédnutelnou součástí edičního plánu (BB/art). Na straně druhé u nás existují nakladatelství, která se v rámci komiksu tu a tam snaží vyhledat skuliny na trhu a u nás doposud nevídaná díla. A právě na druhou skupinu cílí náš nový seriál rozhovorů. Jako druhé jsme oslovili nakladatelství Dokořán a jejich ústy odpovídal PhDr. Marek Pečenka, majitel nakladatelství.

Gorey - Lenoska

Za poslední roky se alespoň okrajově snaží komiksu věnovat i řada nakladatelství, u kterých to doposud nebylo zvykem. Jak ke komiksu přistupuje Dokořán a podle jaké strategie vybíráte komiksové tituly do vašeho edičního plánu?

Komiksy stále vnímáme jako vedlejší linii našeho nakladatelství a jako zpestření naší nabídky titulů. Vybíráme je na základě tipů spolupracovníků a přátel a zároveň i podle zahraničních úspěchů daného titulu.

Co vše zvažujete před konečným rozhodnutím vydat konkrétní titul a plánujete při tom práci s autorem či s podobnými tituly i do budoucna?

U komiksů to funguje stejně jako u klasických knižních titulů – zvažujeme ekonomickou stránku. Pokud se první dílo autora ukáže jako úspěšné, uvažujeme i o dalších titulech. Tak tomu bylo například u příběhů Edwarda Goreye – v současnosti připravujeme už jeho čtvrtou knihu.

Gorey - Octarna

Dovolíte si na současném přebujelém trhu vydat rovněž komiks tzv. pro radost, tedy titul, jenž považujete za tak kvalitní, že nehledíte na jeho komerční potenciál?

Opět – stejně to platí pro knihy klasického střihu, ať už beletrii, nebo populárně-naučné publikace; většina našich knih je taková. Doufáme, že kvalitní kniha si u čtenářů, unavených množstvím stále stejných knih, najde své místo a zaujme je.

Můžete alespoň zhruba prozradit, jakou prodejnost mají vámi dosud vydané komiksy či alespoň, které z dosud vydaných titulů patří k nejprodejnějším a čím si to vysvětlujete?

Knihy Edwarda Goreye vycházejí v nákladu dvanáct set kusů, v současnosti je náklad vyprodaný; Logikomiks (Apostolos Doxiadis, Christos H. Papadimitriou, Alecos Papadatos, Annie Di Donna) vyšel v nákladu patnácti set kusů, momentálně jich je prodáno sto.

Prebal.indd

Jakými způsoby se snažíte oslovit komiksové čtenáře z pozice nakladatele, jenž není v komiksu dosud tak známý a sledovaný?

U komiksů využíváme stejné propagační cesty jako u ostatních knih.

Na jaké tituly se mohou fanoušci v nejbližší době těšit a čím podle vás mohou zaujmout komiksové čtenáře?

Na podzim připravujeme novou knihu Edwarda Goreye (Hloupý žert) a italský, půvabně minimalistický komiks pro malé děti a jejich rodiče.

Doxiadis - Logicomix

Související články:

(Ne)komiksová nakladatelství: PASEKA

dokoran-logo2

887 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.