Pět komiksových neděl v baloně (recenze)

Autor | Aktuality | Úterý 2 Říjen 2018 20.15

Dobrodružné příběhy a fantastika se spolu odvždy pojily. Nebo možná ne od nepaměti, ale určitě od doby, kdy francouzský spisovatel Jules Verne publikoval svůj debutový román Pět neděl v baloně. Pokud máte vizionářského autora, který je považován za zakladatele vědeckofantastického žánru, rádi, jistě jste už zaregistrovali Nakladatelství Josefa Vybírala, které produkuje „verneovky“ v luxusním vydání – v pouzdru, s jednotně černobílým přebalem, v celoplátěných ražených deskách a se zlatou ořízkou knižního bloku. Navíc s původními, barevnými ocelorytinami francouzských dobových mistrů. Nyní v redakci dozrál čas i na edici Jules Verne a jeho fantastické světy, která si dala do vínku zmapovat mistrovo dílo v komiksových adaptacích. Jako startovací počin byl vybrán právě Verneův první román z roku 1863…

Pet-nedel-obalka

Vydávání komiksů není pro Nakladatelství Josef Vybíral žádnou novinkou. Za zavedenou lze považovat edici Galerie českého komiksu, kde se objevila kupříkladu Kniha komiksů – Miroslav Havlíček, dvě knihy Kultovních komiksů (první jsou společná díla Ivo Pechara a Theodora Pištěka, druhá je zasvěcena kreslíři Milanu Resselovi) nebo příběhy z pera legendárního komiksového scenáristy Vlastislava Tomana Dobrodružství na Marsu i Zemi. Z krátkého výčtu je patrné, že jde o komiksy, na kterých vyrostla nejedna generace čtenářů v tehdejším Československu. Všechny obrázkové příběhy původně publikované na zadních stranách Ábíčka, Ohníčku apod. měly specifické vnitřní kouzlo a prezentovaly se vesměs podobným výtvarným pojetím, kde převládala realistická kresba. Obdobně je na tom z výtvarného hlediska i aktuálních Pět neděl v balóně, za jejichž adaptací stojí scenárista Josef Blažek, jenž se nedávno uvedl pozoruhodnou „stínadelskou sešitovou trilogií“, a o generaci starší kreslíř Karel Zeman známý svou spolupráci na dílech ikon domácího „předrevolučního“ komiksu jako Vlastislav Toman či Jaroslav Foglar.

Samotný příběh románu a tedy i komiksové adaptace popisuje dobrodružnou výpravu iniciovanou „lovcem dobrodružství“ doktorem Fergussonem napříč v té době ještě neprobádanou Afrikou. Spolu se svými dvěma společníky – přítelem Richardem Kennedym a osobním sluhou Joem Wilsonem – podnikne výzkumnou cestu řiditelným horkovzdušným balonem Victoria ze Zanzibaru, srdce černého kontinentu, až ke Gouinským vodopádům na řece Senegal. Během vzduchoplavby nad africkou pevninou čeká na tři odvážné dobrodruhy množství útrap, kdy několikrát bojují o život s divokými zvířaty, přírodními živly i domorodci, kterým jejich vzezření a způsob dopravy nezapadá do osobitého vidění světa. Kresba Karla Zemana je ryze realistická a svým způsobem ve starších čtenářích vyvolává vlnu nostalgie po časech, které se už nevrátí. Celkově máte z Pěti neděl v balonu pocit, že jste s Fergussonovou výpravou vrátili v čase.

5-nedel-ukazka

Je dopředu jasné, že při zvoleném rozsahu třiceti šesti stran bude forma vyprávění značně zkratkovitá a adaptace vypíchne především zásadní dějové momenty románu. Přesto se autorům daří udržet příběh pohromadě a nastolit stejnoměrné tempo vyprávění. Díky celkovému zpracování a vizualizaci se na mysl vkrádá otázka, zda tento komiks není až moc „retro“ a má vůbec šanci zaujmout někoho pod střední věkovou generaci. Adaptaci by bezesporu slušel větší počet stran, aby se čtenář mohl sžít s jednotlivými postavami, a věřím, že i kouzlo afrického kontinentu nabízí prostor pro rozsáhlejší vizuální zpracování. Ani forma vydání – „velký sešit“ – určitě není ničím, co by vás ke koupi navnadilo. Problém je si v dnešních předimenzovaných regálech knihkupectví takového titulu vůbec všimnout. Samozřejmě nelze odhadovat dopad takové prodejní strategie, ovšem od někoho, kdo „verneovkám“ věnuje takovou péči a notabene rozjíždí celou komiksovou edici, lze přece jen čekat větší péči. Přitom „titulka“ z dílny Karla Zemana je rozhodně něčím, co by fanoušky průkopníka dobrodružných vědeckofantastických románů oslovit mělo a tito čtenáři by mohli „příběhy svého mládí“ přenést na své potomky. Závěrem jen zmíním, že druhým komiksem, který se v rámci edice Jules Verne a jeho fantastické světy připravuje, bude Ledová sfinga původně vydaná roku 1897.

Pět neděl v baloně

scénář Josef Blažek, kresba Karel Zeman, předloha Jules Verne

brožovaná, obálka Karel Zeman, 36 stran, 129 Kč