Žoldnéři a lovci monster (recenze)

Autor | Aktuality | Čtvrtek 1 prosince 2016 11.20

Lord Trollslayer přišel o svou rukavici už před více jak sedmi lety a pomyslný štafetový kolík převzali Žoldnéři fantazie, kteří si za dobu své existence stihli střihnout Tango s upírem, upalovali Dálnicí ke všem čertům, kde si vyzvedli Dobré zprávy ze záhrobí od Knížat páry a ducha, po jejichž stopách kráčeli Osamělí válečníci a za nimi si cestu krajinou pomalu a vytrvale razily Myslící ledovce. To vše je už ovšem minulost, nyní nastupují Lovci monster, prezentující deset nejlépe umístěných povídek literární soutěže, úhledně zabalené do sborníku, jejž standardně vydalo nakladatelství Straky na vrbě Michala Bronce. O obálku se pak opět excelentně postaral Tomáš Kučerovský a najít ji lze hned ve dvou provedeních…

lovci-monster

Literárních soutěží každý rok přibývá, ovšem do podvědomí se žánrovým čtenářům vždy vryjí především ty, jež se pyšní tištěným sborníkem, a takovou vlajkovou lodí jsou společně s Mlokem právě Žoldnéři fantazie, kteří vždy bývají zárukou dobrého čtiva. Letošní ročník obsahuje kromě soutěžních povídek rovněž hostující novelku již zavedeného autora Tomáše Bandžucha a jak je zvykem, tak i stať Leonarda Medka, jenž se pokouší o vědecko-nevědecký vhled do lovců a monster samotných. Publikaci dále doplňuje množství ilustrací od řady výtvarníků, kteří zážitek z četby v mnoha případech příjemně okořeňují.

Prvním místem v soutěži a zároveň otevírací povídkou se pochlubila Jitka Švubová. Příběh s názvem Pomsta je cítit křídou je textem psaným v nadsázce a při čtení se lze jen těžko ubránit příjemnému cukání koutků úst. Děj se odehrává na základní škole, kam se vrací bývalý student Havránek žádat o volné místo školníka. Nicméně jeho motivace je dosti odlišná, než zvedat židle a drhnout špachtlí zaschlé žvýkačky. Jeho skutečným posláním je zlikvidovat monstrum, které v útrobách školy již několik let tajně žije a občas nechá zmizet i nějakého studenta. Povídka je to svižná a čtivá, vtipná forma, kterou jí autorka vdechla, ovšem automaticky sráží veškeré pokusy o napětí.

Kristýna Sněgoňová na druhém místě porotu okouzlila svými Ochránci klidného spánku. Ve své povídce na svět nahlíží z pohledu plyšových hraček, jež v noci brání své majitele před temnými návštěvníky vylézajícími zpod postelí. Oproti úvodní povídce si zde autorka rozehrála velkou hru na emoce a daří se jí to skutečně zdatně. Poutník a Maurobijce, jehož autorkou je české fantastice dobře známá Lucie Lukačovičová, zavádí čtenáře do světa, který se zdánlivě tváří jako historická povídka, ovšem záře z panelu prvního mobilního telefonu poukáže spíše na postapokalyptický trávníček. Prokletí, vraždy, démoni. To jsou ingredience, s nimiž dnes už známá spisovatelka dokáže uvařit výživnou četbu.

Pohádkový Román o růži, jenž příjemně připomene film Adéla ještě nevečeřela, má na svědomí Věra Mertlíková. Dostáváme se do anglických zahrad a prim tentokrát sehrají hrabivost fanatického lorda, masožravá květina a jak jinak, láska. Především pointa nutí brát příběh spíše jako pohádku než fantastickou povídku, což ovšem nic nemění na tom, že se autorka ukázala být dobrou vypravěčkou. Píseň bílé tmy od Ludmily Müllerové začne zvolna jako soupis deníkových zápisků z roku 1833 o „záchranné“ misi vedoucí ke ztracené výpravě, jejímž cílem se měly stát mrazivé břehy Arktidy. Osud však se svým charakteristickým smyslem pro humor nechá hrdiny ztroskotat. Do více jak půle se zde nenajde fantastický prvek, avšak s příchodem eskymáckého šamana se situace mění a příběh získává další kladné body.

lovci-monster-oba

Menší část nákladu vyšla se skicou konečné ilustrace na obálce…

Prvním a zároveň předposledním mužem z vítězné desítky je Karel Doležal. Vypráví odlehčenou variaci na strašidelný dům v povídce Dům u moře. Stejně jako v otevírací povídce tu máme tajné společenství, které eliminuje nadpřirozeno v různých místech světa. Hrdinou je neoddiskutovatelný ateista, který se neštítí skutečnému přízraku sdělit, že žádným přízrakem není, protože přízraky neexistují. A kdo je tedy povolanější navštívit dům, který po ničivé vlně tsunami z neznámých příčin zůstal jako jediný stát pevně na svých základech? Tušíte správně, že povídka je taktéž psána v nadsázce. Malíř prázdných světů od Evy Žilkové je příběhem z alternativního, steampunkového světa, jenž si pohrává si s několika realitami. Řeší se zde vražda ředitele Zemské pojišťovny, v níž má prsty arcizáporák, kterého se ústřední dvojice pokouší zastavit. Povídka, ačkoli z počátku nemusí oslnit, v závěru překvapí výtečnou pointou.

Vít Martin Matějka nabízí další alternativní realitu, v níž nacisté vyhráli druhou světovou válku. Autor v povídce A z prachu povstal… skvěle vystihl tísnivou a značně tíživou atmosféru Čecha žijícího pod nadvládou krutovládců. Třetí říše však není jednotná a Pavel spolupracuje s členem gestapa, který Čechům slibuje vlídnější zacházení. Hlavní protagonista se tak stane ozubeným kolečkem v mašinérii chystaného převratu s nejistým koncem. Čarodějova žena je další pohádkou, která ovšem ke konci přeroste v docela příjemnou fantasy. „Dušínovský“ rytíř nezabije draka, protože zjistí, že se jedná o sestry, které zaklel zlý černokněžník. To je jen začátek cesty, kterou Dragen nakonec musí podstoupit. První pohádková polovina by zaručeně zasloužila proškrtat, ale jinak se jedná o zdařilý počin, který v koncovce mile překvapí.

Poslední soutěžní povídkou je Podej ďáblovi prst od Miroslavy Dvořákové. Mladý chlapec je rukou osudu nucen stát se v době pobělohorské mnichem v klášteře, v jehož tajných sklepeních se nachází samotný ďábel. Opět překvapivá pointa a příjemné čtivo, které neurazí snad žádného čtenáře historické fantasy. Knihu uzavírá politická fantasy zkušeného Tomáše Bandžucha, která ve fiktivním světě s odstupem ukazuje, jakou sílu má dezinformace a (pokud se o tom ve fantasy dá hovořit) mediální masáž a hysterie nevyhnutelně spějící k válce. Ačkoli je příběh smyšlený, dost možná si v něm čtenář najde předobraz nepříliš vzdálený. Na závěr se sluší podotknout, že Lovci monster nijak nevyčnívají z pečlivě uspořádaného šiku Žoldnéřů fantazie, ale ani nikam nepropadají, a i když by si nějaká povídka sem tam zasloužila menší redaktorský zásah, obsahově svůj účel plní dokonale. Nezbývá než počkat, jaké světy a nové tváře přinese další ročník.

Žoldnéři fantazie: Lovci monster

sestavil Michael Bronec

brožovaná, obálka Tomáš Kučerovský, 480 stran, 250 Kč