Zápisky žánrového rodiče – Louskáček a čtyři říše
První týden v listopadu nám přinesl další ze snímků studia Disney, jímž se v kinech pomalu otevírá předvánoční čas a chystá nás na záplavu pohádek, cukroví, dárků a ohlušujícího cinkotu rolniček. Louskáček a čtyři říše je úvodem řekněme něžným a nenáročným. Upoutávka vás navnadí na efektní scény plné známých tváří a samotným příběhem vás provede sympatická hlavní hrdinka, ovšem pozor – trailer vás může nejen zmýlit, ale dokonce i ve zkratce prozradit celý děj. Podívejme se tedy podrobněji na to, komu za tento příběh vděčíme a jaký je ve výsledku…
Adaptaci romantického vánočního příběhu E. T. A. Hoffmana, který většina zná v baletní podobě s hudbou Petra Iljiče Čajkovského, se ujala zkušená režisérská dvojice Lasse Hallström a Joe Johnston. Oba mají ve svých filmografiích zajímavé počiny a dokonce i opravdové hity, dalo by se tedy předpokládat, že jednoduchý vánoční příběh pro ně bude hračkou. Studio Disney rozhodně nešetřilo na rozpočtu, angažovalo zvučná jména jako Keira Knightleyová, Helen Mirrenová či Morgan Freeman a nebálo se ani baletních scén, kde zahlédnete například Sergeje Polunina. Vizuální stránka snímku je mírně řečeno opulentní a hudbu obstaral zkušený James Newton Howard, jehož jméno jsme mohli zahlédnout u takových snímků jako Šestý smysl či Fantastická zvířata a kde je najít. A jaký je vlastně výsledek?
Klára Stalbaumová je prostřední ze tří dětí a prožívá první Vánoce bez nedávno zesnulé matky. Rodina je ztrátou velmi zasažena, ale i tak otec rozhodne, že všichni navštíví vánoční oslavu u kmotříčka Drosselmeyera (Morgan Freeman). Klára si s sebou vezme poslední dárek, který jí matka nechala, uzamčené ozdobné vajíčko, a rozhodne se, že se ho namísto tance pokusí u kmotříčka otevřít. Jaké je pak její překvapení, když ji zlatá nit označující cestu k vánočnímu dárku zavede do kouzelné krajiny, kde na rozsvíceném stromě visí klíč. Dříve než se jí ale podaří ho vzít, sebere ho malá myška a dobrodružná cesta může začít. Klára potká vojáka – louskáčka, seznámí se se Čtyřmi říšemi, s regenty tří i čtvrtou Perníkářkou, musí prokázat nejen odvahu a samostatnost, ale i šikovnost a schopnost přehodnotit některé postoje a v neposlední řadě otevřít a rozluštit tajemství uzamčeného vajíčka.
Jednoduchá pestrobarevná podívaná
Louskáček a čtyři říše otevírá čas Vánoc neuvěřitelně barevným, bohatým, často až kýčovitým a čitelně jednoduchým způsobem. Děj je průhledný, předvídatelný a dramatické prvky jsou obroušeny tak, aby nijak nerušily vlídnost svátků. Bohužel tak tvůrci vlastně docílili pouze toho, že se dospělý divák může přistihnout ve znuděném stavu a menší dítka drží u příběhu jen úchvatná vizuální stránka. Je třeba rovněž připomenout fakt, že nemůžeme zprostředkovat dojem z českého dabingu, který je pro menší děti klíčový, neboť jsme hodnotily verzi otitulkovanou. A jaký dojem si odnesly recenzentky?
Jedinec A – prvorozená z náctiletých dvojčat, je spíše skeptického charakteru, tíhne ke komiksům (a to zejména stripům Peanuts), v oblibě má klasické pohádky, tvorbu Tima Burtona, ale i klasické sci-fi.
Asi nejkrásnější z celé té podívané byly baletní scény. Snímek samotný je natočený v tak rychlém sledu událostí, že skončil dřív, než jsem se stačila zorientovat. Psát recenzi na něco, co je tak nacpané a nahromaděné a zkratkovitě vyjádřené vlastně ani nejde, aniž by člověk nezavadil o děj. A děj je tu trochu problém. Prozrazoval totiž dopředu nejen konec, ale i některé pointy, takže se pozornější divák překvapení nedočká a kouzlo se vytrácí. Z celého filmu mi pak utkvěla v paměti vlastně jen dvojice legendárních herců Helen Mirrenová a Morgan Freeman, kteří se sice na plátně jen mihnou, ale i tak zanechávají nezapomenutelný dojem. Je možné, že by snímku pomohla delší stopáž nebo zpracování do seriálové podoby.
Jedinec B – druhorozená z dívek dvojčat zcela propadla žánru epické fantasy, který doplňuje četbou Terryho Pratchetta, ovšem nepohrdne ani dobrou hard sci-fi.
Děj je situován do Londýna a do čtyř fiktivních říší, do kterých hlavní hrdinka Klára odejde jen malý okamžik poté, co se pohádá se svým otcem. Klára je také nejsilnější charakter celého příběhu. Snaží se najít své místo a pochopit poslední vzkaz od zesnulé matky. Z její smrti je smutná a plná pochyb o sobě. Je ale také neskutečně chytrá a tvrdohlavá a místy i prudká. Souhlasím, že provedení děje bylo tak špatné, že byla pointa vyzrazena předem, ovšem snímek přesto okouzluje animací a baletními scénami. Doporučila bych ho jako vánoční příběh dětem okolo osmi let.
♦
Louskáček a čtyři říše je příběhem, který lze prožít společně napříč generacemi při lenivém čase Vánoc a nechat se okouzlit výpravnými scénami i barvami, jimiž opravdu hýří, z pohodlí obývacího pokoje. Děj je natolik čitelný, nenáročný a nijak neobtěžující, že u něj můžete podřimovat přejedení s punčem v ruce, kývat ratolestem či vnoučatům a stále vypadat zasvěceně. Takříkajíc v obraze budete dokonce i tehdy, pokud budete odbíhat hlídat pečeni či chystat další z opulentních večeří. Je to pohádka, kde vše dobře dopadne, Vánoce jsou vánoční, kmotříček kouzelně tajemný a říše tak barevné, že to ocení snad jen děti. (Louskáčka snesou i děti okolo pěti-šesti let.) A takové pohádky k Vánocům vlastně patří… Stejně jako Grinch, na kterého se moc těšíme za týden.
Louskáček a čtyři říše
USA, 2018, 100 min
režie Lasse Hallström a Joe Johnston
scénář Ashleigh Powell
hrají Mackenzie Foyová, Keira Knightleyová, Helen Mirrenová, Morgan Freeman aj.
1 156 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora