Starý dobrý Logan? (recenze)

Autor | Aktuality | Pondělí 6 Březen 2017 9.15

Píše se rok 2029 a doba mutantů už téměř minula, takřka nikoho už nezajímají a jejich počet nestojí za řeč. Ani Logan už není tím, kým kdysi býval. Na živobytí si vydělává řízením limuzíny, zanedbaným plnovousem mu prokvétají šediny, místo jisté chůze spíše vrávorá, adamantiové břity mu ze hřbetů rukou nevyjíždějí s dřívější samozřejmostí a ke všemu se skoro nehojí. Wolverine zestárl. Svět si žije dál svým životem, aniž by bral na vědomí, že ještě kdesi v skrytu přežívá slavný Profesor X, Charles Xavier, jehož telepatické schopnosti se s postupující nemocí mění v nekontrolovatelnou zbraň. Logan s Charlesem mají společný sen o místě, kde v klidu přečkají stáří, ovšem do života jim náhle vstoupí dívka s nevšedními schopnostmi…

Logan-movie

Od uvedení prvního dílu původní X-Men trilogie uplynulo už sedmnáct let. Celých šestnáct let měl Hugh Jackman v roli Wolverina vypadat stejně jako na samém počátku své hvězdné herecké dráhy. Logan: Wolverine je jeho posledním filmem v této roli, a přestože postavu Wolverina nezachycuje v úplně nejlepší formě, je současně i jeho nejlepším filmem. Zároveň je Logan ukončením kariéry Patricka Stewarta v roli Charlese, který se v sérii drží rovněž od samého začátku. Spojení těchto dvou hereckých ikon do eastwoodovsky drsné road movie byl velice chytrý tah, protože pokud Profesor X spolu s Magnetem tvořili neobvyklý pár stmelený směsicí ambivalentních pocitů, pak Profesor X mírnící živočišnou divokost Wolverina naplňuje určitou představu otcovského vztahu, který v Loganovi dostává opravdu výrazné obrysy.

Logan je moderním westernem, tzv. neo-westernem, jenž i přes zasazení v blízké budoucnosti v jádru ctí pravidla klasiky, v nichž John Wayne chrání spravedlnost a v závěru odjíždí do západu slunce. V příběhu figuruje jen hrstka postav, ale všechny jsou pečlivě vykreslené, nelze jim upřít místo ve vyprávění a bez výjimky si s sebou nesou tíhu svých činů. Na první pohled se zdá, že malá Laura si díky svým schopnostem dokáže poradit sama, zároveň je však ještě dítětem, které přes mnohokrát viděnou smrt, hraje hru o svoji lidskou, nikoli zvířecí budoucnost. Loganovou přímou a několikrát citovanou inspirací je slavný film Shane z padesátých let minulého století. Stejně jako pistolník Shane se i Logan drží myšlenky, že každá zbraň je nástrojem stejně dobrým nebo špatným, jako člověk, který ji používá.

Dřívější producentská rozhodnutí zapříčinila, že Logan je první a jediný wolverinovský film s hodnocením přístupnosti R. Všechny předchozí filmy byly v USA přístupné už od třinácti let, což ve zkratce znamená, že kromě absence nahoty nesmí na plátně téct příliš mnoho krve a hlavně se při všem tom decentním krvácení nesmí mluvit sprostě, akceptováno je jen pár obhroublých výrazů. Ovšem natolik živelná postava, jakou je Wolverine, si přímo říká o scény plné odseknutých končetin, hlubokých krvavých šrámů a drsných hlášek bez ohledu na přítomnost dětských uší. Naštěstí se fanoušci nakonec dočkali. Wolverine je v Loganovi konečně sám sebou a naplno ukazuje, proč je nejžádanější postavou X-Menovského univerza. Každá akční scéna se mění v čirou radost a povolená uzda zobrazenému násilí navíc nepůsobí nijak samoúčelně, jen následuje přirozenost někoho, komu se z rukou vysouvají ostré nože. Všechna ta uvolněnost je najednou ještě zábavnější, když konečně můžeme slyšet mluvit váženého Charlese stejným způsobem, jakým mluví obyčejní lidé. Že něco takového umožnil až úspěch Deadpoola, je přinejmenším paradoxní. Tenhle nevzhledný sprosťák si zajisté nenechá ujít příležitost tento moment v budoucnu peprně okomentovat.

Logan není komiksovým filmem klasického střihu, kde se postavy na jedné nebo druhé straně převlékají do speciálních superodolných kostýmů, aby čelily všem možným nástrahám. Spíše je drsným a nekompromisním dramatem fantastického žánru pohrávajícím si s rozvojem možností současných technologií. Speciální efekty jsou ve filmu zcela nepatrné, přestože je jich na plátně jistě uplatněno víc než dost, rozhodně se ale nekonají žádné digitální orgie ve stylu vizuálně bolestivé bitky na šinkansenu z předchozího dílu. Mexický zapadákov a americký venkov nabízejí příjemně úsporné prostředí, v němž sledujeme postavy, které si sáhnou až na samé dno svých možností během úžasně vyhlížejících akčních scén.

James Mangold pro mě dosud představoval režiséra schopného bez problémů natočit zábavný akční film. Logan je ovšem snímkem, jenž se sice drží klasického westernového schématu, ale ve světě, v němž se odehrává a pro který byl stvořen, působí jako zjevení. Nakolik je nadšení z filmu spojené se znalostí všech předchozích snímků, ve kterých byl Wolverine odjakživa nejsympatičtější postavou a Charles klidnou silou s nadějí v lidské porozumění, nedokážu posoudit. Možná Logan: Wolverine nefunguje samostatně tak silně, ale nelze mu vyčítat, že velká část jeho osudovosti je dána součtem zážitků z předchozích filmů, i když mnohé z nich se dnes jeví jen jako nepodstatné epizody.

Logan: Wolverine

USA, 2017, 137 min

režie James Mangold