(Ne)komiksová nakladatelství: DOKOŘÁN
Při pohledu na komiksy vydané česky během několika posledních let zjistíte, že jde o opravdu pestrou a bohatou škálu titulů. Fanoušci, kteří si ještě vzpomenou na dobu, kdy se na našem trhu komiks takřka nevyskytoval, to jistě potvrdí. Na jedné straně tady máme nakladatelství, jejichž produkce je z hlediska komiksových čtenářů ostře sledována a u nichž je komiks buď primárním produktem (Comics Centrum a Crew) či přinejmenším nepřehlédnutelnou součástí edičního plánu (BB/art). Na straně druhé u nás existují nakladatelství, která se v rámci komiksu tu a tam snaží vyhledat skuliny na trhu a u nás doposud nevídaná díla. A právě na druhou skupinu cílí náš nový seriál rozhovorů. Jako druhé jsme oslovili nakladatelství Dokořán a jejich ústy odpovídal PhDr. Marek Pečenka, majitel nakladatelství.
Za poslední roky se alespoň okrajově snaží komiksu věnovat i řada nakladatelství, u kterých to doposud nebylo zvykem. Jak ke komiksu přistupuje Dokořán a podle jaké strategie vybíráte komiksové tituly do vašeho edičního plánu?
Komiksy stále vnímáme jako vedlejší linii našeho nakladatelství a jako zpestření naší nabídky titulů. Vybíráme je na základě tipů spolupracovníků a přátel a zároveň i podle zahraničních úspěchů daného titulu.
Co vše zvažujete před konečným rozhodnutím vydat konkrétní titul a plánujete při tom práci s autorem či s podobnými tituly i do budoucna?
U komiksů to funguje stejně jako u klasických knižních titulů – zvažujeme ekonomickou stránku. Pokud se první dílo autora ukáže jako úspěšné, uvažujeme i o dalších titulech. Tak tomu bylo například u příběhů Edwarda Goreye – v současnosti připravujeme už jeho čtvrtou knihu.
Dovolíte si na současném přebujelém trhu vydat rovněž komiks tzv. pro radost, tedy titul, jenž považujete za tak kvalitní, že nehledíte na jeho komerční potenciál?
Opět – stejně to platí pro knihy klasického střihu, ať už beletrii, nebo populárně-naučné publikace; většina našich knih je taková. Doufáme, že kvalitní kniha si u čtenářů, unavených množstvím stále stejných knih, najde své místo a zaujme je.
Můžete alespoň zhruba prozradit, jakou prodejnost mají vámi dosud vydané komiksy či alespoň, které z dosud vydaných titulů patří k nejprodejnějším a čím si to vysvětlujete?
Knihy Edwarda Goreye vycházejí v nákladu dvanáct set kusů, v současnosti je náklad vyprodaný; Logikomiks (Apostolos Doxiadis, Christos H. Papadimitriou, Alecos Papadatos, Annie Di Donna) vyšel v nákladu patnácti set kusů, momentálně jich je prodáno sto.
Jakými způsoby se snažíte oslovit komiksové čtenáře z pozice nakladatele, jenž není v komiksu dosud tak známý a sledovaný?
U komiksů využíváme stejné propagační cesty jako u ostatních knih.
Na jaké tituly se mohou fanoušci v nejbližší době těšit a čím podle vás mohou zaujmout komiksové čtenáře?
Na podzim připravujeme novou knihu Edwarda Goreye (Hloupý žert) a italský, půvabně minimalistický komiks pro malé děti a jejich rodiče.
Související články:
(Ne)komiksová nakladatelství: PASEKA
887 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora