Ocenění

Mistři animované fantastiky 26 – Jean-François Laguionie

Autor | Aktuality | Pátek 27 Únor 2015 9.45

Originálním loutkovým snímkem severského režiséra Anderse Rønnow-Klarlunda pokračujeme v představování tvůrců animované fantastiky pocházejících především z Evropy. Ačkoliv trh starého kontinentu není tak rozvinutý a bohatý jako ten asijský, o to rozličnější a zajímavější snímky tu můžeme nalézt. Fanoušci domácích umělců jistě namítnou, že i naše země má v oblasti animace co nabídnout, v dnešním článku Mistrů animované fantastiky si ale představíme dalšího z tvůrců kinematografie francouzské. Jean-François Laguionie, režisér, scenárista, animátor a producent v jedné osobě, jehož pozoruhodně poeticky výtvarné vidění světa okouzlilo jak malé, tak i velké diváky, u nás není tak dobře znám, jeho dílo ale rozhodně za seznámení stojí.

Ačkoliv původně Jean-François Laguionie pracoval pro divadlo, život mu změnilo seznámení s předním francouzským tvůrcem Paul Grimaultem, který ho zasvětil do umění animovaného filmu. První tři krátkometrážní snímky mu také i produkoval a již u debutového La Demoiselle et le violoncelliste (1965) se objevily typické znaky jeho tvorby – poetika, surrealismus a obraz protkaný jemnými symboly. A hned prvním snímkem také zabodoval na MFF animovaných filmů v Annecy. V dalších letech sbíraly ceny jeho filmy především v Krakowě, jedním z nejvýraznějších úspěchů krátkometrážní tvorby Jean-François Laguionie je potom bezesporu Zlatá palma z MFF v Cannes za snímek La traversée de l’Atlantique à la rame (1978).

Jednou z nejpracnějších metod animace pro celovečerní snímek je bezesporu metoda stop-motion. Po velkém úspěchu na MFF v Cannes Jean-François Laguionie založil studio La Fabrique a pustil se do výroby svého prvního celovečerního filmu Gwen, le livre de sable (1985). Příběh dívky Gwen, která společně se starou ženou putuje pouští a hledá uneseného přítele, měl premiéru roku 1985 a preciznost, s jakou byl vytvořen, i jemná fantazie odbornou kritiku doslova nadchly. Je veliká škoda, že se mu nedostalo takového diváckého ohlasu, jaký by si zajisté zasloužil, ale nadčasovost, s níž byl natočen, je každým rokem výraznější. Aniž by byl vytvořen moderními technologiemi, směle se jim může atmosférou rovnat. Mísí v sobě totiž nejen zajímavý příběh a výtvarnou poetiku, ale i prvky fantasy, sci-fi i dobrodružné tvorby v neodolatelných kulisách pouště.

Režisérův další snímek Le Château des singes (1999) si už výraznější úspěch připsal, a to na filmových cenách Hollywoodu. V Chicagu a Oulu potom bodoval L´Île de Black Mór (2004), příběh osiřelého chlapce, který sní o tom, že se stane slavným pirátem. Ovšem asi nejzajímavějším a nejoriginálnějším je zatím poslední film Le Tableau (2011). Ve světě namalovaném na plátně se roznese zpráva, že se malíř už nevrátí, a tak nedokončené postavy zůstanou navždy nedodělané. Několik statečných si nenechá líbit útlak dokončených postav, a tak se vydávají skrz plátno do světa, aby malíře našlo. Podivuhodná pouť světy obrazů, reálného světa a fantastická animace, jakou Jean-François Laguionie v tomto snímku uvedl do kinosálů, nezůstala bez odezvy. Film byl oceněn opět na MFF v Chicagu a posbíral i několik nominací, mezi nimiž je i ta na Cézara.

Je škoda, že fanouškům audiovizuální fantastiky v Čechách zůstává nadále tento zajímavý tvůrce spíše neznámý. Například Gwen je snímkem, jehož atmosféru by rozhodně ocenili, Obraz zase udivuje nápaditostí. Podle posledních zpráv by měl Jean-François Laguionie pracovat na dalším celovečerním snímku s názvem Louise en hiver, nechme se tedy překvapit, o čem bude či zda bude možnost ho vidět i u nás.

260 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Komentáře: 1 »

  1. Comment by Ronkar — 27.2.2015 @ 10.30

    To vypadá moc hezky a zajímavě. Musím vyzkoušet :)

    Líbí/nelíbí: Thumb up 1 Thumb down 0

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.